Ssangyong-new-Korando-facelift-2013-headerMet de Korando probeert Ssangyong terug voet aan wal te zetten op de Europese automarkt, een beperkte opfriskuur moet die positie kracht bij zetten.

Toen Ssangyong in volle autocrisis zich terugtrok van de Belgische markt werd dat op een (klein) applaus onthaald, de wagens hadden dan ook weinig tot geen charisma en niemand liep écht warm voor de kloeke terreinwagens uit het Oosten. In 2010 kregen we een nieuwe invoerder en werd er een hoop Indiaans geld voorzien met de nieuwe Korando als resultaat. Een frisse bolide op hoge poten die met opgegeven hoofd de strijd kon aangaan in het populaire segment, aan zijn zijde kwamen de Rexton W, Rodius en Actyon Sports staan die op hun beurt ook dingen naar de gunst van de klant. In de toekomst zal Ssangyong ons ongetwijfeld verbazen, de diverse concepten waren alvast veelbelovend! Maar tot we die volledig nieuwe modellen kunnen aanschouwen in het beperkte dealernet moet vooral de gefacelifte Korando het zien waar te maken.

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Aan de buitenzijde werd er niet bijzonder veel noeste designarbeid geleverd, we krijgen een nieuwe voorbumper met grote lichtblokken mét LED dagrijlichten, knappe 16″ velgen – optioneel tot 18″ – en hertekende bumpers. Achteraan heb je een subtiele spoiler met ingewerkt remlicht, een dubbele uitlaat en verwelkomingsverlichting. De dakrails komen al mee in de basisuitvoering van de Ssangyong new Korando, voor een metaalkleur aan de buitenzijde betaal je een schappelijke €400 extra.

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Voor het interieur werden er voornamelijk inspanningen gedaan om de algemene kwaliteitsindruk te verbeteren. Dat lukte bovenwel op een correcte manier, al is er nog steeds heel wat marge in vergelijking met de toppers binnen het segment. Zo vind je op diverse plaatsen mooie (fake) houten panelen, zilveren sierstrips, chroom accenten en prestigieuze Korando badges, al verraden de oldschool TFT boordcomputer, holle deuren, harde plastics en de afwezigheid van een geïntegreerd multimedia- en navigatiesysteem het beperkte ontwikkelingsbudget. De lederen zetels zitten op hun beurt wel heerlijk comfortabel, al boeten ze daarvoor wat zijdelingse steun in. De achterbank is vrij hard en niet verschuifbaar maar wel voldoende ruim, de leuning is bovendien verstelbaar. De koffer slikt bijna 500 liter bagage, met de achterbank neer krijg je een volledig vlakke laadvoer met een capaciteit van 1.312 liter! Kies je voor het optionele elektrisch schuifdak (€1.000) dan heb je ten alle tijden een mooie lichtinval.

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Met de aangepaste motoren krijgt de gefacelifte Ssangyong Korando een nog scherpere vanafprijs, al hebben we het daar verder nog over. De voorwielaangedreven 2.0-liter benzinemotor met 149 pk is voor de meeste Belgen waarschijnlijk minder interessant, de evengrote dieselmotor komt toch een stuk interessanter voor de dag. Beschikbaar met zowel 149 als 175 pk en steeds 360 Nm heb je voldoende kracht om jezelf zowel op asfalt als op onverharde ondergrond uit de slag weten te slaan. Standaard krijg je voorwielaandrijving en een handbak, optioneel kan je gaan voor vierwielaandrijving (+ €2.000) en/of een automaat met zes verzetten (+ €1.500). De topsnelheid ligt ergens in de buurt van 180 km/u terwijl je toch wat tijd nodig zal hebben om die johnny aan het stoplicht voorbij te steken. De CO2 uitstoot schommelt tussen 147 en 199 g/km, terwijl je slechts een beetje boven het opgegeven verbruik van 6 liter per 100 km zal zitten. Van plan om zwarte last te verplaatsen, deze Ssangyong heeft een trekvermogen van 2 ton!

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Onze Korando met automaat overtuigde tijdens de 750 testkilometers met zijn correct rijgedrag, al mocht er toch wat extra isolatiemateriaal voorzien worden om het motorgeluid te temperen. Wanneer je teveel vraagt aan de automaat op (te) korte tijd zal die het ook niet meer weten, met een rustige rijstijl komt deze Ssangyong comfortabel en zeer meegaand voor de dag. In ruil moet je wel een scherpcommunicerend stuur opgeven, ook de remmen vragen enige aanpassingsperiode alvorens je de juiste dosering weet te vinden. Voor de veiligheid van alle inzittenden te garanderen krijg je naast ABS en stabiliteitscontrole ook nog zes airbags, ISOFIX bevestigingpunten voor de kinderzitjes, anti-whiplash hoofdsteunen, bandenspanningscontrole en hulpsystemen voor het starten op een helling of een dreigende koprol.

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

De Ssangyong Korando staat in drie uitvoeringen en evenveel uitrustingsniveau’s in de catalogus: Crystal, Quartz en Sapphire. De benzinemotor start bij €18.990 en gaat door tot net geen €25.000, de dieselvariant schommelt tussen €20.000 en €29.000 mét 5 jaar waarborg en pechbijstand inbegrepen. De optielijst is vervolgens vrij beperkt, momenteel zijn er zelfs enkele special editions verkrijgbaar die nog voordeliger zijn.

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

De Oosterse automerken zijn de grondleggers voor dit segment, we vinden de meeste concurrentie daar dan ook in de buurt. Zo zijn er ondermeer de Toyota RAV4, Kia Sportage, Hyundai ix35, Honda CR-V en Mitsubishi ASX terwijl we hier in Europa nog de Ford Kuga, Citroën C4 AirCross en Dacia Duster hebben. Voornamelijk deze laatste is een serieuze tegenspeler voor de Korando, de anderen kunnen toch iets overtuigender overkomen met een betere interieurafwerking en motoren. Het beperkte dealernet en merkimago speelt Ssangyong ook parten.

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Conclusie

Met enkele minieme wijzigingen kan de Ssangyong Korando zich terug fris en monter in de spotlights zetten. Enkele vreselijke creaties uit het verleden en het beperkte dealernet speelt het (relatief onbekende) merk toch wel parten, al kan de Korando wel overtuigend uitpakken met zijn kwaliteiten. Zo is er een interessante basisprijs, rijdt de wagen vrij comfortabel en zuinig. Het interieur is minder modern dan bij de meeste concurrenten, al moet je dat er maar bijnemen. Het is afwachten of de verwende Westerling(en) de Korando nu wel met open armen zullen omarmen, de positieve progressie op vlak van design en motoren beloofd alvast voor de toekomst!

Overzicht:
+ Comfortabel en ruim interieur
+ Vlotte motor + automaat
+ Interessante prijs

– Luidruchtig
– Interieurafwerking
– Onnauwkeurige besturing/remmen

Kort Getest: Ssangyong Korando facelift 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem