Jaguar XE
Jaguar maakt de Belgische prijzen bekend voor de net onthulde Jaguar XE.

In Parijs stelt Jaguar de langverwachte XE voor, de nieuwe concurrent voor de BMW 3-Reeks, Mercedes C-Klasse en Audi A4. Een nieuwe, maar zelfstandige poging om dit segment eindelijk mee te gaan bepalen. Een eigen design en geen Ford Mondeo onderdelen meer. Bovendien zorgt een hele resem nieuwe motoren voor een aantrekkelijk gamma.

Vanzelfsprekend zijn prijs en CO2-uitstoot bepalend in dit door de fleet geliefde segment. Jaguar scoort alvast goede punten met de XE 2.0-liter diesel, die een vermogen van 163 pk koppelt aan een CO2-uitstoot van amper 99 g/km. De basisprijs bedraagt 34.990 euro. Dat is ongeveer 300 euro duurder dan een vergelijkbare BMW 320d EfficientDynamics Edition, maar zelfs die stoot 10 g CO2 per kilometer extra uit. De nieuwe Mercedes C-Klasse (C220 BlueTec) is met 37.361 euro een stukje duurder, terwijl de Audi A4 (2.0 TDI Ultra) met 34.200 euro de goedkoopste is. Maar laat ons eerlijk zijn, die is ondertussen toch al wat verouderd.

Er is ook een 180 pk versie beschikbaar van de 2.0 D bij Jaguar en de uitrustingsniveaus gaan van Pure tot Prestige, over Portfolio tot R-Sport. Deze top-diesel met sportieve inborst kost 41.440 euro. Kijken we naar het benzinespectrum, dan begint alles met de nieuwe 2.0-liter Ingenium benzinemotor met 200 pk (€35.250). Er is ook een versie met 240 pk (€38.550), maar de voorlopige topper is de XE-S met de 3.0-liter V6 uit de Jaguar F-Type. Deze levert 340 pk en kost minstens 56.200 euro. Bij de diesels is er keuze uit een manuele zesbak of een automaat, bij de benzines is zelf schakelen onmogelijk.

We zijn benieuwd naar de prestaties van deze nieuwkomer op onze markt, maar hopen stiekem ook dat hij het beter doet dan de X-Type van weleer. Het design mag er alvast zijn en poesjes als deze mogen zich gerust talrijk voortplanten van ons.