Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATICMet de CLA 250 Sport wil Mercedes een interessante brug bouwen tussen het reguliere en het extra sportieve CLA-Klasse aanbod!

Na het succes van de vernieuwde A-Klasse kwamen de Duitsers uit Stuttgart met een eerste afgeleide: de CLA-Klasse. Officieel een sport sedan, wij houden het liever op een compacte vierdeurs coupé in de lijn met de grote CLS-Klasse. Een knappe coupélijn, imposante grille voorop en voldoende (net) interieur- en laadruimte, meer was niet nodig om een nieuw succesverhaal te starten. Door de komst van de CLA kon de nieuwe C-Klasse zichzelf ook wat hoger – lees: duurder – positioneren in de markt, de volgende generatie E-Klasse zal dezelfde sprong in die richting maken.

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC

Het CLA-Klasse aanbod is vrij breed met zuinige en efficiënte diesels tot hypersportieve AMG versies, de nieuwe 250 Sport lijn wil zich daar ietwat tussen positioneren. Deze combineert de AMG Line looks met enkele technische upgrades en de tweeliter benzinemotor die op zijn beurt nog een een krachtkuur onderging bij de heren van AMG. Voor het burgerlijke Vlaanderen is het misschien teveel van het goede, in bepaalde regio’s zoals de Verenigde Staten zitten ze nu al met een wachtlijst van ettelijke maanden voor dergelijke subtiele high performance varianten.

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATICRijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC

Naast deze bloedrode CLA 250 Sport reden we in het verleden alreeds met een spierwitte CLA 220 CDI en een opvallende CLA 45 AMG Edition 1, nergens kregen we negatieve opmerkingen te horen over de looks van deze hippe Mercedes. In tegendeel zelfs, meerdere omstaanders kwamen even geïnteresseerd polshoogte nemen. Hoeveel hij opvalt in het straatbeeld is gelukkig afhankelijk van je budget en de gekozen uitrustingstrim, de CLA 250 Sport kan alvast imponeren met een donker diamantenrooster vooraan, rode sierprofielen rondom en 18″ lichtmetalen velgen uit de AMG catalogus. De Sport badges op de zijflanken moeten de laatste twijfel weghalen, de eveneens rode remklauwen krijgen ook een Mercedes-Benz opschrift.

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATICRijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC

Binnenin zal je ook niet lang moeten twijfelen wat de insteek hier nu was, overal krijgen we Sport badges en voetmatjes, blingbling afwerking in het chroom, rode stitching en veiligheidsgordels in dezelfde kleur. De knappe sportzetels werden veelvoudig afgewerkt met het hoogwaardige Alcantara, ook voor de achterbank werd hetzelfde goedtje gebruikt. De afwerking is net zoals het comfortniveau is van bijzonder hoge kwaliteit, iets wat je Duitsers nooit kan verwijten. Met de licht aflopende daklijn zijn de achterste zitplaatsen nog steeds voorbehouden aan personen onder de 1m85, met een optioneel zonnedak krijg je gelukkig heel wat zonnelicht in het sportief geïnspireerde interieur. De koffer slikt 470 liter bagage die met de achterbank plat nog eens verdubbeld kan worden.

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATICRijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC

Het moraal van het 250 Sport verhaal zit nog steeds – goed geïsoleerd – verscholen achter de lange motorkap: een 2.0-liter viercilinder die ontwikkeld werd door de befaamde AMG ingenieurs. Hierdoor krijgen we prima prestatiecijfers, met 211 pk en 350 Nm heb je meer dan voldoende vermogen om de dag door te komen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u en daar zou je vrij snel moeten zitten, de sprinttijd van 6,6 seconden naar 100 km/u is maar twee tellen trager dan de brutale CLA 45 AMG! Met een CO2 uitstoot van 154 g/km is deze Rode Ridder ook niet de meest interessante leasewagen, voor het verbruik reken je toch best meer dan de 6,6 liter die Mercedes voor ogen had. Waar mogelijk bespaar je toch wat brandstof dankzij een ECO configuratie en een start/stop systeem.

