Rijtest: Jaguar XFR-S

Jaguar XFR-S Rijtest - Header
De Jaguar XFR liet misschien nog wat ruimte, maar de XFR-S gaat all the way.

Met 510 pk en maar liefst 625 Nm heb je het absoluut ver geschopt op het automobiele toneel. Maar als de Duitse concurrentie een Monte Carlo blauwe M5, een diepzwarte E-Klasse AMG of een Misanorode RS6 op je afstuurt, dan mag je de toogpraat plots wat dimmen. Choose your battles, want dit is er een die je niet zou winnen. Om echt mee te tellen, breidde Jaguar het XF-gamma uit met de XFR-S. Een trucje dat al werd toegepast op de XKR en ook hier hetzelfde sausje vertegenwoordigt. Een tot elke vierkante centimeter uitgeklopt koetswerk, een hardere R-S afstelling van de ophanging, een actief elektronisch differentieel en een vermogensoutput waarmee ook deze vierdeurs Jaguar de exclusieve grens van 300 km/u bereikt. De XFR speelt de Europa League, dit is de Champions League.

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 01

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 04Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 05

De op doping gestelde 5.0-liter supercharged V8 levert hier meerbepaald 550 pk, waarmee de XFR-S de sprint van 0-100 km/u nog een extra 0,3 seconden sneller doet dan de XFR. Als de twee achterste 295/30 ZR20 Pirelli’s er natuurlijk in slagen om de enorme 680 Nm koppel op het wegdek neer te zetten, want met 10.000 journo-kilometers op de teller is dat allesbehalve een evidentie. De brute kracht is zo ontwortelend dat het vloeren van het gaspedaal aan 80 km/u op een klam wegdek nog steeds voor wielslip zorgt, zelfs in rechte lijn. Van daar gaat het probleemloos richting 200 km/u en voor je het weet tik je zelfs de 250 aan. Heb je echt veel ruimte en is er geen sprake van een ketenend Rasergezetz, dan promoveert deze vierdeurs Jaguar zich zelfs tot het exclusieve 300 km/u-clubje. Al hoef je het niet zover te drijven, doe een tussensprintje van 50-100 km/u en de vier uitlaatpijpen maken je zo verslaafd aan het gekende doch nog gepeperder Jaguar-orkest dat je een week later nog steeds dezelfde droom hebt van die lege tunnel die je 101 keer in en uit rijdt. Vergeleken met de zestraps automaat van de XFR tot slot schakel je in de XFR-S van de ene wereld naar de andere via een achttraps ZF. Zoals gewoonlijk kunnen we daar weinig op bemerken, al zijn de downshifts misschien toch wat te gedempt voor deze hardcore machine en kan de transmissie met een andere afstelling misschien toch nog dat tikkeltje extra.

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 06

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 07Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 09

De Jaguar XFR mag dan nog vrij comfortabel voor de dag komen, bij de XFR-S mag het allemaal wel wat harder. Stijvere veren, hardere dempers en een herzien subframe achteraan verhogen de laterale stijfheid met 30%. De opvallende koetswerkrol van de XFR wordt daarmee in de kiem gesmoord en de neus reageert een stuk scherper op een gewijzigde stuurinput. Optimalisatie op de legendarische Nürburgring is voor wagens uit deze klasse natuuriljk een evidentie, waar het elektronische differentieel op de achteras maar al te goed van pas komt. Al is de XFR-S natuurlijk geen Caterham 7, want met 1.875 kilogram in de weegschaal ben je naar circuit-normen nog steeds een zwaargewicht. Het comfort wordt dan ook niet volledig verwaarloosd, deze Brit zorgt nooit voor rugklachten. Terug tot stilstand komen gaat dankzij de remschijven van 380 mm vooraan en 376 mm achteraan tot slot vrij vlot, maar enige incalculatie is toch op zijn plaats gezien je meestal sneller rijdt dan het in deze luxueuze slee op steroïden aanvoelt.

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 08

Of je hem nu bestelt als klassieke vierdeurs of als praktische Sportbrake, de XFR-S onderscheidt zich niet enkel door middel van prestaties. French Racing Blue lijkt voor ons een must op een wagen als deze en is meteen het visitekaartje, maar onze testwagen hield het bij een maagdelijk Polaris White. Vervolgens werd elk koetswerkdeel uitgeklopt: agressievere bumpers, nadrukkelijke zijschorten, 20-inch lichtmetalen Varuna velgen en tal van andere ventilatiesleuven ‘sieren’ het design. Verder heeft Subaru nog steeds de grootste spoiler, maar het (optionele) exemplaar op de kofferklep van die vierdeurs is evenmin subtiel te noemen. Goed voor een liftreductie van 68%, zeggen ze dan. Alles schreeuwt prestaties, terwijl we ons binnenin de XFR-S terugtrekken in een comfortabele cocon. R-S logootjes zijn legio, maar verder is het een zoektocht van zeven verschillen. Als je al zo ver raakt. Leder is alomtegenwoordig: niet enkel de luxueuze sportzetels en de deurpanelen, maar ook het dashboard werd minutieus overtrokken met een stukje koeienhuid.

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 14Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 16

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 18

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 15Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 17

Meer van dit en extra van dat betekent natuurlijk op het einde van de dag ook dat je iets dieper in de geldbuidel moet tasten. Jaguar vraagt met een basisprijs van 109.600 euro een surplus van 15.100 zuurverdiende munteenheden bovenop de XFR. Of het dat allemaal waard is, blijft natuurlijk een vraag die enkel de meest welstellende burgers bezig houdt. Uiteindelijk heeft ook exclusiviteit een prijs, want van de XFR-S worden er een stuk minder gebouwd dan van de XFR. Reken natuurlijk wel nog op wat optiegeld: een navigatiesysteem (€2.530), een opgewaardeerde Meridian audio-installatie (€2.030), de extreme XFR-S achtervleugel (€2.340) en nog wat andere snufjes brengen de prijs snel op 120.000 euro, al is dat procentueel gezien slechts een minieme toename vergeleken bij de concurrenten. Om even volledig te zijn: de BMW M5 start vanaf 108.950 euro, de Mercedes E63 AMG kost 115.313 euro en Audi vraagt minstens 111.400 euro voor de RS6 Avant.

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 02

Conclusie

Een conclusie van een wagen als deze is altijd moeilijk. Overschot is zoals altijd het kernwoord en al kunnen we wel zeggen hoe hard de XFR-S gaat, de grenzen van deze exclusieve en hoogperformante vierdeurs werden door ons niet eens aangeroerd. De XFR-S is de overtreffende trap van de XFR en biedt Jaguar de kans om mee te spelen met de Duitse topconcurrenten, maar blijft een Veblen-goed van de puurste soort. Nóg harder, nóg luider, een extremer uiterlijk en een opvallend sportievere ophanging vormen volgens ons de kern van dit Britse topproduct.

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 12

Overzicht

+ Overschot bij elk toerental
+ Rijdynamiek zonder comfort te verloochenen
+/- Slippery when wet
– Niet meteen discreet
– Blijft een zwaargewicht

Rijtest - Jaguar XFR-S Rijtest - Review 10

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...