Officieel: Hyundai i30 facelift [i30 Turbo]
Met de i30 Turbo heeft Hyundai voor het Autosalon van Brussel zowaar een wereldpremière, maar ook 3 Belgische primeurs maken hun opwachting.

In Paleis 6 vinden jullie het komende Autosalon onder andere Hyundai terug. De Zuid-Koreanen pakken dit jaar groots uit met de wereldpremière van de i30 Turbo (inclusief facelift) en 3 Belgische premières: de nieuwe i20, de Genesis en tot slot de H350. Gezien de aard van het salon mocht deze grote bestelwagen natuurlijk niet ontbreken.

Maar de spannendste blijft de i30 Turbo, die onder de motorkap een 1.6-liter T-GDi heeft met 180 pk en uitsluitend gekoppeld wordt aan een manuele zesbak. De hot hatch is niet enkel als vijfdeurs, maar ook als driedeurs beschikbaar en krijgt daarnaast natuurlijk de nodige visuele opsmuk. Met wat schakelkunde bereik je na 8 seconden het eerste honderdtal en de topsnelheid van deze C-segmenter ligt op 219 km/u. De i30 onderging na drie jaar ook meteen een facelift en het volledige motorengamma werd efficiënter.

Laat jullie op de stand van Hyundai niet vangen, want naast de gloednieuwe i20 staat ook de huidige versie nog tentoon. Die blijft nog even in het gamma opgenomen. Al zal je geen moeite moeten doen om beiden te onderscheiden, want de i20 werd met de nieuwe generatie niet alleen groter, maar ook een stuk scherper afgelijnd. Met 320 liter biedt hij de grootste kofferruimte in het B-segment en binnenin werden de materialen verder opgewaardeerd. Op de knappe i20 Coupé moeten we nog wachten tot het Autosalon van Genève in maart.

De Genesis kenden jullie ondertussen ook al en binnenkort verschijnt op onze website de rijtest met deze luxueuze slee. Een Koreaanse aanval op de Duitse gevestigde waarden, al kunnen we de introductie in onze oorden eerder als een statement beschouwen. De enige beschikbare motor is de 3.8-liter V6 die we al kenden uit de Genesis Coupé en levert hier 315 pk en 397 Nm koppel. Er is ook maar één uitrusting: de weliswaar full-option Executive gaat voor een stevig prijskaartje van 64.999 euro de deur uit.

De Hyundai H350 tot slot is een uit de kluiten gewassen bestelwagen. Hij positioneert zich boven de H1 en heeft als troef een laadruimte van maar liefst 5 Europaletten. Als minibusversie krijg je 14 zitplaatsen voorgeschoteld. Een 2.5-liter diesel in twee versies levert voldoende vermogen en koppel om de kolos van A naar B te bewegen.