Officieel: Volkswagen Golf Alltrack

Der neue Volkswagen Golf AlltrackNa de ‘all-terrain’ variant van de Volkswagen Passat krijgt ook het kleinere broertje een Alltrack.

Toekomstige kopers hebben het niet altijd zo gemakkelijk. Zeker niet wanneer men op zoek gaat naar enige ‘Off-Road’ kwaliteiten. Meestal zijn ze dan beperkt tot het kopen van een SUV of een pick-up. Audi biedt soelaas met de Quattro-varianten, maar deze zijn helaas niet zo portemonnee-vriendelijk. Volkswagen anticipeerde daarop met de Passat Alltrack. Het was de oplossing die een all-road gezinswagen betaalbaar maakte. Om dit succes verder uit te bouwen komt er in de lente van volgend jaar ook de Volkswagen Golf Alltrack.

Het belangrijkste voor een wagen met Off-Road allures is zijn vierwielaandrijving. Voor de Golf wordt dit in goede vanen geleid door het permanent aanwezige 4MOTION-systeem. Een systeem, uitgerust met de meest recente HALDEX-koppeling, dat op alle types ondergrond de beste krachtverdeling kiest. Indien nodig wordt zelfs de volle 100% naar de achterwielen gestuurd. De proactieve control-unit houdt alles nauwlettend in het oog en grijpt in vòòr het te laat is.

Wie het zwaardere werk verkiest, kan zelfs met een druk op de Offroad-knop enkele functies inschakelen waardoor je zelfs de meest avontuurlijke wegen kan verkennen. Zo activeer je onder andere een Hill Descent functie die de wagen automatisch afremt wanneer deze van een heuvel naar beneden rijdt. Het gaspedaal krijgt een andere afstelling en de ABS remt met een verschillend interval om op onverharde wegen nog efficiënter tot stilstand te komen. Zelfs het trekken van 2.000 kg zou voor deze Alltrack geen enkel probleem mogen vormen.

Buiten het EDS (electronic diferential lock) en ESC (electronic stability control) is de nieuwe Golf Alltrack ook voorzien van XDS op de voorste en achterste assen. Dit zorgt ervoor dat bij een snelle bocht de binnenste wielen lichtjes afgeremd worden. Op deze manier kan extra bandenslijtage vermeden worden en zorgt het systeem ook voor extra tractie in de bocht. Ideaal voor de wat sportievere rijders onder ons.

Uiterlijk is het verschil met een Golf Variant gering. De Alltrack staat op exact hetzelfde chassis, maar heeft 20 mm gewonnen ten op zicht van het asfalt, wat zonder meetlat niet echt opvalt. De zwarte wielbogen springen wel onmiddellijk in het oog. Deze dragen niet alleen esthetisch hun steentje bij, maar bieden ook een extra bescherming tegen mogelijke beschadigingen. Onder de wielbogen bevinden zich 17″ aluminium velgen die speciaal werden ontwikkeld voor de Alltrack. Vooraan werd de bumper licht hertekend en krijgen we een low-profile grill voorzien van een honinggraten-motief in het matzwart met een ‘Reflex zilveren’ crossbar. Op deze grill prijkt ook een zilveren Alltrack-badge. De bumper achteraan ontving een volledig nieuw design met een visueel opvallend beschermingselement.

Binnenin de wagen krijgen we een sportief interieur met een in leder afgewerkt stuurwiel en pook. Ook de stoelen ontvangen een lederen make-over en worden afgewerkt met een Alltrack-badge. De climatronic regelt de temperatuur binnenin en in combinatie met het Composition touch infotainment systeem wordt het waarschijnlijk aangenaam vertoeven in de cockpit.

Motorisch gezien zal de wagen werkelijk niets te kort komen. De liefhebbers van diesel kunnen alvast in de handen wrijven aangezien Volkswagen maar liefst drie TDI-motoren voorziet. Als eerste is er de 1.6 TDI met een aangename 110 pk en een trekkracht van 250 Nm. Liever wat extra? Dan is er de 2.0 TDI met 150 pk met een koppel van 340 Nm dat reeds beschikbaar is vanaf 1.750 tpm. Nog niet genoeg? Dan is er identiek dezelfde 2.0 TDI, maar met 184 beschikbare trekpaarden die een verbluffend koppel van 380 Nm ter beschikking stellen. De petrolheads hebben iets minder geluk. Zij hebben geen keuze en moeten zich tevreden stellen met de 1.8 TSI. Met 180 paarden en een koppel van 280 Nm dat reeds beschikbaar is vanaf 1.350 (!) tpm is er echter geen reden om te klagen.

Voor een eerste versie te bewonderen, moeten we niet te lang wachten. Op het Autosalon in Parijs zullen de bezoekers kunnen genieten van de wereldpremière. Wij kunnen alvast niet wachten op de rijtest.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...