Officieel: Volkswagen Passat GTE
Volkswagen pakt in Brussel groots uit: de stand van bijna 2.360 m² met 48 wagens vinden jullie terug in Paleis 9 en op het Patio.

Niet alleen de Amarok, Caddy Van, T5 bestelwagen of Crafter bevolken de stand van Volkswagen in Brussel, ook heel wat gezinswagens komen langs. De nieuwe Passat is daarbij de belangrijkste zakelijke nieuwkomer, de GTE en Alltrack verruimen het Golf-gamma. Verder staat ook de nieuwe Touareg op de stand naast enkele varianten van de up! en de overige leden van de familie.

Voor de Passat staan de verwachtingen alvast hooggespannen, Volkswagen hoopt natuurlijk dat haar verkoopkanon ook bij deze generatie als zoetje broodjes verkoopt. Het design maakt dat alvast mogelijk, want her en der horen we positieve meningen en ook wij zijn best te spreken over de strakke neus van de Passat B8. Ook de Passat Variant staat in Brussel met een bagagevolume van maar liefst 650 liter. Het interieur werd ook volledig technologisch uitgewerkt en een head-up display doet later zijn intrede, Mirrorlink zorgt voor smartphone-integratie. Motorisch vinden we mogelijkheden terug met een vermogen tussen 120 en 280 pk, al zal de leasemarkt vooral geïnteresseerd zijn in de 1.6-liter of 2.0-liter TDI met 120 tot maximaal 240 pk.

De Golf GTE zagen we vorig jaar al in Genève, maar doet nu ook Brussel aan. Op de blauwe accenten ziet deze Golf er exact uit als zijn reguliere broertjes, maar onderhuids zorgt de combinatie van een 1.4-liter TSI en een elektromotor van 75 kW voor het verschil. Met 204 pk en 349 Nm benadert deze GTE de GTI, qua prestaties zit alles dus wel snor. Alleen doe je het hier een stuk ecologischer: de Golf GTE verbruikt gemiddeld slechts 1,8 liter/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van slechts 35 g/km. Volledig elektrisch rijden gaat tot 50 kilometer ver, de totale autonomie bedraagt zo’n 940 kilometer.

Alle details van de Golf Alltrack vinden jullie vervolgens via deze link, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op een verhoogde Golf Variant met plastic beschermstukken. Al is het niet alleen show, de Golf Alltrack krijgt immers een 4MOTION vierwielaandrijving met meest recente HALDEX-koppeling. De nieuwe Touareg is dan weer een echte SUV en krijgt voortaan de nieuwe familiegrille, een licht opgefriste achterkant, LED dagrijverlichting en grotere bi-xenon lampen. Motorisch werd alles ook nog wat efficiënter en zuiniger met een EURO6 emissienorm voor de TDI dieselmotoren als gevolg.

Als het dan weer echt ruig wordt, doe je beter beroep op de Volkswagen Amarok. Deze krijgt bovendien een nieuw topmodel: de Amarok Ultimate. Bi-xenonkoplampen, heel wat uiterlijke pracht en praal en een nagenoeg full-option interieuruitrusting onderscheiden hem van de goedkopere versies. De Tristar is tot slot de Volkswagen Transporter van de toekomst.  Deze compacte pick-up met verlengde cabine, ‘styling bar’ en korte wielbasis heeft een 30 mm hogere bodemvrijheid en beschikt over permanente vierwielaandrijving met een mechanisch sperdifferentieel op de achtertrein.