BMW 2-Reeks Active Tourer - Header
BMW komt met zijn eerste voorwielaangedreven model en MINI breidt uit met de allereerste echte vijfdeurs MINI. Twee primeurs die wij niet zomaar konden laten passeren.

Wanneer iemand het woord BMW in de mond neemt, volgen al snel enkele termen als uitdagend, sportief en puur comfort. Al vanaf het moment dat de Beierse constructeur de eerste wagen van de band lieten rollen, stonden deze begrippen centraal. Met dit in het achterhoofd was het eerste contact met de BMW 2-Reeks Active Tourer eerder een verassing. De typerende designtaal is direct terug te vinden in onder andere de grille, de koplampen en het logo, maar de algemene vormgeving is iets minder typerend…

Kort Getest - BMW 2-Reeks Active Tourer 08

De Active Tourer is een dubbele stap in het onbekende voor BMW. Naast het feit dat het de allereerste voorwielaangedreven productiewagen van BMW is, zet München ook meteen de eerste stappen in het -heel kort door de bocht- ‘busjessegment’. Hiermee gaat het de rechtstreekse concurrentie aan met de Mercedes B-klasse, die in deze klasse tot nu toe het terrein wat voor zichzelf had. Het doelpubliek zijn voornamelijk de jonge gezinnen, de actieve ouderen of mensen die alle vijf zitplaatsen goed kunnen gebruiken, daarnaast nog wat koffer willen hebben en ook nog het plezier van rijden willen ervaren.

Kort Getest - BMW 2-Reeks Active Tourer 01

De afmetingen zijn zoals verwacht perfect te vergelijken met de concurrentie: 1.555 mm hoog, 1.800 mm breed en 4.342 mm lang. De verrassing is vooral te vinden in de verhoogde zitpositie. Als je er de BMW 1-reeks of de BMW X1 naast plaatst, zit je respectievelijk 11 cm of 2 cm hoger. Bij het instappen krijg je dus niet het gevoel dat je in een put valt en met je kont tegen het asfalt zit. Iets wat de traditionele BMW-rijder de ogen doet fronzen, maar best wel geapprecieerd zal worden door de beoogde doelgroepen.

Kort Getest - BMW 2-Reeks Active Tourer 07

Het interieur van de Active Tourer voldoet verder volledig aan onze verwachtingen. Alles oogt ruim en overzichtelijk, terwijl er toch ook sprake is van een sportieve toets. Het stuur is volledig aanpasbaar en uitgerust met peddels om van versnelling te veranderen. De optionele head-up display is bijzonder gemakkelijk in gebruik en geeft de meest essentiële informatie binnen ‘oogbereik’ weer. Een zeer handige tool die zeer snel gemist werd bij het instappen in de eigen wagen. Natuurlijk is functionaliteit in deze klasse prioritair: de achterste zetels kunnen neergeklapt worden (40/20/40) waardoor de koffer uitgebreid kan worden van 468 liter naar 1.510 liter. Wanneer je ook nog eens de voorste passagierszetel neerklapt kan je met gemakt voorwerpen tot 2,4 meter transporteren.

Kort Getest - BMW 2-Reeks Active Tourer 04Kort Getest - BMW 2-Reeks Active Tourer 06

De eerste versie die wij onder handen mochten nemen, was de 218d. De 2.0-liter voorziet een mooie 150 pk met een koppel van 330 Nm. De 0-100 sprint voltooit hij in een vlotte 8,9 seconden. De motor is amper hoorbaar, rijdt bijzonder zacht maar heeft toch een overvloed aan kracht. Al bij de eerste bocht werd het ons bijzonder duidelijk: deze BMW is niet gemaakt om rustig rond de kerktoren te rijden. De MacPherson-vering staat behoorlijk hard afgesteld waardoor je het asfalt goed kan aanvoelen. Hoe hard je ook probeert; de wagen is onder geen enkele situatie van zijn traject af te brengen. Zelfs met het ESP-systeem uitgeschakeld volgt de wagen strak de aangegeven lijn. Onderstuur bleef, hoewel meteen verwacht, verrassend lang afwezig. Binnenkort komen er tot slot ook modellen met xDrive vierwielaandrijving.

Kort Getest - BMW 2-Reeks Active Tourer 02Kort Getest - BMW 2-Reeks Active Tourer 05

De tweede versie die met veel plezier werd getest was de 225i, zonder twijfel de meest uitdagende van de twee. Deze benzine-variant is heerlijk schichtig en maakt bovendien nog een aangenaam geluid. Bij de wissel werd snel duidelijk dat de motor iets sneller reageert bij het indrukken van het gaspedaal, wat het sportieve gevoel enkel ten goede komt. Bijzonder aangenaam voor de snelle bochten, maar misschien minder van belang als je met vijf man in de wagen een vakantietrip aan het maken bent.

