Rijtest - Skoda Fabia Combi 2015 - Header
Ruimer en zuiniger: de nieuwe Skoda Fabia Combi koppelt het aangename aan het efficiënte.

In november 2010 schreef ik mijn eerste rijtest ooit. Nauwelijks schrijfervaring en als automobiel referentiekader uitsluitend een Ford Focus Clipper Mk1 waarmee ik leerde rijden, gevolgd door een Mk2 driedeurs die mij tot vandaag nog steeds ijverig vergezelt. Maar hoe sober en levensloos de zwarte Skoda Fabia Combi – nog eens een GreenLine ook – er toen ook uitzag, deze wagen was het begin van een nog steeds verder durende jongensdroom. Ruim vier jaar later bevind ik mijzelf in Nice en sta ik oog in oog met de opvolger. Was het destijds de pure magie van de nieuwe wereld die openging, of is de Skoda Fabia Combi werkelijk (én nu nog meer) een vierwieler om enthousiast over te zijn?

Skoda Fabia Combi - 1


Skoda Fabia Combi - 14Skoda Fabia Combi - 15

Op vlak van design worden we niet meteen wild van de Skoda Fabia Combi, maar de praktische vormgeving werd toch alweer wat aangescherpt. En als Skoda sinds 2000 al meer dan een miljoen Skoda Fabia Combi’s aan de man kon brengen, dan zal het in dit jasje minstens zo goed of zelfs beter gaan. Wie heel goed kijkt, zou zelfs wat elementen van de emotionele VisionC Concept moeten herkennen. Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe Fabia Combi 10 mm langer, 90 mm breder en 31 mm lager, wat gecombineerd toch voor een beetje extra dynamisme zorgt. Verder werd de laadruimte 2 mm breder en ligt de laaddrempel een dikke 26 mm lager, kunnen er voorwerpen van 1,55 meter lang geladen worden en bedraagt het bagagevolume voortaan 530 liter. Best-in-class mag met weinig up-to-date concurrenten misschien weinig zeggen, maar geloof ons: de koffer is zéér ruim.

Skoda Fabia Combi - 2

Skoda Fabia Combi - 13Skoda Fabia Combi - 12

Hoewel volledig vernieuwd, blijft het interieur van de nieuwe Fabia in essentie meer van hetzelfde. Opgefrist, maar nog steeds overwegend grijs en zwart met weinig gedurfde lijnen. Al was er zelfs bij de voorganger weinig op de Volkswagen bouwkwaliteit op te merken, de nieuwe materialen voelen wel opnieuw marginaal beter aan en zijn gewoon built-to-last. Technologisch kwam er natuurlijk een update: het hoofdkwartier deelde de laatste infotainment-technologie met de Tsjechen en er wordt luid geroepen over de nieuwe MirrorLink-technologie. Een Smartphone (Apple of Android) en je laadkabel zijn voldoende om onder andere navigatie naar het centrale display te versluizen. Klein detail: je hebt ook een betalende app nodig, maar die kost pakken minder dan het eveneens beschikbare traditionele Amundsen-systeem. Gezien amper 3% van de Fabia-klanten in het verleden daarvoor opteerde, hoopt Skoda met deze MirrorLink beter op haar prijsbewuste doch veeleisende cliënteel in te spelen. Onze proef op de som toonde een veelbelovende technologie die op een kleine hapering na degelijk werkte, maar voorlopig toch nog enkele tweaks nodig heeft om volledig op punt te staan.

