Rijtest - Nissan Juke MY2014 - Header
Extra personalisatie, nieuwe motoren, meer snufjes en nog steeds een controversieel design: de nieuwe Nissan Juke.

Durft niemand zeggen dat ze een Nissan Juke best aantrekkelijk vinden? Een korte bevraging leert ons dat de meerderheid het design toch ‘iets te apart’ vindt, maar de verkoopcijfers vertellen andere dingen. De Juke is voor Nissan immers uitgegroeid tot een waar succesverhaal. Sinds 2011 werden er jaarlijks maar liefst 100.000 Jukes verkocht en dat aantal nam alleen maar toe. Aan het controversiële design raakte de op het Autosalon van Genève 2014 gelanceerde facelift dan ook niet, wel werden de personalisatiemogelijkheden uitgebreid en werd het motorenpallet opgefrist. De Nissan Juke is samen met de eveneens vernieuwde Nissan Qashqai volledig klaar om de leiderspositie in het compacte SUV-segment verder te verdedigen.

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 02

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 03Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 04

Natuurlijk wil je niet dat je straat volledig vol staat met exact dezelfde blauwe, zwarte of grijze vierwieler. Je dacht dat een excentrieke Juke kopen voldoende was, maar met dat enorme succes is wat onderscheiding best welkom. De Nissan Design Studio personalisatiepacks doen exact wat er verlangd wordt: speciale koetswerkkleuren en contrasterende accenten voor spiegelkapjes, koplampen en bumpers. Get funky, want zelfs kleurinleg voor je lichtmetalen velgen is mogelijk! Verder werden de bumpers hertekend, kreeg de Juke met de ‘boomerang’ koplampen een vleugje 370Z, bevat de optielijst voortaan Xenon koplampen en zorgen geïntegreerde LEDs voor een streepje dagrijlicht.

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 10

De personalisatie beperkt zich niet tot het exterieur, want ook binnenin kunnen diverse elementen ingekleurd worden. De omlijsting van de middenconsole, deurklinken, ventilatiemonden tot zelfs de stiksels op de versnellingspook en het stuurwiel komen in het rood, wit, zwart of geel. Bij ons bleef het relatief sober, maar de witte stiksels gaven toch een extraatje. Verdere wijzigingen vonden we voorin niet, maar in de koffer kwam Nissan wel tegemoet aan de klachten over de kleine koffer. Voortaan bieden de tweewielaangedreven versies van de Juke 354 liter bagagevolume, wat een stijging is van een dikke 40%. Jammer genoeg bieden de zetels weliswaar nog steeds geen zijdelingse steun, is het stuur enkel in de hoogte te verstellen en zorgt de afwezigheid van een centrale armsteun bij lange ritten voor wat ongemak.

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 12Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 17

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 15

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 14Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 16

Waar we dan weer wel over te spreken zijn, is de nieuwe technologie die Nissan aan de Juke optielijst toevoegde. Lane Departure Warning en Blind Spot Warning verhogen de veiligheid, terwijl Nissan’s Around View Monitor een uiterst handig vogelperspectief biedt van de volledige ruimte omheen de auto. Parkeren zoals bij de dure BMW’s dus, maar hier iets goedkoper. Bovendien hoef je ook niet bang te zijn dat de achteruitrijcamera vuil wordt, een geïntegreerd reinigingssysteem zorgt immers voor een blijvende propere lens. Qua connectiviteit gebeurt alles via het 5.8-inch touchscreen, waar de camerabeelden, de navigatie, een kleine Google zoekopdracht of de titel van het via Bluetooth afgespeelde liedje verschijnen.

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 07

De nieuwe Nissan Juke is verkrijgbaar met 5 verschillende motoren waarvan drie bestaande en twee nieuwe toevoegingen op benzinevlak. De 1.2 DIG-T met 115 pk vervangt zo de atmosferische 1.6-liter, terwijl de 1.6 DIG-T een wel zeer sportieve 190 pk levert. Wij gingen weliswaar op weg met de enige diesel uit het gamma: een 1.5-liter dCi met 110 pk. Deze levert voortaan ook een vlotte 260 Nm en wordt gekoppeld aan een manuele zesbak. Schakelen gaat daarmee zeer vlot en ook de prestaties van de Juke zijn bevredigend. Een sprint van 11,2 seconden naar 100 km/u klinkt misschien traag, maar de Juke voelt geen enkel moment zo aan. Ook het verbruik is uitstekend, want wij sloten onze testweek af met een gemiddelde dat onder de 5 liter per 100 kilometer bleef. De voorwielaangedreven Juke 1.5 dCi stoot verder amper 104 g/km CO2 uit, vierwielaandrijving blijft voorbehouden aan de 1.6 DIG-T benzinemotor.

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 05

Achter het stuur van de Juke valt nog steeds op dat deze compacte SUV dynamisch uit de hoek komt. Dankzij de eerder harde demping blijft overhellen beperkt en kan je vol vertrouwen de neus nog net iets scherper de bocht insturen. Ook het spoor heeft voldoende breedte waardoor de stabiliteit verder toeneemt. Toch moet je als passagier niet aan comfort inboeten, want zelfs met de 18-inch velgen van onze testwagen werden alle oneffenheden mooi weggefilterd. Het chassis van de Juke biedt dus een uitstekend evenwicht , waarmee hij zich bij de meest sportieve van het segment profileert.

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 08

Nissan kennende is ook de basisuitvoering vrij compleet. LED dagrijlichten, CD-radio met AUX-aansluiting, 16-inch lichtmetalen velgen en een manuele airco komen allen zonder meerprijs. De Visia is de instapper en komt gekoppeld aan de 1.5 dCi aan een prijs van 19.890 euro, de goedkoopste Juke is deze met de atmosferische 1.6-liter voor 15.990 euro. Naast de Visia-uitvoering is er ook nog de Acenta en de Tekna, die wij mee naar huis kregen. Deze nagenoeg full-option Juke kost 24.690 euro. Ter vergelijk: de eveneens excentrieke Citroen C4 Cactus is er met dieselmotor vanaf 18.350 euro en de Ford EcoSport 1.5 TDCi pas vanaf 20.950 euro. Let wel op, die laatste is –Ford weet waarom- bij ons enkel beschikbaar in de Titanium topversie. Hoe dan ook blijft een aankoop plannen in dit segment een heuse vergelijkingstocht, het aantal concurrenten is immers talrijk.

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 11

Conclusie

Ondanks zijn gewaagde uiterlijk is de Nissan Juke een waar succes. Het design werd bij de facelift dan ook nauwelijks aangeraakt, maar hippe personalisatiemogelijkheden zorgen wel voor voldoende verschil. Nog steeds blinkt de Juke uit in rijdynamiek, terwijl het motorengamma aan benzinezijde grondig werd gemoderniseerd. Aan dieselzijde blijft de 1.5 dCi op post, maar die kan dankzij een recente update alweer een hele poos mee. Hij is voldoende krachtig en opvallend economisch. Belangrijk is verder dat het bagagevolume toenam met 40%, wat tegemoetkomt aan onze oproep om meer koffer drie jaar geleden. Qua prijsstelling zit de Juke in de middenmoot, maar de standaarduitrusting is wel heel volledig.

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 09

Overzicht

+ Excentrieke looks
+ Prestaties & Verbruik 1.5 dCi
+ Dynamisch rijgedrag
– Zetels bieden geen zijdelingse steun en er is geen armsteun

Rijtest - Nissan Juke dCi MY2014 06

Tekst & Foto’s: Tim De Baets