Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014
Na wat strubbelingen komt de nieuwe Ford Mondeo eindelijk ten tonele met een nieuwe look, een premium interieur en een dynamisch rijgedrag. Was dat het wachten waard?

De grote gezinswagen van Ford gaat al een tijdje mee, zo zag de eerste generatie het levenslicht in 1992 te Genk, waar hij geproduceerd werd. Daarop volgden enkele facelifts, nieuwe generaties en enkele beperkte upgrades tot wanneer we in 2012 te horen krijgen dat Ford de productiefaciliteit in Limburg zal sluiten. Duizenden landgenoten verloren zo hun werk en ook heel wat toeleveranciers waren ten dode opgeschreven, ondertussen moest Ford de Spaanse fabriek volledig ombouwen om de Mondeo (en Galaxy/S-Max) te kunnen bouwen met een stevige achterstand tot gevolg. De technisch gerelateerde Ford Fusion was ondertussen al ingeburgerd in Amerika en Brazilië, maar gelukkig werd de extra tijd goed gebruikt om de rijkwaliteiten nog wat te finetunen voor de veeleisende Europeaan. Desondanks de Blauwe Ovaal nog heel gevoelig ligt in het Noorden van België mogen we niet vergeten dat ze hier jaren werkgelegenheid hebben voorzien, het Ford Lommel Proving Ground testcentrum blijft trouwens aanwezig en is verantwoordelijk voor de sportieve afstelling van het gamma.

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

De nieuwe Ford Mondeo is er zowel als sedan (vijfdeurs) als break (Clipper), beiden vallen ongeveer evenveel in de smaak bij het koperspubliek. Ergens in 2015 krijgt deze gloednieuwe Amerikaan ook een vierdeursvariant, al is deze exclusief voorbehouden voor de hybride. Visueel komt de nieuwe generatie – met de “Aston Martin” grille – een heel stuk dynamischer over met de diverse chroom accenten, een scherpe snuit en smalle LED lichtblokken. Ook het knappe rood (Ruby Red, + €775) en blauw (Deep Impact Blue, + €550) van onze testvloot deed menig passant toch even omkijken, het velgenaanbod bestaat uit enkele 16″, 17″ en 18″ exemplaren (vanaf €300). Het uitvoeringsaanbod van de Ford Mondeo zal de komende jaren nog wat uitgebreid worden, zo komt er in 2015 een Vignale variant boven het huidige Trend en Titanium.

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

In navolging van de nieuwe Focus kreeg het interieur ook een stevige make-over met een comfortabele zetels, een smal (verwarmd) stuurwiel, een nieuwe (digitale) meterset, een groot 8″ multimedia- en navigatiesysteem en een zwevende middenconsole die ons wat doet denken aan Volvo. In vergelijking met de vorige Mondeo’s is het zeker een stevige – en deugddoende – progressie, al hadden we hier en daar enkele vraagtekens bij de gekozen materialen of afwerkingsgraad. Een streepje chroom hier en daar had waarschijnlijk al heel wat uitgemaakt, we geven het bij deze graag door aan het ontwikkelingsteam. Opmerkelijk is ook hoe ruim het interieur is, zowel vooraan als op de achterbank. De Mondeo berline heeft een bagagecapaciteit van 429 liter tot maximaal 1.446 liter, de Mondeo Clipper doet natuurlijk iets beter met respectievelijk 488 en 1.630 liter!

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

Qua technologie is Ford bijzonder fier op de tweede generatie SYNC. Dit systeem laat je toe om te communiceren met je wagen op gebied van multimedia en navigatie. PLAY STROMAE of CALL MAMA zou moeten resulteren in de gewenste actie, tijdens onze korte kennismaking verliep het na enkele pogingen toch min of meer. Ook I’M HUNGRY wist de Mondeo te appreciëren, waarna hij ons een lijst van de dichtstbijzijnde eetgelegenheden wist voor te schotelen. Met een uitstekende isolatie blijven vervelende rijgeluiden ook buiten en met de optionele geluidsinstallitie van Sony met 12 luidsprekers geniet je bovendien van jouw favoriete muziek via USB, CD, digitale radio of Bluetooth.

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

Ook het aanbod motoren zal de komende maanden nog aangedikt worden met nieuwe instappers en topmodel, al heb je gelukkig ook vandaag de dag al heel wat keuze. De vraag naar Ford Mondeo’s met een benzinemotor is vrij laag (9%), maar het zou zonde zijn om hun knappe EcoBoost blokken niet te voorzien. Zo is er nu een 1.5-liter Ecoboost met 160 pk en 240 Nm die zowel met een manuele zesbak als automaat beschikbaar is, hoger vinden we de 2.0-liter Ecoboost die zowel met 203 pk / 300 Nm als 240 pk en 340 Nm. Deze is sowieso gekoppeld aan de automatische zestraps automaat. De 2.0-liter Mondeo Hybrid zal het doen met een gecombineerd vermogen van 187 pk en 175 Nm, al liggen deze cijfers nog niet vast.