Skoda Fabia Combi - 5

Skoda Fabia Combi - 4Skoda Fabia Combi - 3

Wat er voor de klant nog meer toe doet, is dat de nieuwe Fabia Combi opnieuw een stuk zuiniger werd en een nog lagere CO2-uitstoot neerzet. De Skoda Fabia Greenline wordt (vanaf medio 2015) zo opnieuw de meest ecologische variant met een gemiddeld verbruik van amper 3,1 l/100 kilometer en een CO2-uitstoot van slechts 82 g/km. Ook de overige motorisaties werden opgewaardeerd naar EURO6-standaard en presteren beter. Wij gingen zowel op stap met de 1.2 TSI (110 pk) en de 1.4 TDI (105 pk), in essentie de twee ‘topmotorisaties’. De benzinevariant kon ons eigenlijk het meest bekoren en blinkt uit door zijn stille en soepele loop. De driecilinder diesel laat zich vrij vaak betrappen op een luidruchtig karakter en had het in het glooiende landschap met drie inzittenden af en toe moeilijk om op snelheid te blijven. Deels verantwoordelijk daarvoor zijn – ook bij de benzine trouwens – de onevenwichtige verdeling van de transmissieverhoudingen. In één en twee maakt de Fabia Combi snel toeren, maar schakel je over in derde dan valt alles zo goed als stil. We waren al blij dat we niet met de 75 pk-versie of 1.0 MPI op stap moesten…

Skoda Fabia Combi - 6

Skoda Fabia Combi - 7Skoda Fabia Combi - 8

Maar goed, slechts een fractie van de Skoda Fabia Combi klanten heeft het geluk in het glooiende Nice-achterland te wonen en zeker bij ons zullen zowel de 1.2 TSI als de 1.4 TDI voldoende geschut bieden om een vlotte rijervaring mogelijk te maken. Klanten die al eerder een Fabia Combi reden, zullen ook merken dat de wagen een stuk lichter aanvoelt. Dankzij MQB-technologie (spreken over een volledig MQB-platform lag bij Skoda opmerkelijk gevoelig) werd het leeggewicht teruggebracht met tot 61 kilogram waarmee de 1.0 MPI slechts 1.004 kilogram in de weegschaal legt. Het chassis werd ook comfortabeler en een nieuwe elektromechanische stuurinrichting zorgt voor een in deze klasse zeer evenwichtige feedback. In de bochten gaat de Combi iets sneller rollen dan zijn voorganger en sportief sturen wordt snel bestraft met onderstuur, maar ook hier moeten we rekening houden met het referentiekader. Wat wij in deze testomstandigheden – en als licht misvormde jonge journalisten – als iets minder aanvoelden, zal door de gemiddelde klant in dit segment beslist als opnieuw een positieve vooruitgang ervaren worden. Meer comfort en een lager verbruik, dat is de kernboodschap.

Skoda Fabia Combi - 9

Conclusie

Skoda bouwt met de nieuwe Fabia Combi verder op het praktische en kwaliteitsvolle no-nonsense karakter van zijn voorganger. De wagen werd qua design iets dynamischer, maar onderhuids mikt de nieuwkomer nog steeds nadrukkelijk op comfort, efficiëntie en gebruiksgemak. Zaken die er dan ook echt toe doen zijn de tot 17% efficiëntere motoren (op papier dan toch), het comfortabeler geworden chassis en een kofferruimte die met 25 liter groeide tot een in deze klasse enorme 530 liter. Naast meer ruimte biedt het interieur met de innovatieve MirrorLink tegen een fractionele meerprijs ook navigatie naar het smartphone-publiek. Tel er nog 10 nieuwe “Simply Clever” oplossingen, een vanafprijs van reeds 14.045 euro (diesel: €16.645) en de Duitse Volkswagen bouwkwaliteit bij en de nieuwe Fabia Combi wordt beslist een minstens even groot succes als zijn voorganger. Er rest Skoda maar één vraag: hoe moeten ze de Rapid Spaceback nu positioneren?

Skoda Fabia Combi - 10

Overzicht

+ Scherper design
+ Comfortabel chassis
+ Bagagevolume en interieurruimte
+ Uiterst stille en soepele 1.2 TSI
– Onevenwichtige transmissieverhoudingen
– Luidruchtige 1.4 TDI

Skoda Fabia Combi - 11

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Skoda