Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014De Alfa Romeo MiTo is een schattige en passievolle stadswagen. Als Quadrifoglio Verde uitvoering komt hij toch een pak brutaler voor de dag, tot groot jolijt van wie het benijdt!

Alfa Romeo mag dit jaar een verjaardagstaart uitblazen met maar liefst 105 kaarsjes, in die mooie periode kregen er een grote hoop modellen het unieke slangenlogo voorop mee. Het Italiaans luxemerk wil zichzelf graag positioneren in het premiumsegment, maar in tijden van crisis wordt er met het hoofd en niet met het hart gekocht. Daardoor kende het merk een mindere verkoopsperiode en liep de toekomstplanning een “beetje” uit, de lokale dealer moet daardoor al een tijdje zien te overleven met enkel de MiTo en de Giulietta. Recentelijk kwam het besef terug bij het management dat Alfa Romeo meer kansen moest – én zou – krijgen, de beeldschone 4C werd vervolgens het eerste feit dat alles terug goed ging komen. In 2015 krijgt de autobouwer uit Milaan een stevige gamma-uitbreiding met ondermeer een 4C Spider, de langverwachte Giulia sedan én nog een SUV/Crossover. Om het bestaande cliënteel warm te houden, kregen ook de MiTo en Giulietta een stevige Quadrifoglio Verde make-over, terwijl ook de komende modellen een dergelijke topuitvoering zouden krijgen.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Met een kritische ingesteldheid zou je kunnen stellen dat de MiTo Quadrifoglio Verde weinig verschilt van de reguliere MiTo – wat staat voor Milano (Milaan) en Torino (Turijn) – toch kan je niet om de sportieve looks heen. Zo heb je een subtiele spoiler achteraan, een sportbumper met diffuser vooraan en een verdonkerde omlijsting voor de grille, deurgrepen verlichting en spiegelkappen. Wijzelf dachten dat een matte koetswerkkleur ondertussen al so 2012 was, maar toch was iedereen razend enthousiast omtrent dit Magnesio grijs dat exclusief voor de QV-modellen beschikbaar is. De 17″ velgen kregen een typische Alfa Romeo design mee terwijl de bloedrode remklauwen mooi contrasteren. Met behulp van de vele personalisatiemogelijkheden kan je een MiTo behoorlijk vrouwelijk en fashionable laten wezen, de MiTo Quadrifoglio Verde steekt zijn dynamische spirit nooit weg.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014
Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Ook binnenin moet je iets grondiger zoeken naar wijzigingen, al zegt dat ook wel iets over het standaard interieur. Voor de Klavertje Vier uitvoering kregen we strakzittende Sabelt sportzetels, een lederen stuurwiel, veel Alcantara, gekleurde stiksels en iets wat voor koolstofvezel moet doorgaan. Een resem Quadrifoglio Verde logo’s mocht ook hier natuurlijk niet ontbreken! Sinds de MiTo MY2014 krijg je de nieuwe UConnect navigatie/multimedia unit met een stevige brok technologie, zeker in vergelijking met zijn voorganger is dit een wereld van verschil. De koffer slikt 270 liter, voldoende voor de boodschappen voor een klein gezin of wat weekendbagage. Met de achterbank plat kan je het laadvermogen uitbreiden tot 970 liter!

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Die andere Quadrifoglio Verde, de Giulietta, profiteerde enorm van de technische ontwikkeling met de 4C, de MiTo blijft op zijn beurt vertrouwen op de bestaande 1.4-liter MultiAir benzinemotor. Dankzij verregaande aanpassingen voldoet de brommende viercilinder nu aan de strenge EURO6 normen en ook werd hij een pak zuiniger. Zo daalde de CO2 uitstoot van 139 g/km naar 124 g/km en heb je theoretisch voldoende aan slechts 5,4 liter benzine per 100 km, maar dat kan stevig oplopen als je de 170 pk en 230 Nm iets te vlot aanspreekt. Nog een nieuwkomer is de TCT, een automatische zesversnellingsbak met dubbele droge koppeling. Launch control kreeg deze passievolle Italiaan jammer genoeg niet mee, maar met 7,3 seconden heb je al voldoende voor de nul-naar-honderd sprint. De topsnelheid zou volgens de brochure tot slot tegen de 219 km/u liggen.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Ook deze MiTo QV rekent voor een functioneel weggedrag op het bekende DNA systeem met drie instellingen. De sportievelingen blijven steevast – lang leve de geheugenfunctie! – in Dynamic rijden waardoor ze 20 Nm extra aanspreken, voor de iets rustigere momenten in het leven zou Natural of All Weather moeten volstaan. Het zware stuurwiel communiceert goed, terwijl het chassis balanceert tussen comfort en sportiviteit. Ideaal voor een allrounder als deze MiTo! De remmen missen op hun beurt wel wat kracht, de Abarth 595 Competizione deed dat bijvoorbeeld een stuk overtuigender. Ook de samenwerking tussen de potente krachtbron en de efficiënte automaat loopt wat stroef, zelf schakelen met de flippers achter het stuur is ons advies. In een reguliere MiTo TwinAir of Giulietta kon de automaat wél overtuigen, al speelt de comfortfactor daar een grotere rol.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Met een vanafprijs van €24.400 nestelt de geklaverde Alfa Romeo MiTo zich hoog in het segment, maar gelukkig is de basisuitrusting behoorlijk compleet. Zo krijg je steevast een hoogwaardige interieurafwerking, het UConnect systeem, 17″ sportvelgen, automatische airco, cruise control, mooie Brembo’s, elektrische ramen/spiegels en een stuurwiel met functietoetsen. De gewone Alfa Romeo MiTo start op zijn beurt aan €16.500 en ook hier kan je opteren voor een sportieve looks dankzij de QV-Line. Op zoek naar een rationele evenknie? Kijk dan even bij de Renault Clio RS, Ford Fiesta ST, Volkswagen Polo GTI, Mini Cooper S, Peugeot 208 GTI of Audi S1. ‘Interne’ concurrentie vinden we bij Abarth!

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Conclusie

Met de nieuwe generatie Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde nemen we afscheid van de manuele versnellingsbak ten voordele van een zuinige/efficiëntere TCT automaat. Hiermee stijgt de bruikbaarheid van de compacte Italiaan, maar om het onderste uit de sportieve kan te halen ben je anderzijds wel aangewezen op de schakelflippers. De concurrentie is volmondig aanwezig en vaak een stuk goedkoper/scherper, maar toch bezit de MiTo QV overduidelijk een stuk meer passie/karakter en zal hij het daarmee moeten doen om kooplustigen te lokken.

Overzicht:

+ Looks (matgrijs)!
+ Sportief innerlijk
+ Knap interieur

– Moeilijke remmen
– TCT automaat heeft het moeilijk met het QV vermogen
– Stevig prijskaartje

Rijtest: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 2014

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...