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

Binnen het aanbod dieselmotoren herkennen we heel wat bekenden, zo starten we met de 1.6-liter TDCi ECOnetic met 115 pk en 170 Nm. Vervolgens is er de 2.0-liter TDCi met 150 pk / 350 Nm en 180 pk / 400 Nm koppel. Wederom krijgen we in 2015 een nieuwe instapper (1.6-liter TDCi met 120 pk) en de tweeliterdiesel met 210 pk en 450 Nm. Het merendeel van deze motoren is gekoppeld aan de handbak met zes verzetten, al is de PowerShift transmissie ook beschikbaar voor de krachtigere motoren. Met een CO2 uitstoot van 94 tot 125 g/km zien we terug een gouden toekomst voor deze Ford Mondeo in het leasesegment.

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

Inzake veiligheid werden alle bestaande systemen ook eens goed herbekeken en werden er nieuwigheden geïnstalleerd. Zo helpt de Ford onder de Active Breaking / Forward Alert noemer de bestuurder onveilige situaties in te schatten, weer te geven en indien nodig zelf remhulp te voorzien. Ook herkent het systeem vanaf heden voetgangers, indien er toch een aanvaarding zou zijn moeten de lichamelijke letsels beperkt blijven dankzij een actieve motorkap. Met de Ford Dynamic LED verlichting krijg je – naast een knappe look – ook een hulpmiddel in het donker met meedraaiende én intelligente lichten. Mocht het toch fout lopen staan er een hoop airbags paraat om het grootste kwaad te voorkomen, de achterste gordels zullen zich ook opblazen om zo een groter drukvlak te genereren. Iets minder onheilspellend is de upgrade van de Active Park Assist die zowel automatisch parallel als loodrecht kan parkeren, Park-Out Assist helpt je er vervolgens weer uit zonder het koetswerk te beschadigen.

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

Tijdens deze eerste date op Belgische bodem kregen we een gevarieerd parcours voorgeschoteld in de ongerepte natuur van de Ardennen. Zowel tijdens de vele snelwegkilometers als het betere bochtenwerk wist de Mondeo te bevestigen met zijn dynamische afstelling zonder het comfortniveau negatief te beïnvloeden. Hoewel verbruik minder van belang was tijdens deze rit, haalden we toch een zeer aanvaardbaar cijfer. Een meer uitgebreide test zal later die zuinigheid moeten bevestigen (of ontkrachten!).

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

Met een vanafprijs van €24.700 nestelt de Ford Mondeo (1.0i Ecoboost Trend – 125 pk) zich mooi tussen de aanwezige concurrentie, gezien de premium uitstraling en aanwezige technologie doe je dus een goede zaak. De duurste benzine-uitvoering is de 2.0i Ecoboost Titanium met 240 pk die je €33.950 armer zal maken alvorens je jezelf door de optielijst weet te worstelen. De diesels starten bij €26.950 (1.6 TDCi Trend – 115 pk) en gaan momenteel door tot €33.200 (2.0 TDCi Titanium – 180 pk), al zijn er voor de zakelijke markt wel interessante Business uitvoeringen beschikbaar. Verkies je de meer praktische Clipper? Reken dan op een meerprijs van slechts €1.500!

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

De nieuwe Ford Mondeo plaatst zichzelf overduidelijk een trapje hoger in het segment met een lichte groeibeweging en een duidelijke kwaliteitssprong. Daarmee komen de Mercedes C-Klasse, Audi A4 en BMW 3-Reeks stilaan wel in de buurt, maar de echte concurrentie vinden we toch ergens anders. Zo denken we per direct aan de Opel Insignia (vanaf €26.150), Volvo S60 (vanaf €28.090) en de eveneens geslaagde vernieuwingskuur van de Volkswagen Passat (vanaf €26.960). Oosterse concurrentie voor onze Mondeo vinden we dan weer bij de Hyundai i40 (vanaf €25.699), Mazda6 (vanaf €24.940) en Kia Optima (vanaf €29.990).

Conclusie

Na deze kort-maar-krachtige (en regenachtige) kennismaking met de 4e generatie Ford Mondeo kunnen we enkel en alleen maar uitkijken naar een meer uitgebreide rijtest. Met zijn looks scoort de Mondeo alvast de maximumscore en ook qua rijdynamiek en comfort worden er een hoop punten verdiend. De interieurafwerking kon nog ietwat beter, al kan onze kritische ingesteldheid ook aan de knappe buitenzijde liggen. Gezien de pijnlijke voorgeschiedenis zijn we ook benieuwd of dit gevolgen zal hebben in het Belgische koopgedrag, wie durft te tekenen voor dit meer-dan-prima totaalrecept zal het zich echter niet beklagen!

Overzicht:

+ Knappe looks (vooraan)
+ Comfortgehalte (binnenruimte, ophanging, isolatie, …)
+ Prima wegligging + scherp rijgedrag

– Het verdriet van België?
– Materiaalkeuze dashboard

Kort Getest: Ford Mondeo (Clipper) 2014

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem