fordc-max_headerFord geeft de C-Max een verfijnende update.

Naast de S-Max zal Ford op het Autosalon van Parijs 2014 ook de facelift voorstellen van de C-Max en Grand C-Max. Alhoewel deze wagens hun functie als gezinswagen naar behoren volbrachten, was het uiterlijk voor de sportieve papa misschien een klein euvel. Dat werd dan ook grondig onder handen genomen. De C-Max werd onmiddellijk voorzien van de herkenbare omgekeerde trapeziumvormige grill. Ford heeft bij deze facelift de nadruk gelegd op een strak en egaal design en brengt dat tot uiting door de motorkap te herontwerpen en de ruitensproeiers een nieuwe plaats te geven. De langwerpige koplampen werden vloeiend opgenomen in de neus en versterken de iets sportievere look. De (nog steeds gigantische) achterklep werd beter geïntegreerd door de nieuwste ‘laser-brazingtechniek’ en de bijhorende achterlichten gaan mee in de moderne look.

Binnenin pronkt Ford met enkele vernieuwingen die reeds een eerste toepassing hebben gevonden in de eerder vernieuwde Focus. Er werd dus gekozen om het overzicht te bewaren door een hele hoop overbodige knopjes en schakelaars te verwijderen. Enkele functies werden ook vereenvoudigd zoals bijvoorbeeld de airco. Qua styling zijn er vooral enkele verchroomde details bijgekomen die stijlvol moeten overkomen. Ford dacht ook aan wat extra plaats en heeft zijn bestaande opbergvakjes hertekend. Een nieuwe USB-aansluiting geeft de mogelijkheid om mobiele apparaten aan te sluiten. Binnenin stijgt ook de kwaliteit van de interieurafwerking. Zo wordt er gesproken van een verwarmd stuur, roestvrijstalen drempelbeschermers,…

Motorisch is er weinig veranderd. De bekroonde 1.0-liter EcoBoost blijft beschikbaar alsook de verbeterde 2.0-liter diesel, maar het lijstje wordt wel uitgebreid. Zo kan je voortaan ook kiezen voor de nieuwe 1.5-liter EcoBoost (benzine; 150 of 180 pk) of de 1.5-liter TDCi (diesel; 95 of 120 pk) die de 1.6-liter zal vervangen. Wie echt wat extra voor het milieu wil doen, opteert beter voor de 1.5-liter ECOnetic-diesel die de uitstoot reduceert naar amper 99 g/km. Extra geluiddemping wordt voorzien door een vernieuwd vliegwiel en indien gewenst is er een Auto-Start-Stop beschikbaar.

Op gebied van technologie gaat Ford The extra mile en biedt het een hele resem aan opties om ongevallen te vermijden of te beperken. Je vindt er onder andere: het Active Park Assist-systeem, parkeersensoren, het Active City Stop-systeem, Active braking, een adaptieve snelheidsregelaar,…  De dirigent voor al deze technologie is het vernieuwde SYNC 2-connectiviteitssysteem. Naast een 8″ touchscreen heeft de SYNC 2 ook de mogelijkheid om alles spraakgestuurd te bedienen.

Alles samengevat zou je kunnen spreken over verbeterde prestaties, een strak design, hoogstaande technologie en meer comfort en finesse. Mooi op papier, binnenkort volgt de praktijktest.