Officieel: Mercedes C63 AMGZoals verwacht presenteerde Mercedes vandaag de C63 AMG in viervoud: zowel de Berline als Break komen als reguliere C63 als C63 S.

Na het lek van gisteren was het alreeds duidelijk: alles stond in de coulissen klaar voor een nakende lancering. Vandaag achtte Das Haus dat de wereld klaar was om de sportiefste C-Klasse te verwelkomen, de meer praktische C-Klasse Break kreeg per direct dezelfde sportieve make-over. De vermogenscijfers zijn ondertussen alreeds ingebakken zoals de Europese hoofdsteden: een reguliere C63 AMG versie met 475 pk en een extra snelle C63 S AMG die het doet met 510 pk.

Om zijn sportief uiterlijk – imposante grille, stoere drempels, grote velgen en een subtiele achterzijde – ook effectief om te kunnen zetten in daden, werd er een performance uitlaat voorzien, kreeg de achteras een mechanisch differentieel en werd de AMG SPEEDSHIFT MCT 7-speed sportautomaat wat gefinetuned. Ook de ophanging en dynamische rijhulpsystemen kregen een specifieke instelling op maat van de nieuwe C63 AMG.

Het interieur van de reguliere Mercedes C-Klasse was al om de vingers van af te likken, maar in de AMG uitvoeringen wordt dat geheel nog eens overgoten met een sportieve saus. Denk maar aan koolstofvezel, contrasterende stitching, sportstoelen, een racy stuurwiel en natuurlijk een veelvoud aan AMG badges. In de catalogus vind je naar goede gewoonte ook eindeloze koetswerkkleuren, velgdesigns en interieurbekledingen.

Mercedes zal de viervoudige C63 AMG voor het eerst wereldkundig maken op het komende Autosalon van Parijs, broederlijk naast de gefacelifte B-Klasse en de AMG GT die dezelfde achtcilinder meekrijgt. De vlugge beslissers krijgen de mogelijkheid om een Edition 1 uitvoering te bestellen die wat dikker in de opties zit. De concurrentie – voornamelijk de BMW M3 Berline en Audi RS4 Avant – zien deze Mercedes C63 AMG minder graag komen, beiden voorzien namelijk maar één variant.