Rijtest: Opel Insignia OPC 2013In navolging van de beperkte facelift voor de hele Opel Insignia familie kon de sportieve OPC variant natuurlijk niet uitblijven, de heerlijk klinkende V6 bleef zelfs op post!

De Opel Insignia mag gerust al geklasseerd worden als een succesmodel in de geschiedenisboeken, zelfs het nu maar aan de helft van zijn levensjaren zit. Na de woelige periode en het GM -ebacle tijdens de Grote Autocrisis tussen 2008 en 2011 kent de Duitse autobouwer uit Rüsselsheim nu gelukkig betere tijden. Voornamelijk de kleinere – en hippestadswagens en gebruiksvriendelijke gezinswagens zijn de core business geworden, al vindt Jan Modaal meer en meer zijn weg naar de grote Insignia die zowel als vierdeurs, vijfdeurs, break én avontuurlijke Country Tourer te verkrijgen is. Gezien de positionering als Opel’s vlaggenschip kon er natuurlijk geen topmotorisatie ontbreken, daarvoor werd wederom beroep gedaan op de heren van het Opel Performance Center.

Rijtest: Opel Insignia OPC 2013

Als basis voor de nieuwe OPC variant ging men uiteraard aan de slag met de gefacelifte Opel Insignia, die aan de buitenzijde slechts enkele kleine wijzigingen kregen. Gelukkig deden de OPC ingenieurs nog wat moeite en voorzagen ze de typische slagtanden in de grille, gigantische 20″ velgen (+ €1.000) met bijna nog grotere Brembo remklauwen – met de nadruk op grijpgrage klauwen – en een dubbele trapezium uitlaat aan de achterzijde. De obligatoire badges en veelvoudig gebruik van chroom om de berline net dat tikketje meer stance te geven mochten uiteraard niet ontbreken, al blijft de Insignia OPC een vrij discrete verschijning in het straatbeeld. Heb je het minder voor de Silver Lake metaalkleur ter waarde van €610 op onze testwagen, kies dan gerust voor iets anders uit de grote Opel kleurboek.

Rijtest: Opel Insignia OPC 2013Rijtest: Opel Insignia OPC 2013

Aan de binnenzijde van deze Insignia-in-trainingsbroek bemerken we ook de opgefriste middenconsole, goede geluidsisolatie, het beperkte zicht rondom, de unieke muisbediening die nog steeds wat finetuning mist en het digitale dashboard dat je kan personaliseren met diverse menu’s en afstellingen. Speciaal voor de Opel Insignia OPC versie krijg je nog eens enkele nieuwigheden zoals een olietemperatuurmeter, remkrachtmeter en G-krachten meter. Bijzonder fancy en gadgetachtig, maar veel zal je het niet gebruiken. De heren uit Rüsselsheim staan al geruime tijd bekend om hun goedzittende en ergonomische zetels, al doe je het bij deze OPC met knappe Recaro zetels. De achterbank biedt meer dan voldoende plaats voor 2 volwassenen, maar een gezin met 3 kinderen zal ook niets te kort komen. Standaard slikt de koffer een goede 500 liter bagage, met de achterbank plat kan je dat nog verdubbelen. Heb je nood aan een grotere laadcapaciteit, ga dan voor de Opel Insignia Sports Tourer die eveneens als OPC verkrijgbaar is!

Rijtest: Opel Insignia OPC 2013

Rijtest: Opel Insignia OPC 2013Rijtest: Opel Insignia OPC 2013

Het belangrijkste van deze Insignia is natuurlijk het sporthart dat hem toebedeeld werd. In tijden dat grote merken uitpakken met krachtige viercilinders, cilinderuitschakeling en dergelijke blijft Opel trouw aan de bestaande 2.8-liter V6 die nog steeds 325 pk en 435 Nm weet te produceren. De uitstootcijfers zijn minder impressive, zo stoot je elke kilometer maar liefst 251 g CO2 uit! Met de automatische versnellingsbak kan je in 7,2 seconden de 100 km/u mijlpaal bereiken, al gebeurt dat gevoelsmatig gelukkig sneller dan op papier. Bij 250 km/u grijpt de begrenzer in, tenzij je wat bijbetaalt voor het OPC Unlimited Pack waardoor je de 270 kan aantikken. Officieel spreekt Opel van een gemiddeld verbruik van 10,7 liter benzine, maar in de praktijk zal dat eerder bij een stevige 12 liter liggen. Wanneer je de hooligan in jou naar boven laat komen kan je dat getal nog eens verdubbelen zonder verregaande moeite, al krijg je de brullende V6 er gelukkig gratis bij. Met een brandstoftank van 70 liter krijg je een rijbereik van ongeveer 500 kilometer, al zijn er voldoende alternatieven binnen het Insignia gamma als je focus op zuinigheid en efficiëntie ligt.

Rijtest: Opel Insignia OPC 2013Rijtest: Opel Insignia OPC 2013

Rijtest: Opel Insignia OPC 2013

Met zijn agressieve looks en gigantische krachtbron zou je denken dat de Opel Insignia OPC een berline met sportwagenallures is, maar we declareren hem liever als een gentlemen racer met praktische inborst. Dankzij het perfect afgestelde chassis en de intelligente vierwielaandrijving heb je ten alle tijden grip. Toch mis je wat stuurprecisie wanneer je je vergrijpt aan het betere bochtenwerk. De slome reactietijden van de automaat (+ €2.000) helpt het sportieve innerlijk ook niet vooruit, al levert Opel standaard een handmatige versnellingsbak met 6 verzetten. Gelukkig krijg je een behoorlijk comfortabele wegligging dankzij aangepaste dempersoftware voor het FlexRide chassis met een Sport en OPC setup, tenzij het Belgische wegdek natuurlijk overhoop ligt met de grote 20″ lichtmetaal. Alle bekende veiligheids- en rijhulpsystemen vinden natuurlijk hun weg naar het topmodel van de Insignia familie, zo staat de intelligente verlichting steevast paraat, kan de Opel verkeersborden herkennen en je zo op de snelheidsbeperkingen wijzen, krijg je een adaptieve cruise control en waarschuwt hij je voor achteraan kruisend verkeer.

Rijtest: Opel Insignia OPC 2013

Rijtest: Opel Insignia OPC 2013Rijtest: Opel Insignia OPC 2013

Voor een Opel Insignia met zo’n krachtige badge en prestatiedrang moet je natuurlijk iets dieper in de buidel tasten. vVnaf €45.550 kan je erover gaan praten bij je lokale dealer. Ons demomodel kreeg nog voor een verdedigbare €8.500 aan goodies, uitrustingspacks en visuele tweaks waarmee we toch heel wat enthousiaste reacties kregen tijdens de testperiode. De concurrentie vinden bijna allemaal in het land van de Sauerkraut mit Bratwurst, al kunnen die misschien wel nog overtuigender uitpakken met hun badge en bijhorende restwaarde. We denken hier dan aan de Audi S4 Berline (vanaf €57.700) en de BMW 335i xDrive (vanaf €50.240). Ook Mercedes zal binnenkort met een bijzonder vlotte C400 4MATIC voor de dag komen. Bij Volkswagen is er ook een supersnelle Passat R36 terug te vinden, maar die wordt jammer genoeg niet gecommercialiseerd in België, in de Zweedse hoek vinden we ook een Volvo S60 T6 (vanaf €43.340) terug.

Conclusie

Of de Insignia OPC het beste is dat Opel weet te brengen, daarover is er enige discussie mogelijk. Het staat wel vast dat je niet veel sneller zal vinden. De potente krachtbron is ondertussen ietwat achterhaald op gebied van cijfermateriaal, maar brengt toch een aardige snelheidsfactor en soundtrack met zich mee. Ook wanneer het tempo wordt opgevoerd blijft de Insignia OPC perfect op de baan dankzij een strakke wegligging en krachtige Brembo’s, al strooit de trage automaat meer dan eens roet in het eten. Binnenin is het heerlijk vertoeven met een gezonde mix tussen sportieve accenten en een comfortabele ingesteldheid. De Opel Insignia OPC is vrij exclusief en daarmee is prijskaartje ook niet mals, al betaal minder dan bij de gerenommeerde concurrentie. Diehard sportmannen zullen ongetwijfeld de Astra OPC verkiezen, maar diegenen die op zoek zijn naar zowel prestaties, dagdagelijkse bruikbaarheid en comfort, zijn bij deze Insignia OPC aan het juiste adres.

Overzicht:

+ V6 = winning!
+ Praktisch en comfortabel
+ Nauwkeurige wegligging
+ Remkracht

– Reactietijd automaat
– Bijzonder dorstig bij sportieve aspiraties
– Fiscaal onverdedigbaar door ongunstige CO2 uitstoot

Rijtest: Opel Insignia OPC 2013Rijtest: Opel Insignia OPC 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem