Zenos-E10S-3-quarters-front-view-headerZenos Cars onthult een sportievere versie van de standaard E10 die vanaf januari 2015 in productie zou gaan.

Voor velen een onbekende naam, maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren. Zenos begint geleidelijk aan naam te maken in de autowereld en produceert op en top Britse ‘low-budget’ racebolides die daarboven ook nog street-legal zijn. Tot voor kort was de E10 hun enig lopend productiemodel, maar daar komt dus verandering in.

De E10 S krijgt een 2.0-liter Ford GDTi Ecoboost motor onder de motorkap die de achterste wielen van 250 pk voorziet. Het klinkt niet meteen spectaculair, maar hou wel in het achterhoofd dat de wagen maar een luttele 700 kg weegt. Door dit lage gewicht voltrekt de E10 S de sprint naar 100 km/h in een scherpe 4.7 seconden. De meter loopt dan nog enkele seconden door tot 220 km/h.

Het chassis is identiek als de E10. Het geraamte is van aluminium met daarrond een carbon kader. Een combinatie die het lage gewicht een stukje verklaart. De cockpit bestaat uit de voornaamste zaken om te kunnen rijden: Kuipzetels, een stuur en een scherm die je wat extra informatie kan geven over de status van de wagen. Gelukkig is er nog een track-pack die het eerste leed wat kan verzachten met onder andere betere kuipzetels (met zetelverwarming), een 6-traps versnellingsbak, een 4-punt raceharnas en verstelbare dempers.

De toekomst ziet er alvast rooskleurig uit voor Zenos. Naast de E10 willen ze in de komende vijf jaar nog een E11 roadster en een E12 coupé ontwerpen en produceren. Wij wachten alvast in spanning af… (via: Autocar)