Kort Getest - BMW 2-Reeks Active Tourer 10

De BMW 2-Reeks Active Tourer is helaas best wel prijzig te noemen. Wat je echter niet mag vergeten is dat je ook heel veel auto krijgt voor dat geld. Voor een Active Tourer met basisuitrusting ben je al gauw €28.000 kwijt. De opties zijn zoals goede gewoonte behoorlijk uitgebreid, net zoals de prijs als je alle opties neemt. Zowel de 218d als de 225i waren tot op de tanden gewapend met opties en snufjes, wat de prijs voor de 218d al snel tot een goede €41.000 deed stijgen. Natuurlijk speelt Mercedes met de B-Klasse hetzelfde optiespelletje. Vergelijk je de 218d Active Tourer met de B200 CDI, dan is de BMW een kleine 750 euro goedkoper.

Kort Getest - BMW 2-Reeks Active Tourer 11


Kort Getest - MINI 5deurs05

De volgende dag kregen we de allereerste MINI vijfdeurs te zien. Velen denken waarschijnlijk (net als wij) dat er reeds een vijfdeurs bestaat: de MINI Countryman. Al snel werd ons echter duidelijk gemaakt dat dit de allereerste ‘echte’ MINI 5d is. Met de looks en de uitstraling van de originele MINI Cooper, aldus. De eerste indruk was weliswaar niet verrassend… wat we ook niet verwachtten. De vijfdeurs lijkt op zijn kleinere broertje, maar dan uitgerekt. Alhoewel de wagen de volle 16 cm langer is, oogt hij weliswaar nog steeds als een compacte stadswagen. De extra centimeters beperken zich bovendien niet alleen tot de lengte. De wagen wint ook een 13 cm in hoogte en de passagiers krijgen een kleine 4 cm extra beenruimte. Daarbovenop krijg je nog een 67 liter extra laadruimte. Het gewicht blijft nagenoeg gelijk (+20 kg) Buiten twee extra deuren zijn er nog enkele minieme aanpassingen gebeurt aan het exterieur. Vooraan zijn er vanaf heden ronde LED-headlights te vinden met ringvormige dagrijverlichting.

Kort Getest - MINI 5deurs06

Voor deze test kregen we het in leer gelooide stuur van de Cooper S in handen. Met één druk op de knop schrikt de 2.0-liter benzinemotor wakker met een aangename ronk. Een ronk die al snel wordt omgezet in een luidruchtige schreeuw wanneer het gaspedaal volledig wordt ingedrukt. Met 192 paarden en een koppel van 300 Nm ter beschikking is de gekende sprint geklaard in een luttele 6,9 seconden en stopt de snelheidsmeter pas bij 230 km/h. Waar de wijzer van de toerenteller ook staat, kracht heb je altijd ter beschikking.

Kort Getest - MINI 5deurs01Kort Getest - MINI 5deurs02

De MINI Cooper S rijdt zoals je van een S verwacht. Bochten kunnen haarscherp aangesneden worden zonder ook maar enig moment controle te verliezen.  De vering staat hard opgesteld, wat voor de passagiers niet altijd het zo aangenaam is, maar het rijplezier is amper te evenaren. De diepe ploffen uit de uitlaat bij het terugschakelen dragen hier verder alleen maar toe bij. Ook in de MINI kan je vanaf nu kiezen tussen drie rijprofielen: Green, Mid en Sport. Vink je de adaptieve ophanging aan, dan is het in Green en MID comfortabeler dan in de MINI van de tweede generatie.

Kort Getest - MINI 5deurs07

Als we de prijzen er even bijnemen, kunnen we hetzelfde besluiten als bij BMW. De prijzen starten voor de standaard One vijfdeurs al vanaf €18.240, wat de meerprijs voor de twee deuren en extra kofferruimte op een kleine duizend euro brengt. Voor de Cooper S mag je daar al snel €8.000 voor bijtellen. Als je daarboven nog eens de uitgebreide reeks opties neemt, mag eerder aan €35.000 denken. Een MINI zal nu eenmaal nooit een mini prijskaartje dragen.

Kort Getest - MINI 5deurs03

Tekst: Jens Thienpont
Foto’s: Jens Thienpont & BMW