Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013De Mercedes ML combineert luxe en comfort met stevige terreincapaciteiten. Kan een zuinige viercilinder nog iets toevoegen aan het succesverhaal?

De grote offroader van Mercedes is al beschikbaar sinds 1997 en bleef sindsdien razend populair, voornamelijk in Amerika en Mexico maar ook in België zie je hem steevast opduiken in het straatbeeld. Het succes zorgde ervoor dat het SUV gamma uitgebreid werd met een GLA, GLK en de reusachtige GL die bovendien op hetzelfde platform staat, binnenkort komt daar nog een MLC Coupé variant bij. In 2005 kregen we een nieuwe generatie en zes jaar later was het weer van dat, ergens in 2015 verwachten we terug een facelift. Qua krachtbron heb je keuze uit grote, zeer grote en gigantische (AMG) motorblokken maar sinds kort kan je ook kiezen voor een ML250 met een viercilinder, ideaal voor in Europa een nog grotere koek van het segment naar zich toe te trekken. Officieel spreken de Duitsers uit Stuttgart trouwens over de M-Klasse maar gezien ze bij BMW al een M3 hadden werd er gekozen voor de ML naamgeving gevolgd door de motorcode.

Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013

Mocht je alle jaargangen van de Mercedes ML naast elkaar parkeren zou je een mooie designprogressie zien al blijft het steeds bij beperkte aanpassingen terwijl de concurrentie zichzelf toch iets beter weet te overtreffen bij een generatiewisseling. Dat wil niet zeggen dat je geen mooie wagen hebt wanneer je jouw bestelbon ondertekent, ons testexemplaar deed het meer dan voortreffelijk op het gebied van de aandacht scoren. De witte Diamond White koetswerkkleur contrasterende mooi met de verdonkerde ramen, de vijfspaaks 20″ velgen uit de AMG catalogus en de zilveren accenten, al kan je naar goede gewoonte naar eigen smaak/budget een Mercedes ML samenstellen. Opmerkelijk genoeg zit de optionele Xenon verlichting (te) goed verstopt in de optielijsten gezien bijna geen enkele ML hiermee uitgerust wordt tijdens de productie te Tuscaloosa (Alabama).

Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013

Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013

Wanneer je plaatsneemt in de Mercedes ML valt je direct op hoe luxueus de wagen wel is voor een terreinwagen. Sinds de eeuwwisseling steeg de populariteit van dergelijke wagens met ongeziene proportie en verschoof de focus van terreinwaardigheid naar comfort en luxe, de optionele luchtvering is daar een mooi voorbeeld van. Voor het interieurafwerking kan je kiezen uit diverse uitvoeringen met stof, aluminium, hout, leder, alcantara, … Aan diverse materialen, multimediale mogelijkheden en de kwaliteit van het scherm kan je zien dat de wagen al een tijdje meegaat, met de nakende facelift zal Mercedes dit uiteraard allemaal terug tweeduizendveertien-waardig maken. Achteraan zitten zelfs 3 volwassenen meer dan royaal bemeten, dankzij het optionele panoramisch elektrisch schuifdak kan je genieten van de zaligste zonnestralen of de prachtige sterrenhemel, een surround sound systeem van Harman Kardon of Bang & Olufsen schenken de inzittenden een perfecte geluidsbelevenis. Met de stevige afmetingen zal het je ook niet verwonderen dat er heel wat bagageruimte voorhanden (690 tot 2.010 liter) is, om het parkeerproces goed te begeleiden krijg je een achteruitrijcamera!

Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013

Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013

De Mercedes M-Klasse is verkrijgbaar met 3 verschillende benzinemotoren en 2 diesels, respectievelijk als ML350 (305 pk), ML500 (405 pk), ML63 AMG (525 pk) en ML350 BlueTEC (260 pk). Wij kregen de kans om uitgebreid kennis te maken met de nieuwste variant, de ML250 BlueTEC die met zijn vier cilinders toch een mooie 204 pk en 500 Nm weet te genereren. In de Europese landen speelt de CO2 uitstoot meer en meer van belang bij de aankoop van een wagen, met 158 tot 170 g/km wordt de ML250 zelfs zakelijke interessant! Uitgerust met de automatische versnellingsbak 7G-TRONIC PLUS doet deze instapper er 9 seconden over om vanuit stilstand tot 100 km/u te accelereren, bij 210 km/u is het voorbij. Officieel spreekt Mercedes van een verbruik van 6,5 liter diesel per 100 km, al mochten we niet klagen toen we na 850 km afklopten op een gezonde 8 liter om de Mercedes van bijna 2 ton te verplaatsen van A naar B.

Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013

De Mercedes ML250 BlueTEC 4MATIC doet het met iets minder vermogen dan zijn broeders en dat voel en hoor je wanneer je vlotter accelereert, al heb je zeker niets te kort en werd er extra moeite geleverd inzake geluidsisolatie. In samenspraak met de vierwielaandrijving en het optionele ON & OFFROAD pakket konden we ook ons plan trekken wanneer we de verharde wegen verlieten, met een specifieke schakelaar kan je zelf diverse parameters instellen om heelhuids je avontuur door te komen. Dankzij de hogere zitpositie krijg je ook een perfect overzicht rondom, wanneer het donker is helpt het Intelligent Light System met zijn adaptieve grootlichtassistent je wel uit de nood. De innovatieve veiligheidsystemen die de nieuwe C-Klasse en S-Klasse toebedeeld krijgen zijn nog niet beschikbaar bij de ML, al staat er een leger airbags en rijhulpsystemen steevast paraat om je zowel actief als passief te beschermen in geval van dreigende nood.

Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013

Een Mercedes zal nooit echt goedkoop zijn al is de nieuwe ML250 BlueTEC gelukkig zowel de zuinigste als de goedkoopste. De basisprijs start bij €57.475 wat een besparing is van €3.000 ten opzichte van de ML350 BlueTEC. De benzinevarianten starten eveneens bij €60.000 en gaan door tot een stevige €114.500, al kan je dat bedrag nog stevig aandikken als je wat te enthousiast door de optielijst gaat. Onze knappe testwagen was goed voorzien van opties en packs – maar geen Xenon’s.. – en tikte af op net geen €90.000.

Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013

De traditionele concurrentie vinden we in Duitsland met de Audi Q7, BMW X5 en de Porsche Cayenne terwijl de Range Rover Sport ook de overweging waard zou moeten zijn, al kan enkel de Bimmer uitpakken met een kleine diesel. Die vind je onder de xDrive25d noemer terug in de catalogus en start bij €56.950! Wil je het eens over een andere boeg gooien kan je ook eens kijken bij de Hyundai Santa Fe of de Jeep Grand Cherokee (die technische elementen deelt met de ML), de nieuwe generatie Volvo XC90 zal ongetwijfeld een interessante speler binnen dit segment worden.

Conclusie

De Mercedes ML is desondanks zijn leeftijd nog steeds een toonbeeld van veelzijdigheid, zowel op de autosnelweg als in het bos is het meer dan aangenaam vertoeven met een lichte focus op comfort. Met de introductie van de 250 BlueTEC moet de overstap nog interessanter worden, zeker voor de zakelijke rijders. Binnenkort zal Das Haus het doek van een nieuwe ML halen en daarmee zal zowel het exterieur als interieur en de multimediasystemen terug up to date gebracht worden. Deze 2.2-liter viercilinder is iets goedkoper in aankoop én aan de pomp dan zijn soortgenoten, al zal de meerderheid binnen het segment nog steeds voor de sterkere krachtbronnen gaan.

Overzicht:

+ Rijcomfort in alle omstandigheden
+ Luxueus en stijlvol
+ Praktische duizendpoot
+ Interessante VAA/CO2 uitstoot/verbruik

– Stevige prijzen/uitrustingsbeleid (Xenonverlichting?)
– Luidruchtige viercilinder onder belasting

Rijtest: Mercedes ML 250 BlueTEC 4Matic 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem