Officieel: Audi A6 facelift

Audi A6 Facelift 2015
Na de A7 krijgt ook de Audi A6 een milde facelift voor het komende jaar.

Nieuwe motoren, versnellingsbakken, matrix koplampen en een nieuw infotainmentsysteem; de facelift van de Audi A6 in een notendop. Efficiënter, aantrekkelijker en hoogwaardiger zijn de klassieke one-liners. Zowel de Berline als de Avant alsook de sportievere S- en RS-varianten genieten van de update.

Designmatig werd vooral bijgeschaafd: een minieme aanpassing van de Singleframe grille, de koplampen werden strakker en zijn voortaan beschikbaar met Matrix-LED’s alsook dynamische richtingaanwijzers. Luchtinlaten, bumpers, zijschorten, achterlichten en uitlaatpijpen werden ook hertekend.

Binnenin blijft het uiterst kwaliteitsvolle interieur op post. Wel werd het duurste infotainmentsysteem, MMI Navigatie Plus met MMI touch, gebouwd op een nieuw technisch platform met de uiterst snelle Tegra 30 grafische chip van Nvidia. Het 8-inch scherm is elektrisch uitschuifbaar en brengt via LTE dataoverdracht diverse onlinediensten aan boord. Daarnaast werden de rijhulpsystemen geperfectioneerd met onder andere een Stop&Go-functie voor de adaptieve cruise control. Een head-up display is eveneens optioneel beschikbaar.

Het motorengamma van de nieuwe A6 en A6 Avant telt voortaan drie TFSI-benzinemotoren met een vermogen van 190 pk tot 333 pk en vijf TDI’s, met een vermogen van 136 pk tot 326 pk Alle motoren beantwoorden aan de Euro 6-uitstootnorm en vertonen een tot 22% lagere CO2-uitstoot vergeleken met hun voorgangers. De Audi ‘Ultra’ modellen hebben de meest energie-efficiënte benzine- en dieselmotoren : de 1.8 TFSI ultra met de volledig nieuwe S tronic-versnellingsbak heeft genoeg aan gemiddeld 5,7 l/100 km (133 g CO2/km); de 2.0 TDI ultra van 150 pk verbruikt gemiddeld slechts 4,2 l/100 km (109 g CO2/km).

Motoren die een grondige update kregen zijn de 3.0 TFSI en de 3.0-liter TDI Clean Diesel. Leuk om weten is dat Audi omwille van 25 jaar TDI net als van de A7 een A6 3.0 TDI Competition op de markt brengt met 326 pk en dankzij een extra boost kortstondig zelfs 346 pk. Schakelen kan ondanks de interesse in deze klasse ervoor nog steeds via een manuele zesbak, maar de ideale running mate is natuurlijk de achttraps tiptronic. De multitronic werd met pensioen gestuurd en de sportievere quattro-modellen (+272 pk) kunnen uitgerust worden met een sportdifferentieel op de achteras.

De eerste wagens staan tegen december 2014 bij de Audi-verdelers, de leveringen aan klanten beginnen vanaf januari 2015. Eind september worden de prijzen bekendgemaakt. Vanaf dan zijn de nieuwe A6-modellen ook bestelbaar.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...