Officieel: Lamborghini LPI-910 Asterion hybrid conceptBij Lamborghini blijven ze al geruime tijd trouw aan hun krachtige V8’s en V12’s, maar met de gloednieuwe LPI-910 Asterion zetten ze hun eerste hybridestapjes.

De Lamborghini Asterion krijgt momenteel de wereldpers op bezoek tijdens het Autosalon van Parijs, al blijft het nu nog bij een concept en zijn er geen onmiddellijke productieplannen. De opgedane kennis en interesse bij het doelpubliek kan later wel gebruikt worden voor andere projecten, zo zou de Urus SUV later dit decennium ook een groene krachtbron ingelepeld krijgen. Maar geen nood, de basis voor de LPI-910 Asterion blijft de gekende 5.2-liter V10 benzinemotor uit de Huracan, bijgestaan door drie elektromotoren van elk nog eens 100 pk. Het totale vermogen komt dus uit op 910 pk, vandaar ook de naamgeving. LP staat trouwens voor de in-de-lengte-geplaatste motor, de nieuwe I komt het van het Italiaans Ibrido wat hybride betekend.

Voor de transmissie werd er beroep gedaan op een supersnelle sportautomaat met zeven verzetten, goed voor een CO2 uitstoot van 98 g/km. Sprintjes aan het stoplicht zijn voorbij in slechts 3 seconden, de topsnelheid ligt op 320 km/u. Allemaal niet zo bijzonder voor een conceptmodel dat later zijn weg zal vinden naar het Lamborghini Museum in Sant’Agata, al geven de groene Italianen nog mee dat het gemiddelde verbruik op slechts 4,2 liter per 100 km zou liggen.

Visueel blijft de Lamborghini Asterion trouw aan de merkeigen designfilosofie met scherpe lijnen en dito hoeken, hier voorzien van een glimmende Blue Elektra koetswerkkleur. Het rubber werd bij Pirelli gehaald, vooraan opgeven door 20″ velgen terwijl ze achteraan nog een maat groter zijn. Het interieur werd vrij minimalistisch uitgevoerd, het grote punt van de LPI-910 is natuurlijk zijn hybride aandrijflijn. Enigszins verdoemenswaardig: de zitpositie is vrij hoog, wat een comfortabel rijgedrag zou garanderen, we houden ons hart vast voor de komende modellen.