Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATICHet lot besliste dat de Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC onze reisgezel ging worden voor een weekendje Normandië, 1.200 kilometers later bleek dat ook een prima keuze te zijn!

Toen Mercedes tijdens het Autosalon van Parijs in 2012 het doek van hun volledig vernieuwde A-Klasse haalde was het duidelijk, Das Haus zou eindelijk ook een belangrijke rol gaan spelen in het lagere – lees: jongere – segment. Ervoor was de A-Klasse – samen met de B-Klasse – de natte droom van menig familymen of gepensioneerde, nu zouden alle hippe yuppies met niets anders meer willen rijden. De cabriovariant haalde het uiteindelijk niet, maar we kregen wel een vierdeurscoupé (CLA) en crossover (GLA), terwijl ook knotsgekke AMG derivaten niet achterwege bleven. De gedurfde verjongingsstrategie van Mercedes loonde en terwijl we nog één nieuwe variant mogen verwachten (CLA Shooting Break) maakt een opgefriste A-Klasse zich in alle stilte klaar in de coulissen.

Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

Maar nu terug naar 2014! Een deugddoend relaxweekend in het diepe Normandië stond op de planning, een berggrijze Mercedes GLA – met leuke nummerplaat – ging ons heen én terug brengen. Dit Sport Activity Vehicle heeft 4 centimeter meer bodemvrijheid dan een A-Klasse maar is toch minder hoog dan hij op foto laat uitschijnen, met net geen anderhalve meter groot moet deze Duitser zich toch bij de kleinsten van het segment voegen. Vooraan bemerken we ook een nieuwe grille, grotere lichtblokken (mét bi-xenons, + €845) en meer gevormde wielkasten. Achteraan lopen de lichtblokken over in de kofferklep die elektrisch bedienbaar was (+ €390). Dankzij de aanwezige Urban uitrustingstrim (+ €1.480) kregen we 18″ lichtmetalen velgen, sierelementen in het zilver en dakrails in aluminium maar zoals elke zichzelf respecterend premiummerk biedt Mercedes diverse uitrustingsvormen (Urban, Style, AMG Line) en verregaande personalisatie aan. Prijzig als je een knap exemplaar wilt, maar daarvoor ben je dan maar zelf verantwoordelijk. Well played, Mercedes!

Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATICRijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

Het interieur werd ook volledig overgenomen van de A- en CLA-Klasse, al is daar niets mis mee. Knappe materialen, piekfijn afgewerkt en zelfs de zwevende (iPad achtige) middenconsole met de navigatie en multimedia begint te wennen. De stoffen zetels kregen een hip motiefje mee en boden meer dan voldoende comfort tijdens de vele Franse kilometers, de achterbank was voldoende ruim voor twee vrouwelijke volwassenen. Dankzij de grotere koetswerkbouw bemerkt je voornamelijk in de koffer het grote verschil tussen de A en de GLA, deze laatste slikt met 421 liter maar liefst 30% meer bagage! Met de achterbank – in maximaal drie delen – plat verkrijg je bovendien ook een interessante laadcapaciteit van 1.234 liter. Omdat we toch een hoop kilometers gingen malen op onbekend terrein, hoopten we stiekem dat Mercedes België hun COMAND navigatiesysteem ging voorzien voor onze testwagen, in werkelijkheid moesten we het doen met een semi-aftermarket Becker MAP PILOT systeem. Visueel een stuk minder aantrekkelijk, maar minstens even functioneel, gebruiksvriendelijk, praktisch .. en nog eens een stuk goedkoper (+ €770)! Ook voor het interieur gaat de personalisatievlieger weer op, met een uitgebreide catalogus vol packs, lines en afzonderlijke opties stel je een GLA samen op jouw smaak/budget.

Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATICRijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

Onze GLA was voorzien van een 2.1-liter grote dieselmotor die we bijna in het hele Mercedes’ gamma terug kunnen vinden, net zoals de rest van de aanwezige motorisaties. Voor de Belgische markt werd de GLA 220 CDI voorzien van een interessante 163 pk en 350 Nm, terwijl de rest van Europa het doet met 170 paarden. Indien je een GLA met vierwielaandrijving (4MATIC bij Mercedes) wil ben je sowieso aangewezen op de automatische versnellingsbak met 7 verzetten én een dubbele koppeling, anders zijn er ook handbakken met zes versnellingen beschikbaar. Voor de cijferfanaten geven we jullie nog graag de sprinttijd (8,3 s), topsnelheid (215 km/u) en CO2 uitstoot (129 g/km) mee, interessanter is echter het verbruik. Officieel zou je voldoende hebben met 5,1 liter diesel, wij verstookten slechts een kleine liter meer! Met het zuinige innerlijk en een brandstoftank van 56 liter ben je ook voor een geruime tijd verlost van het pompbezoek!

Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

De aanpassingen aan het onderstel, de hogere zitpostitie, de vlotschakeldende versnellingsbak en de vierwielaandrijving hebben positieve invloeden op de rijervaring, de stoere GLA komt alvast met een comfortabel weggedrag voor de dag. Zelfs de voltallige achterbank was unaniem akkoord over het zachte rijgevoel, al kan het strakke asfalt van onze Zuiderburen daar misschien ook wel iets mee te maken hebben. Wanneer je met de GLA richting onverharde ondergrond trekt zal het 4MATIC systeem de grip zo goed mogelijk proberen te verdelen. Daarnaast zijn er nog diverse (optionele) hulpsystemen die de GLA helpen om waardige softroader kunnen maken, maar het échte offroadwerk laat je toch beter aan de grote broers over. Een gekend puntje van kritiek bij deze turbodiesel is het geluid onder belasting, een laagje meer isolatie had deze GLA zeker deugd gedaan. Hadden we een benzineversie meegekregen konden we het nog maskeren als passievol … al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat we tijdens de rustige stadskilometers en cruisecontrolsessies niets te klagen hadden omtrent geluidsoverlast.

Rijtest-Mercedes-GLA-220-CDI-4Matic-8Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATICRijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

In ruil voor €28.798 maak je al aanspraak op een GLA 200, aan de andere kant van het benzinegamma vinden we de GLA 250 4Matic die je minstens €37.631 armer zal maken. De dieselmotoren starten bij €29.645 voor de GLA 180 CDI (die van bij Renault komt), de 220 CDI 4Matic is minstens €38.357 waard aldus Mercedes. Vervolgens wachten er je nog enkele moeilijke beslissingen want – net zoals het volledige gamma – zal deze crossover nog een stevige investering vragen op het gebied van opties en uitrusting. Onze testwagen was niet overdreven voorzien van toeters en bellen en toch al goed voor €46.591, bezin dus alvorens je begint! De (vermogende) sportieveling gaat natuurlijk per direct voor de GLA 45 AMG die het doet met een vanafprijs van €56.265!

Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

Premium bolides staan garant voor premium prijzen, zoveel is ondertussen (hopelijk) al duidelijk. Dat bemerken we ook als we de directe concurrenten er even bijnemen: BMW X1 (vanaf €28.450), Audi Q3 (vanaf €29.190), Range Rover Evoque (vanaf €34.900), MINI Countryman (vanaf €22.750) en de nieuwe Lexus NX (vanaf €41.900). Anderzijds is het crossoversegment de laatste jaren stevig uitgebreid en zijn er zelfs outsiders die de Duitse afwerkingsgraad beginnen te benaderen, denk maar de Nissan Qashqai (vanaf €21.340), Kia Sportage (vanaf €20.990) of Hyundai ix35 (vanaf €22.549)! Het beperkte verschil met een reguliere A-Klasse bedraagt ongeveer een €3.000.

Conclusie

Met de GLA erbij heeft Mercedes er nog een stevige troefkaart bij om het jongere publiek te overtuigen. In vergelijking met de A-Klasse is hij slechts iets duurder en toch een pak ruimer/comfortabeler. De GLA 220 CDI voldeed prima om ons zonder stress en kleerscheuren op de bestemming te brengen, de andere motorisaties lijken op papier ook meer dan voldoende. Wanneer je te enthousiast bent zal de bekende viercilinder CDI zich ietwat laten horen, al herinneren we ons toch voornamelijk het soepele én zuinige weggedrag. Het aanbod qua uitrusting, opties en gadgets is zoals steeds zeer ruim en perfect personaliseerbaar, enkel opletten dat je de uiteindelijke aankoopprijs niet te veel de hoogte injaagt. Technisch gezien is de meerwaarde tussen de A en GLA ver te zoeken, maar omstaanders waren toch direct verkocht aan deze sympathieke Duitser!

Overzicht:

+ Krachtbron (prestaties, zuinig, soepel)
+ Populaire koetswerkvorm (hoge zitpositie, stoer voorkomen, personalisatie, ..)
+ Comfortabel weggedrag
+ Aangenaam interieur
+ BECKER Map Pilot Navigatiesysteem

– Prijs/optiebeleid
– Aanwezigheid dieselmotor onder belasting
– Weinig verschil met reguliere A-Klasse?

Rijtest: Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem
Met dank aan La Criblerie

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...