Officieel: Peugeot Quartz Concept

Peugeot Quartz Concept
Peugeot springt mee op de milieutrein en brengt haar toekomstvisie voor een zuinige super-SUV.

Het concept dat door het leven gaat als ‘Quartz’ speelt in op de milieubewuste klanten die ook steeds meer prestatie en luxe wensen. De Quartz wordt door Peugeot geprofileerd als een high-performance SUV die het robuuste uiterlijk van een terreinwagen meekrijgt, maar binnenin even luxueus is als de duurdere sedan. De Quartz wordt 4.500 mm lang en 2.060 mm breed en zal contact maken met het asfalt via 305 mm brede Continental banden. Onder de hoogstwaarschijnlijk imposante wagen zorgen de 23″ velgen voor een eyecatcher. De velgen zijn echter niet puur esthetisch, door de vernieuwende vorm en extra toegevoegde ‘flappen’ begeleiden ze een extra aerodynamische stroom naar de remklauwen om zo voor een verbeterde hittebestendigheid te zorgen.

Niet alleen de velgen, maar de volledige vormgeving van de Quartz stond in functie van aerodynamica. Zo is er gekozen voor een langwerpige motorkap die vlot de overgang maakt naar de lage, uitgerekte cabine. Achteraan deze cabine zijn twee spoilers aangebracht die de wagen bij hogere snelheden tegen het asfalt drukken en op die manier voor wat extra grip zorgen. De high-performance wordt verzorgd door een plug-in hybride die het perfecte compromis zoekt tussen de 1.6-liter benzinemotor en twee elektrische motoren waarvan er één per as wordt geplaatst. Dit alles levert een interessante 493 pk die via een zes-traps automaat wordt overgebracht naar alle wielen. De voorste elektrische motor gebruikt de remenergie om de 400V batterij op te laden gedurende het afremmen en assisteert de benzinemotor bij het schakelen.

De hybride-motor is op 3 verschillend methodes te gebruiken. De ‘ZEV-modus’ activeert enkel de batterijen, wat een emissieloze rit oplevert voor maximum 50 km. In de ‘road-modus’ slaan de benzinemotor en de voorste elektrische motor de handen in elkaar en zoeken samen naar het ideale evenwicht tussen rijplezier en zuinig rijden. Wanneer je de ‘race-modus’ activeert dan gaan alle motoren aan het werk en halen ze speciaal voor jou het onderste uit de kan. De i-cockpit geeft plaats aan vijf inzittenden die optimaal worden beschermd door kuipzetels met vierpunts-gordels. Het stuur wordt geleend vanuit de sportwereld en geeft zo de mogelijkheid aan de bestuurder om alle functies binnen handbereik te hebben. Het instrumentenpaneel bevindt zich aan beide zijden van het stuur en het multifunctioneel scherm is lichtjes in de richting van de bestuurder gedraaid.

Wie het concept al even wil bezichtigen kan dat doen op de Motorshow in Parijs. Daar zal Peugeot de Quartz tentoonstellen samen met de nieuwe 208 Hybride Air, het herontworpen Exalt concept en de 308 GT modellen.

 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...