Jaguar_XE_2015BMW en Audi maken hun borst best maar nat, de Jaguar XE voert de concurrentie onder de betere middenklassers sterk op.
Jaguar probeerde vroeger al eens om het hoofd te bieden aan de BMW 3-reeks, de Audi A4 en de Mercedes C-klasse met de Jaguar X-type. Na een productieloop van een goede acht jaar bleken de verkoopcijfers echter tegen te vallen en rolde de laatste Jaguar eind 2009 van de band. Vijf jaar later staat Jaguar er opnieuw met de XE.

In tegenstelling tot zijn voorganger is de XE een volledig eigen ontwerp van Jaguar. De wagen werd gebouwd op een volledig nieuw chassis met nieuwe materialen een nieuwe carrosserie met nieuwe motoren. Geen hulp van de Ford Mondeo deze keer. De structuur van de wagen is in tegenstelling tot zijn concurrenten volledig uit aluminium. Dit zorgt voor zowel een aanzienlijke gewichtsbesparing en maakt de structuur bijzonder stijf, wat dan weer resulteert in aangenaam bochtengedrag. Er wordt wel nog een kleine hoeveelheid staal gebruikt voor de koffer en deuren, wat de verhouding staal-aluminium brengt op 25%/75%.

De persoon die achter het design van de wagen zit is -zoals wel gedacht- niemand minder dan Ian Callum. De wagen straalt sportiviteit en agressiviteit uit. Met de grote grill in de neus en de strak gelijnde lichten is de sport-sedan ontegensprekelijk lid van de Jaguar-familie. De motorkap staat ligt gebold wat de kracht van de wagen nog eens extra in de verf zet. Ook het achterwerk van de XE is scherp afgelijnd met twee mooi afgewerkte uitlaten. De schoenen van de Jaguar zijn te verkrijgen vanaf 17″ maar kunnen oplopen tot 20″, een grootte die geen ruimte onbenut laat in de wielkassen. Zoals het een echte sport-sedan betaamt staat hij in nauw contact met het asfalt en heeft aerodynamica ook een belangrijke rol gespeeld binnen de vormgeving. De S-variant gaat nog iets verder en krijgt ook een in de kofferklep geïntegreerde spoiler mee, die voor iets meer grip moet zorgen wanneer je de maximumsnelheid gaat opzoeken.

Als je de meetlat erbij neemt, meet de Jaguar 4.672 mm in de lengte, 1.850 mm in de breedte en 1.416 mm in de hoogte. Hiermee valt Jaguar binnen de gemiddelde waardes voor een sedan. De ophanging is minder gemiddeld. Vooraan krijgt de XE ‘double wishbones’ en een ‘Integral Link’ achteraan. Ook dit is een unicum binnen dit segment. Wanneer je een segment hoger gaat en de 5-reeks erbij haalt, is dit dan weer minder uitzonderlijk.

Motorisch wordt de XE geholpen door een 2.0-liter Ingenium viercilinder en enkele dieselmotoren. Volledige specificaties worden in Parijs vrijgegeven, maar Jaguar geeft alvast mee dat de diesel genoeg heeft aan amper 3,7 l/100 km. Met zijn CO2-uitstoot van slechts 99 g/km wordt het beslist een lease-topper. Aan de andere zijde van het spectrum krijgen we de 3.0-liter V6 uit de F-Type met een vermogen van 340 pk. Gekoppeld aan een achttraps automaat zal de XE daarmee al in 4,9 seconden 100 km/u aantikken. Het beste van twee werelden.