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC

Dankzij een sportuitlaat met dubbele pijp krijgt deze CLA een bijzonder pittig motorsound na een verplichte opwarmronde, hier en daar word je zelf getrakteerd op een aangename plof. Het verlaagde AMG sportonderstel komt deze Sport uitvoering ook ten goede net zoals de specifieke aanpassingen voor de automaat met dubbele koppeling. Je hebt bovendien ook de mogelijkheid om voor de 4Matic vierwielaandrijving te kiezen, standaard gaat alle kracht dan nog steeds richting de voorwielen maar in slechts 100 ms kan dat perfect 50:50 verdeeld worden tussen de beide assen. Om een sportieve rijdynamiek te voorzien kreeg de ESP afstelling net iets meer vrijheid, al staat er nog steeds een breed arsenaal aan veiligheidssystemen paraat om bescherming te bieden indien nodig. Onder de Mercedes-Benz Intelligent Drive noemer vind je (al dan niet optioneel) heeft wat actieve en passieve systemen terug zoals adaptieve cruise control, dodehoekassistent, botspreventie met actieve remhulp en een concentratiehulpsysteem. Wanneer het dan toch lijkt mis te lopen kan je nog rekenen op de ABS, ASR en remhulp, een resem airbags moeten het ergste kwaad voorkomen. Ook aan veiligheid van de zwakke weggebruiker werd gedacht, ondermeer hierdoor kreeg de CLA-Klasse de maximale NCAP score!

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATICRijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC

Bij jouw favoriete Mercedes concessiehouder kan je al een CLA orderbon tekenen vanaf €27.951, al moet je jezelf dan nog door de optielijst zien te worstelen. Deze CLA 250 Sport zit van nature al dikker in zijn vel en start bij net geen €43.000, voor het 4Matic systeem mag je nog eens €3.000 bijleggen. Wil je zo’n heerlijk uitgerust exemplaar als hetgeen wij meekregen zal je wat spaarpotjes mogen openbreken want deze kwam akelig dicht in de buurt van de €60.000. Dat is ongeveer ook de vanafprijs van de CLA 45 AMG die doet met bijna 150 pk extra.

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATICRijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC

Een volwaardige concurrent voor de Mercedes CLA-Klasse is er nog steeds niet, gezien het succes zal daar de komende jaren wel verandering inkomen. In de hogere segmenten vinden we wel nog wat vierdeurs coupé’s met sportgenen. Gezien de familieband met de A-Klasse vinden we een Audi A3 Berline 1.8 TFSI (180 pk) of BMW 125i Hatch (218 pk) nog valabele alternatieven voor onze CLA 250 Sport. De interne concurrentie met de CLA 45 AMG zal deze waarschijnlijk nog het meeste parten spelen, al zouden we toch de meest ingetogen verkiezen en het vrijgekomen budget spenderen aan wat brandstofbudget. Niet dat de CLA 45 teleurstelt maar in de AMG wereld hoort je er toch maar bij met een dikke V8 of V12 in het vooronder..

Conclusie

De Mercedes CLA 250 Sport nestelt zich bovenaan het gamma van de succesvolle nieuwkomer, in tegenstelling tot de andere autocontructeurs werden er naast visuele tweaks ook mechanische upgrades voorzien. Hierdoor is deze wagen iets goedkoper, subtieler en meer (dagdagelijks) bruikbaar dan de hypersportieve CLA 45 AMG met wie hij het hart deelt. Met de focus op sportiviteit moet je bij deze CLA wel wat inboeten qua comfort en zuinigheid, wie schoon wil zijn moet nu eenmaal afzien! Met de optionele vierwielaandrijving verkrijg je een strakke wegligging en verregaand rijplezier, de sportuitlaat betovert de omstaanders met een leuke soundtrack. Een Mercedes (als deze) is jammergenoeg nooit goedkoop en jouw droombolide nog wat aandikken met de uitgebreide optielijst maakt het leven nog moeilijker, gelukkig krijg je er iets begeerlijk voor in de plaats!

Overzicht:
+ Sportieve krachtbron
+ Uitlaatgeluid
+ Looks
+ Wegligging

– Prijs/uitrustingspolitiek
– Sportieve zetels comprimeren comfortfactor
– Beperkte hoofdruimte achteraan

Rijtest: Mercedes CLA250 Sport 4MATIC Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem