Rijtest: BMW 4-Reeks Gran Coupe

Rijtest - BMW 4-Reeks Gran Coupe - 418d - Header
De extra flair van de 4-Reeks, maar dan als praktische vierdeurs: de BMW 4-Reeks Gran Coupé.

Enkele jaren geleden wist je nog voor het betreden van de showroom uit welke Bayerische Motoren Werke je ging kunnen kiezen. Afhankelijk van hoe hoog je tot dan toe was opgeklommen in de bedrijfshiërarchie werd het een 3-Reeks of een 5-Reeks. Nu goed, er was zeker nog plaats voor een compacte 1-Reeks, een luxueuze 7-Reeks en een sportieve roadster zit gewoonweg in het DNA, maar de uitbreiding van het gamma ging veel verder. Naast het inspelen op de SUV-wens van de klant ging BMW ook stilaan moeite doen om de wensen zelf te creëren. Een 6-Reeks, of toch eerder een comfortabele 5-Reeks Gran Turismo? Het korte bezoek aan de showroom voor het ondertekenen van de bestelbon werd stilaan een langdurige ontdekkingsreis vol dilemma’s. De laatste toevoeging uit München bracht er opnieuw eentje bij: een traditionele 3-Reeks Berline of de nieuwe 4-Reeks Gran Coupé?

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 04

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 05Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 13

Beiden hebben vier deuren, maar er zijn natuurlijk enkele verschillen die verder reiken dan de prijs. De 4-Reeks Gran Coupé is 14 mm langer (4.638mm) en 14 mm breder (1.825mm), maar tegelijk 40 mm lager dan de 3-Reeks Berline. De daklijn komt dus iets dichter bij de kruin, maar personen van 1m90 of zelfs ietsje groter kunnen in de 4-Reeks Gran Coupé nog steeds mooi rechtop zitten. Het vermijden van de dakstijl met de zijkant van het hoofd vergt bij het instappen weliswaar iets meer behendigheid. De wielbasis van de 3-Reeks is exact dezelfde als die van de 4-Reeks (+Gran Coupé) (2.810mm), al lijk je op het eerste zicht toch iets meer beenruimte te hebben bij de gevestigde waarde. Het blijft echter comfortabel, waardoor korte tot middellange ritten voor volwassen allesbehalve een marteling betekenen. De koffer loopt diep door en biedt een laadvolume van 480 liter, wat ook meer dan voldoende is en tegelijk de stouwcapaciteiten van de 3-Reeks evenaart.

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 07

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 01Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 02

Wie meer wil, kan bij BMW natuurlijk nog steeds terecht bij de 3-Reeks GT (520l), maar wij prefereren toch de sportieve inborst van de 4-Reeks GC. De lagere en aflopende daklijn zorgt voor extra flair, terwijl ook de frameloze ruiten het ‘premium’ karakter kracht bijzetten en de mathematische logica 4 > 3 bevestigen. Binnenin zijn de verschillen nauwelijks te merken en hangt de aantrekkelijkheid serieus af van het gespendeerde budget. Kaal oogt maar sober, maar voldoende eurobiljetten maken van de 4-Reeks Gran Coupé een oase van exclusiviteit. Er zijn ook iets meer opties beschikbaar, dus deze 4+1-zitter binnenin onderscheiden van de 3-Reeks  doe je werkelijk met financiële aderlatingen. Tot slot zijn ook de gekende BMW Lines bij deze Gran Coupé van de partij: kiezen uit Sport Line, Luxury Line, Modern Line of het M Sportpakket is de eerste stap door de optielijst.

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 08Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 10

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 09

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 11Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 12

Een nog dynamischer weggedrag dan de 3-Reeks is dan weer standaard. De toegenomen spoorbreedte, de lagere daklijn en de sportievere afstelling van het onderstel zorgen ervoor dat 4-Reeks Gran Coupé net dat tikkeltje meer bevredigt bij het bochtenwerk. Ondanks de standaard Servotronic voelde de stuurbekrachtiging correct en eerder sportief aan. Ofwel zijn wij er ondertussen zo aan gaan wennen, ofwel is de afstelling ervan in deze 4-Reeks gewoon daadwerkelijk directer. Variable Sporst Steering, een adaptieve ophanging of een vaste M sportophanging zijn allemaal beschikbaar tegen meerprijs, maar het was lang geleden dat wij nog zo konden genieten van de weloverwogen basissetup.

