Rijtest: Fiat 500 Cult

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTADe nieuwe Fiat 500 Cult is hipper dan ooit!

De Fiat 500 – Cinquecento voor de kenners – hoeft geen introductie meer, iedereen (her)kent de wagen dan ook met zijn of haar ogen dicht. Het origineel uit 1957 was zeer schattig, op-en-top Italiaans en bijzonder geschikt voor de stad, vijftig jaar na datum kregen we een nieuwe Fiat 500. Deze werd zodanig populair dat er een hele modellenreeks op gebaseerd werd zoals de 500L Trekking, Living en binnenkort zelfs de 500X crossover! De nieuwe Cult versie situeert zich bovenaan het 500-gamma en zet op deze manier de compacte Italiaan terug even in de spotlights.

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

Op het uiterlijk is het niet zo moeilijk om een Fiat 500 Cult uit een line-up te halen, zijn muntgroene Verde Lattementa koetswerkkleur creëert heel wat aandacht. De dakloze 500C Cult doet het dan weer exclusief met een parelmoerwit Bianco Perla jasje. Samen met het zwarte dak, chroom afwerking en zwartglazende elementen straalt deze Cinquecento heel wat vrouwelijke elegantie uit, de nieuwe 16″ lichtmetalen velgen zijn de spreekwoordelijke finishing touch. Dat is het zo wat qua zichtbare aanpassingen aan de buitenzijde, Fiat houdt begrijpelijk vast aan de bestaande lijnen waar de geest des tijd geen vat op lijkt te krijgen.

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTARijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

Binnenin verwelkomen we naar goede gewoonte heel wat nieuwe interieurbekledingen in stof of leder, de grootste nieuwigheid zit dan weer recht voor ons. De oldschool wijzerplaat werd geschrapt en vervangen door een knap 7″ TFT scherm met alle rij-informatie. De stoffen zetels kregen eveneens appelblauwzeegroene accenten. De achterbank is gezien de compacte afmetingen van de 500 niet bijster royaal bemeten, al kan je er wel wat kinderen kwijt. De koffer slikt 185 liter en dat is voldoende voor 2 bakken bier beauty cases, als je echt meer ruimte nodig hebt kan je de achterbank nog wegklappen in twee delen. De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we tijdens onze testperiode moeite hadden met de centrale plaatsing van de bedieningselementen voor de ramen, gelukkig zal zoiets wel wennen na verloop van tijd. Het funky dashboard mocht ook wel eens wat opgeleukt worden, een UConnect navigatie/multimediasysteem zou hier zeker tot recht komen.

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTARijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

Het motorengamma voor de Fiat 500 is van nature breed al blijft de keuze beperkt als je echt een Cult wilt. Dieselrijders zijn sowieso aangewezen op de 1.3-liter MultiJet met 95 pk, benzineliefhebbers krijgen iets meer keuze. De 0.9-liter TwinAir Turbo is een oude bekende, al komt er nu naast een 85 pk ook een 105 pk sterke variant beschikbaar. Wij reden met de bekende 1.2-liter viercilinder met 69 pk en 100 Nm, goed voor een CO2 uitstoot van 119 g/km. Modieuze stoplichtsprintjes trekken kan deze 500 Cult minder goed, maar liefst 13 tellen zal je onderweg zijn naar 100 km/u. Wanneer de digitale wijzerplaat 160 weergeeft is de acceleratiepret ook voorbij! Officieel meent Fiat dat 5 liter benzine voldoende is, al reken je in de praktijk toch best op een zestal. De brandstoftank is 35 liter groot wat dus overeenkomt met een rijbereik van meer dan 500 km!

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTARijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

De Fiat 500 is gemaakt voor de stad en dat maakt de schattige Italiaan ook duidelijk wanneer je achter het stuur kruipt. Heel soepel en comfortabel baant hij zich een weg, op de autosnelweg had de kleine benzinemotor wel heel wat meer moeite. Wanneer je nog zachter wilt sturen – handig bij parkeeracties bijvoorbeeld – kan je met de CITY knop de bekrachtiging wat aanpassen. Ook de vlotschakelende handbak kon ons wel smaken! Met zijn zeven airbags, ABS, ESP, Hill Holder en Hazard-systeem verkreeg de Fiat 500 in 2007 de maximum score bij de NCAP crashtest.

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTARijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

De Fiat 500 kan de jouwe al zijn vanaf €12.370, deze appelblauwzeegroene Cult zit wel wat beter in zijn vel waardoor het totaalbedrag hoger uitkomt. De 1.2-liter benzinemotor start bij €16.370, voor de TwinAir varianten betaal je respectievelijk €17.870 en €18.570. De diesel kost je €19.370! Na het kiezen van de krachtbron wacht er nog een leuke taak: je Cinquecento volledig op smaak brengen met vele leuke kleuren, spiegelkappen, opties, stickers, accenten, … Je kan het zo gek niet bedenken!

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTARijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

De concurrentie is niet mals en vaak nog goedkoper, toch blijft de Cinquecento zichzelf verkopen. Met zijn schattige looks en Italiaans design is het moeilijk om een evenwaardige concurrent te vinden, de Lancia Ypsilon komt misschien nog het dichtst in de buurt. De Ford Ka deelt heel wat onderdelen met de Fiat maar komt met een minder uitgesproken uiterlijk, de recent geteste Renault Twingo of Hyundai i10 lijken ons ook wel gepaste alternatieven.

Conclusie

De Fiat 500 blijft anno 2014 trouw aan het eigen succesrecept maar kreeg enkele beperkte aanpassingen. Naast wat uiterlijke frivoliteit en een nieuwe topversie van de TwinAir is het – fijne – digitale dashboard dé nieuwigheid. Om vlot op de autosnelweg mee te kunnen kies je toch best voor de krachtigere versies, in de stad blinkt de Cinquecento uit met zijn aangenaam en comfortabel weggedrag. De personaliseringsmogelijkheden zijn nog steeds legio, voornamelijk de kleurrijke combinaties blijven het toch goed doen. Desondanks een carrière van zeven jaar smelten vrouwen nog steeds als sneeuw voor zon voor de Fiat 500, voor de mannen prefereren we toch de stoere Abarth versies.

Overzicht:

+ Schattige (vrouwelijke) looks
+ Mooi TFT scherm
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Aangename krachtbron en versnellingsbak in de stad
+ Comfort

– Moeite op autosnelweg (1.2 benzine)
– Technologie/interieur op leeftijd

Rijtest: Fiat 500 Cult - MY2014 1.2L MTA

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...