Officieel: Audi A1 facelift [driecilinder]
De Audi A1 facelift beleeft in zijn productiestad zijn wereldwijde salonpremière.

Voor het Autosalon van Brussel 2015 heeft Audi enkele premières bij elkaar genomen: de gefacelifte A1 beleeft zijn wereldpremière en de vernieuwde Q3 krijgt er zijn Europese première. Brussel is voor de A1 natuurlijk niet zomaar gekozen, enkele kilometers verder in de fabriek van Audi Brussels rollen de wagens immers van de band. Verder staan ook de Audi TT, de Audi A6-familie en de A3 E-Tron op de stand van in totaal 12 voertuigen.

De Audi A1 kreeg naast een kleine opfrissing 2 extra centimeters en is voortaan beschikbaar in een design- of sportversie naast de traditionele S-line. Onder de motorkap is er keuze uit 2 TDI-motoren en vier TFSI-motoren, waarbij het vermogen tussen 90 en 192 pk balanceert. Bij de meeste nam het vermogen toe en daalde het verbruik. Verder krijgt de instapper voor het eerst in de geschiedenis een driecilinder: de 1.0 TFSI met 95 pk en een verbruik van gemiddeld slechts 4,3 l/100 km. De eveneens nieuwe driecilinder diesel (1.4 TDI ultra) beschikt over 90 pk en doet met 3,4 l/100 km (CO2:89 g/km) nog beter. Het onderstel en de elektromechanische stuurinrichting werden tot slot bijgesteld. De nieuwe A1 en A1 Sportback staan vanaf februari bij de dealers.

De Q3 is dan weer een Europese première en pakt voornamelijk uit met enkele technische nieuwigheden. De drie TFSI- en drie TDI clean diesel-viercilindermotoren voor de Q3 schitteren met een hoger vermogen en tegelijk een lager verbruik, de CO2-uitstoot daalde met tot 17%. Verder krijgen de nieuw vormgegeven koplampen nu standaard Xenon lampen en LED dagrijlichten. Optioneel zijn Full LED-exemplaren beschikbaar met dynamische richtingaanwijzers. Ook de nieuwe Q3 staat vanaf februari in de showrooms.

Naast de bovengenoemde premières brengt Audi de nieuwe TT ook mee naar België. Deze evolutie eerder dan revolutie ziet er een stuk strakker uit en heeft een kofferspoiler die vanaf 121 km/u automatisch uitschuift. Het model werd verder compacter terwijl het bagagevolume 13 liter groter werd. Binnenin maakt de TT indruk met zijn 12,3-inch TFT instrumentenpaneel. Onder de motorkap ligt een 2.0 TFSI met 230 pk of een 2.0 TDI met 184 pk, de TTS is de voorlopige topvariant met 310 pk en 380 Nm koppel. De TT werd ook zo’n 50 kilogram lichter, waarmee de TTS in amper 4,7 seconden naar 100 km/u sprint.

Verder werd de volledige A6 familie voorzien van een kleine update: subtiele esthetische ingrepen, extra kleurtjes en bekledingen, een verschoning van het motorengamma en een nieuwe automaat vormen de kern. Vierwielaangedreven modellen met meer dan 272 pk kunnen voortaan uitgerust worden met een sportdifferentieel op de achteras. De eerste wagens staan nu al bij de dealers, leveringen beginnen vanaf januari.

Tot slot is de Audi A3 Sportback e-tron de parallel plug-in hybride van dienst: een 1.4 TFSI met 150 pk wordt hier gekoppeld aan een elektromotor van 75 kW en 330 Nm. Gecombineerd is de A3 e-tron goed voor 204 pk en 350 Nm, sportieve prestaties worden dus gegarandeerd. Nul tot 100 duurt amper 7,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 222 km/u, terwijl (op papier althans) een gemiddeld verbruik van amper 1,5 l/100 km mogelijk is. In elektrische modus heeft de A3 Sportback e-tron een maximumsnelheid van 130 km/u en een rijbereik van 50 km.

Update 09/01 – Ook de nieuwe Audi Q7 komt naar de Heizel