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 18

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 15Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 17

Het motorengamma van de 4-Reeks Gran Coupé is in grote lijnen natuurlijk identiek aan dat van de 3-Reeks Berline, al mikt de 4-Reeks GC voornamelijk op de hogere kant van het vermogensspectrum. Toch waren wij onderweg met de instapper aan dieselzijde, de 418d. De inmiddels meermaals bejubelde, belauwerde en aanbeden 2.0-liter viericlinder diesel levert hier 143/(136) pk en een maximum koppel van 320 Nm tussen 1.750 en 2.500 toeren per minuut. In de 518d was dat op het randje, maar in de 125 kilogram minder wegende 418d Gran Coupé levert het blok voldoende stuwkracht om de badge waardig te zijn. De sprint naar 100 km/u blijft met 9,2 seconden mooi sub 10 second en de topsnelheid bedraagt een Autobahn-respectabele 213 km/u. Ook zelfs schakelen vonden we in een 5-Reeks anno 2014 niet meer kunnen, maar in de 4-Reeks mag die extra betrokkenheid er best wel zijn. Al zijn de verhoudingen dan weer best lang, in het verbruik haal je daar je voordeel uit. Wij sloten de testweek af met een gemiddelde van amper 4,5 liter per 100 kilometer. Eerlijk, we hebben er lichtjes om gedaan, maar dat de 418d Gran Coupé extreem zuinig is, staat buiten kijf. Je hoeft ook geen 110 km/u te bollen, tussen 120 en 130 km/u blijft de vierpitter de zuinigste vierwieler die we in lange tijd reden.

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 19

Het laatste verschilpunt tussen de 4-Reeks Gran Coupé en de 3-Reeks Berline is natuurlijk de prijs. Vergelijken we de populaire 320d Berline (€34.650) met de 420d Gran Coupé (€39.500), dan betaal je 4.850 euro voor de extra flair en rijdynamiek. Op het eerste zicht toch een vrij groot verschil, maar anders zou vermoedelijk iedereen gewoon voor de 4-Reeks GC kiezen en werd de 3-Reeks Berline misschien wel overbodig. Wil je toch de 4-Reeks, maar is het budget ietsje lager, dan is er de 420i Gran Coupé voor 36.500 euro. De goedkoopste diesel is kort daarop volgend de 418d Gran Coupé met 36.700 euro. Vergis je echter niet, we beschrijven hier nog steeds een BMW: odanks de relatief schaarse uitvoering veranderde onze instapdiesel voor niet minder dan 47.000 euro van eigenaar.

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 06

Conclusie

De BMW 4-Reeks Gran Coupé koppelt de stijl en sportiviteit van de 4-Reeks aan het praktische van de 3-Reeks. De lagere, elegant aflopende daklijn en de frameloze ruiten maken het voornaamste verschil, terwijl het onderscheid binnenin nauwelijks noembaar is. Rijdynamisch is de 4-Reeks Gran Coupé trouw aan het merk-DNA en de ondertussen ontelbare keren geteste 2.0-liter diesel durven we ondertussen wel de beste viercilinder diesel op de markt noemen. De prestaties zijn OK en het extreem lage verbruik is onevenaarbaar. Het enige wat ons tegenhoudt is de niet onaanzienlijke meerprijs, waardoor we persoonlijk misschien toch eerder zouden opteren voor een rijker aangeklede 3-Reeks dan de 4-Reeks Gran Coupé.

Overzicht

+ Elegante lijn
+ Performantie & Verbruik
+ Rijdynamiek van de basissetup
– Hoge meerprijs tov 3-Reeks Berline
– Instappen op de achterbank vergt iets meer lenigheid

Rijtest - BMW 418d Gran Coupe 14

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...