Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDiRuim, royaal uitgevoerd, robuust en reusachtig groot, de Hyundai Grand Santa Fe heeft zijn alvast zijn naam niet gestolen!

Met de ix35 doet Hyundai al enkele jaren vooraan mee in het populaire crossover segment, maar de Santa Fe mikt met zijn volwaardige terreinwagencapaciteiten een segment hoger. De Hyundai Grand Santa Fe is letterlijk en figuurlijk – zoals de naam alreeds deed vermoeden – nog een een tikkeltje groter en daagt de gevestigde waarden uit. Dat is een nobele taak voor een Aziatische autoconstructeur, al beseft de Belgische importeur dat de Grand Santa Fe hier geen echte verkoopsknaller zal worden. Om de kolossale Koreaan toch wat van solide aankoopargumenten te voorzien, is er slechts 1 motorisatie, uitvoering en uitrustingsgraad beschikbaar. Zoiets zagen we laatstleden ook al bij de Genesis!

Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi

Om de zeven volwaardige zetels te kunnen huisvesten moest de Santa Fe wel wat groeien, daarom voorzag Hyundai 22,5 centimeter extra in de lengte, 1 cm in de hoogte en enkele milimeters in de breedte. Visueel bemerken we toch heel wat verschillen. Zo krijgt de Grand Santa Fe een nieuw radiatorrooster, lichtunits en een dubbele uitlaat. In de catalogus is er maar 1 setje 19″ velgen terug te vinden, maar naast het Cream White koetswerkkleur kan je toch nog kiezen uit zes mogelijkheden (+ €650). Wij deden het met knappe Ocean View blauwe tint en een gepersonaliseerde nummerplaat die heel wat aandacht wist te generen. Nice try, Hyundai België! Met een sleepvermogen van 2.000 kg is deze Grote Sante Fe tot slot ook de uitverkorene om zwarte lasten te trekken.

Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi

Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDiRijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi

Dat het interieur aan de ruime kant is zal je ongetwijfeld niet meer verbazen, zelfs in vergelijking met de spirituele voorhanger (ix55) is de Santa Fe royaal bemeten. De zetels zitten allemaal heerlijk comfortabel, al missen ze daardoor wel wat zijdelingse steun in de betere bochten. De telemetrie is identiek aan die van de reguliere Santa Fe en daar valt niet zoveel op aan te merken. Het grote multimedia- en navigatiesysteem gaat verder al een tijd mee en heeft geen geheimen meer voor de doordeweekse Hyundai eigenaar! Met het grote panoramisch zonnedak verkrijg je ook heel wat lichtinval waardoor het beige leder (+ €300) nog beter tot z’n recht komt. De kofferruimte slikt maar liefst 634 liter bagage, met een eenvoudige handeling gaan de achterste zitbanken neer om zo een oase van ruimte te verkrijgen.

Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDiRijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi

Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi

De Hyundai Grand Santa Fe is hier enkel te verkrijgen met de bekende 2.2-liter turbodiesel, in tegenstelling tot zijn voorganger met een V6 telt dit blok slechts vier cilinders. Hier goed voor 197 pk en 420 Nm koppel waarmee je met de zestraps automaat in 10,3 tellen aan 100 km/u kan geraken. De topsnelheid ligt dan weer op 200 km/u. Officieel spreekt Hyundai van een verbruik van 7,6 liter, wij deden het met een nog-steeds-aanvaardbare 8,5 liter diesel per honderd kilometer! Dankzij de brandstoftank van 71 liter verkrijg je ook een stevig rijbereik. De downsizing resulteerde op zijn beurt ook in een lagere CO2 uitstoot, al is 199 g/km natuurlijk ook niet weinig.

Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi

Met de permanente vierwielaandrijving en een leger aan actieve en passieve veiligheidssystemen (Park Assist, Hill Start, Brake Assist System, …) ben je in staat om op zowel asfalt als onverharde wegen jezelf uit de slag te trekken met de Grand Santa Fe. Sportieve roadtrips met het betere bochtenwerk laat je best voor wat het is, met de kolossale afmetingen, slappe automaat en de 1916 aanwezige kilogram’s maal je beter comfortabele snelwegkilometers in deze Hyundai. Met de vele luxegadgets zoals airco voor alle zetelrijen, regen/lichtsensor, zetelverwarming, achteruitrijcamera, cruise control, verwarmde ruitenwissers, premium sound system en een gemotoriseerde kofferklep ben je ongetwijfeld direct verkocht aan deze functionele Koreaan.

Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDiRijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi

Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi

Je opgedane interesse voor de Grand Santa Fe kan zich vertalen in een aankoop, maar ondanks de beperkte opties (koetswerkkleur en interieurbekleding) ben je toch genoodzaakt om een forse €54.999 mee te nemen naar de dichtstbijzijnde dealer. Dat is nog steeds een stevige som geld, zeker voor een Hyundai. Als je het wat rationeler bekijkt en een vergelijkende offerte bij de concurrentie laat opmaken zal je blij zijn met de Grand Santa Fe die bovendien ook nog kan pronken met het interessante 5 Years Triple Care programma. Valabele alternatieven zijn nog steeds de Mitsubishi Outlander (vanaf €23.990), Kia Sorento (vanaf €33.790) of de uitgaande Volvo XC90. Indien je een steviger budget voorhanden hebt kan je natuurlijk gaan aankloppen bij de grotere jongens zoals de Lexus RX450h (vanaf €59.950), BMW X5 (vanaf €54.250), Mercedes ML (vanaf €57.475) of de Audi Q7 (vanaf €54.870).

Conclusie

Of je nu een volledige rugbyteam wil verplaatsen of de lokale Ikea wil plunderen, de Hyundai Grand Santa Fe klaart de klus zonder al te veel problemen. De kolossale afmetingen vertalen zich natuurlijk in een zeer royale binnenruimte, maar de Koreanen slaagden er ook in om het comfortniveau nog wat hoger te tillen. Het weggedrag is natuurlijk ook gelinkt aan deze grootsheid, al blinkt de Grand Santa Fe gelukkig wel uit tijdens lange snelwegtrips. Het prijskaartje is rationeel gezien aan de hoge kant, maar dit nadeel smelt als sneeuw voor de zon wanneer je een soortgelijke configuratie maakt bij de concurrentie!

Overzicht:

+ Ruim interieur
+ Comfortabele alleskunner
+ Volledige basisuitrusting
+ Prijs/kwaliteit
+ 5 jaar garantie

– Lomp weggedrag
– Emotioneel gezien dure aankoop

Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem