Rijtest - Skoda Superb 4x4 TDI - Header
De Skoda Superb Combi blijft een functioneel ruimtewonder met zakelijke klasse.

Het mag dan wel geleden zijn van 2011 dat we met de Skoda Superb Combi op stap gingen, we waren nog lang niet vergeten dat dit Tsjechisch VAG-product een regelrecht ruimtewonder was. Het model is voor Skoda een waar succesverhaal in niet enkel Europa, maar ook in China, waar zo’n 40% van de geproduceerde Superbs aan de man worden gebracht. Tot op vandaag konden we helaas nog geen kennis maken met de in 2013 gelanceerde facelift, shame on us. Gezien het tijdloze karakter van deze vierwieler in kwestie is het echter nooit té laat voor een kleine opfrissing van onze test.

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 05

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 02Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 03

Een tijdloos design betekent natuurlijk ook dat de uiterlijke verschillen met zijn voorganger uitsluitend met het vergrootglas te vinden zijn. De grille werd aangepast met een nieuw logo daarboven, de koplampen kregen geïntegreerde LED dagrijlichten en het onderste deel van de voorbumper werd strak getrokken met andere mistlampenunits en een chroom balk van links naar rechts. Achteraan werden de lichtblokken eveneens voorzien van LED-technologie en vinden we een frissere achterklep met de op de Rapid geïntroduceerde driehoekige vormen. Het design van de Skoda Superb Combi is noch spannend noch grensverleggend, functionaliteit en zakelijkheid primeren.

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 06

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 16Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 15

Het USP van de Skoda Superb Combi was altijd al zijn extraordinaire interieurruimte. De beenruimte op de achterbank is te vergelijken met de Mercedes S-Klasses en zelfs Rolls Royces van deze wereld, alleen krijg je dat bij Skoda aan een fractie van de prijs. Zelfs de paraplu Simply Clever verstopt in de achterdeur krijg je er bij Skoda gratis bij. Zit je rechts achteraan, dan kan je bovendien nóg meer ruimte creëren door de zetel van de passagier vooraan elektrisch te verstellen. Ook zetelverwarming achteraan en uitschuifbare gordijntjes zijn mogelijk, jullie weten dus meteen waar de place-to-be is in deze Skoda. Natuurlijk zijn de gebruikte materialen minder met de eerder genoemde wagens te vergelijken, maar zeker met de lederen uitvoering van onze testwagen heeft zelfs een hoogwaardigheidsbekleder niet te klagen. Alles oogt sober, maar de Duitse Volkswagen-kwaliteit merk je bij het aanraken van elk bedieningsinstrument. Mag het iets luxueuzer, dan is er tot slot ook nog de Laurin & Klement uitvoering.

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 11Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 12

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 13

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 14Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 17

Tijdens onze vorige testrit met de Skoda Superb Combi merkten we dat de GreenLine 1.6-liter CRTDi zo nu en dan wat tekort kwam voor een wagen van dit kaliber, dus gingen we nu op stap met de meer vermogende 2.0-liter. Voor de gelegenheid zelfs met het maximale vermogen van 170 pk en gekoppeld aan vierwielaandrijving, terwijl gangwissels verzorgd werden door een DSG-transmissie. Niet de meest recente versie met zeven verzetten, maar zes weloverwogen verhoudingen waartussen vliegensvlug en onmerkbaar op en neer wordt geschakeld. De sprint van 0-100 km/u werkt de Superb Combi af in 8,7 seconden, chauffeurs van Duitse ministers bereiken op de Autobahn 219 km/u. Naast een positieve impact op grip en veiligheid heeft de 4×4 natuurlijk ook een zekere invloed op het verbruik, maar met een testgemiddelde van 5,6 liter/100 km bereikten we makkelijk Skoda’s theoretische contractbelofte. Jammer genoeg produceert het motorblok tussen 1.000 en 1.500 toeren vrij veel trillingen en geluidshinder, maar daarboven loopt het blok lekker soepel en stil. De reactie van het gaspedaal mocht tot slot misschien ook wat sneller, al zal de achterbank daar vanzelfsprekend niets van merken.

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 04

Terwijl de Skoda Octavia de balans tussen comfort en sportiviteit tracht te zoeken, mikt de Superb duidelijk ook hier meer op het belang van de achterste passagiers. De Superb Combi loopt zacht en filtert de meeste oneffenheden probleemloos, al is er nog geen sprake van een geavanceerde luchtophanging. Als bestuurder merk je dat je onderweg bent met een grote wagen en zitten vlijmscherpe bochtencombinaties er niet meteen in, maar we zijn ook al met heel wat lompere wagens onderweg geweest.  Naar een ideale zitpositie is het voor kleinere bestuurders ook wat zoeken: met het stuur volledig naar je toe gesteld komen je armen nog steeds iets tekort, schuif je je zetel dichter dan zit je weer te dicht voor je pedalen. De Superb is eerder gebouwd voor Jeremy Clarkson dan Richard Hammond, zoveel is duidelijk.

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 08

Naast buitengewoon veel ruimte heeft de Skoda Superb Combi nog een ander winnend element: de prijs! Er is al een Skoda Superb Combi vanaf 25.360 euro, wat onbetwistbaar tot de beste ruimte/prijs-verhouding op de markt leidt. Natuurlijk is de Active-uitvoering goed voor de gemiddelde taxi, maar wil je als gerespecteerd zakenman toch iets meer luxe. De Elegance-uitvoering, gekoppeld aan een 2.0-liter diesel met 140 pk en een manuele zesbak, is er al vanaf 33.740 euro. De L&K topversie doet er nog ietsje bovenop, maar onder de 45.000 euro heb je alle belangrijkste opties er ook nog eens bij. Bij BMW of Audi begint het dan nog maar net…

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 07

Conclusie

De Skoda Superb Combi herbevestigt ons oordeel van enkele jaren terug: de meeste ruimte aan de laagste prijs, de ideale reiswagen of een weloverwogen keuze voor een zakenman met chauffeur. De Superb Combi is gericht op comfort en lange reizen, zowel qua ophanging als qua karakter van de 2.0-liter dieselmotor. De laadruimte is met 633 liter enorm, de beenruimte op de achterbank is zowaar nog impressionanter. Je merkt verder dat je onderweg bent met Duitse Volkswagen-kwaliteit, maar ook dat zowel de DSG-automaat als het multimediasysteem niet de meest recente versie betreffen. Al is daar natuurlijk niets mis mee, de Skoda Superb Combi is prijs/kwaliteit gezien immers een koopje vergeleken met de dure Duitse concurrentie.

Overzicht

+ Been- en laadruimte
+ Prijs/Kwaliteit
+ Redelijk verbruik
– Sober design?
– Op de snelweg mis je de 7de versnelling van de meest recente DSG

Rijtest - Skoda Superb Combi - 4x4 2.0 TDI 170 pk 01

 Tekst & Foto’s: Tim De Baets