Rijtest - Seat Leon Cupra - Header
Spaanse furie! Met 280 pk is de nieuwe Leon Cupra de krachtigste productiewagen uit de Seat-stallen.

Het Autosalon van Brussel 2002 is het eerste salon dat ik mij levendig herinner. Niet vanwege de schaarsgeklede Suzuki-dames, maar wel wegens de blitse Amarillo Leon Cupra op de Seat-stand. Flink stond ik als dertienjarige aan te schuiven om toch even achter het stuur van het toen vierwielaangedreven scheurijzer plaats te nemen. Onder de motorkap lag een 2.8-liter V6 met maar liefst 204 pk en 270 Nm koppel. Wat een tijden! Maar al was ik nog zo onder de indruk, met enkele jaren extra op de teller zie ik de kanariegele vierwieler eerder als een vaarwel aan mijn sociale relaties. Gelukkig is de Leon ondertussen een stuk subtieler vormgegeven en verkies ik de Seat Leon –zeker in driedeurs– zelfs boven zijn sobere Golf-familielid.

Rijtest - Seat Leon Cupra 04


Rijtest - Seat Leon Cupra 05Rijtest - Seat Leon Cupra 06

Van een V6 en vierwielaandrijving is er anno 2014 al lang geen sprake meer, maar dat had de nieuwe Leon Cupra ook niet nodig om het voorwielaangedreven Ringrecord van de Mégane RS Trophy uit 2011 te verpulveren. Ondertussen sloeg Renault terug, maar Seat bewees in 7 minuten en 58 seconden toch eventjes dat er met de Leon Cupra niet te sollen valt. Onder de motorkap ligt nu een 2.0-liter TSI met 265 of zelfs 280 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak of een zestraps DSG-automaat. De sterkste variant die wij meekregen bereikt al na 5,7 seconden het eerste honderdtal, terwijl de Leon vlot verdergaat tot de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Nu goed, al doet de vijfdeurs er een fractie van een seconde extra over, het moge duidelijk zijn dat er sprake is van een sensationele acceleratie.

Rijtest - Seat Leon Cupra 07

Rijtest - Seat Leon Cupra 03Rijtest - Seat Leon Cupra 08

Het tweeliterblok heeft verder een ander temperament dan de even grote benzineslurper uit de Golf GTI. De Seat jaag je liever de toeren in, terwijl de iets matuurder aanvoeldende Golf voornamelijk beroep doet op zijn royale koppel. Echter komt de Leon Cupra met evenzeer 350 Nm niets tekort, want zelfs onder de 2.000 toeren pikt de 2.0-liter TSI al vlot op. De 50 extra pk’s in de Leon zorgen alleen voor een extremer karakter, aangevuld door een eveneens meer op de voorgrond tredende sportieve soundtrack. En al merk je in de Cupra-stand duidelijk de synthetische geluidsversterking, de sound engineers mogen van ons blijven. Het analoge tijdperk is stilaan gepasseerd, er zit weinig anders op dan te volgen.

Rijtest - Seat Leon Cupra 14

Rijtest - Seat Leon Cupra 09Rijtest - Seat Leon Cupra 27

Daarnaast is ook het mechanische sper bij de Seat iets agressiever afgesteld, maar blijft het een regelrechte zegen voor het rijgedrag. De Leon Cupra bijt zich vast in elke bocht en sleurt er zich vervolgens aan volle snelheid door. Al blijft het op winterse en vochtige decemberdagen af en toe vloeken met een dergelijke voorwieler op steroïden, zonder mechanisch sper was het een nutteloze nachtmerrie.  Verder is het Dynamic Chassis Control standaard en gaat het van hard in normale stand tot hardst in de Cupra-stand. Putten worden in die laatste modus nogal medogenloos doorgegeven, maar op drempels en typische betonbanen hoef je niet meteen bang te zijn voor toekomstige rugklachten. Het stuur is tot slot direct, fijnscherp en ligt extreem goed in de hand. Alleen zou het perfect zijn moest je nog net iets meer feedback krijgen van de voortrein.

Rijtest - Seat Leon Cupra 12

Rijtest - Seat Leon Cupra 22Rijtest - Seat Leon Cupra 23

Designmatig verschilt de Leon Cupra maar weinig van de Leon FR die we augustus vorig jaar aan de tand voelden. Vooraan geven de Cupra-badge en de vijf smalle luchtsleuven onder het logo het onderscheid, maar verder is het  zoeken. Achteraan loopt de spoiler iets verder door, vinden we twee uitlaatpijpen en zorgen kleuraccenten voor een andere indruk. Binnenin blijft het bij enkele badges, een duotone kleurstelling en een speedometer tot maar liefst 300 km/u. De Leon Cupra is standaard wel uitstekend uitgerust: 19-inch velgen (280 pk versie), full LED koplampen, LED achterlichten, Alcantara zetelbekleding, een Media System Plus met 5,8-inch aanraakscherm, het mechanische sper en het Dynamic Chassic Control zijn allemaal standaard. Met een aankoopprijs van 33.200 euro is de vijfdeurs met 280 pk en manuele zesbak dan ook aantrekkelijk geprijsd, de versie met 265 pk kost nog minder (31.900 euro). De Golf GTI Performance kost in standaarduitvoering zo goed als hetzelfde (€33.410), maar hier betaal je wel nog bij voor het Dynamic Chassis Control en enkele andere snufjes die standaard zijn op de Seat. Natuurlijk is er geen gebrek aan andere concurrenten: de Mégane RS (€30.500), de Ford Focus ST (€29.200) en komende Peugeot 308 GTI (TBC) zijn er slechts enkele.

Rijtest - Seat Leon Cupra 17Rijtest - Seat Leon Cupra 18

Rijtest - Seat Leon Cupra 15

Rijtest - Seat Leon Cupra 19Rijtest - Seat Leon Cupra 20

Conclusie

De Seat Leon Cupra is op elk vlak extremer dan zijn Golf GTI familielid. De 2.0-liter beschikt met 280 pk om te beginnen over 50 volbloeden extra en wordt het liefst richting begrenzer gestuurd, terwijl de soundtrack ook nadrukkelijker aanwezig lijkt. Het mechanische sperdifferentieel grijpt agressiever in en de ophanging lijkt net een tikkeltje harder.  De Golf GTI voelt comfortabel en beheerst aan, de Leon Cupra is gemaakt om te rijden op het scherpst van de snee. Dat dit tot slot ook kan met een subtiel voorkomen, is een zegen voor zij die lever onder de radar verdwijnen.

Rijtest - Seat Leon Cupra 25

Overzicht

+ Subtiel design
+ Mechanisch sper & scherp rijgedrag
+ Performante motor
– Putten komen in de Cupra-stand best hard aan

Rijtest - Seat Leon Cupra 26

Tekst & Foto’s: Tim De Baets