Rijtest: BMW 420d Cabrio

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420dBMW’s brengen steevast een grote portie rijplezier met zich mee. Maar als het weer wat meezit, kan je met een 4-Reeks Cabrio nóg meer genieten.

Met de komst van de huidige generatie BMW 3-Reeks namen we voorgoed afscheid van de gelijknamige Coupé en Cabrio. Die vinden we nu in de catalogus een trapje hoger terug onder de noemer 4-Reeks. Onderhuids wordt er nog steeds heel wat techniek gedeeld, al krijgt de Beierse marketingdienst met deze opdeling wat meer speelruimte . Al het goede komt in drievoud; zo konden we de BMW 420d Coupé alreeds aan de tand voelen en naast deze 420d Cabrio is er ook nog een 4-Reeks Gran Coupé, terwijl de 3-Reeks het doet met een Berline, Touring en Gran Turismo. De eerste BMW 3-Reeks zag het levenslicht in 1965 onder de 1602 noemer en ging sindsdien miljoenen keer over de toonbank, het zal je niet verwonderen dat daarvan slechts een beperkt percentage cabrio’s waren. Toch geloven ze bij BMW volledig in het extra rijplezier dat een cabrio met zich meebrengt, niets is immers gelukzaliger om met de haren in de wind je zorgeloos van A naar B te verplaatsen.

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

De huidige 3-Reeks en 4-Reeks derivaten zijn al een tijdje op de markt, dus het was met een beetje verbeelding niet zo moeilijk om een cabrio-variant te bekomen. Toch kregen we heel wat nieuwsgierige blikken van omstaanders. Toen we onze testwagen naast een reguliere 4-Reeks Coupé konden parkeren, was het verschil gelukkig al wat duidelijker. Naar goede gewoonte koos BMW terug voor een hardtop uit 3 delen die zichzelf volautomatisch kan wegtoveren – en omgekeerd – in slechts 20 seconden, dit tot een snelheid van 18 km/u. Voor de weegschaalfetishi: deze dakconstructie zet 230 kg extra neer, maar biedt wel meer comfort in gesloten toestand. Dankzij verbeterde isolatie is de geluiddemping bijzonder indrukwekkend te noemen. Verder kan je met de verregaande BMW-uitrustingspolitiek met diverse basisvormen (Luxury, Modern en Sport) en een oneindige optielijst de 4-Reeks Cabrio uit je dromen samenstellen. Voor de velgen en het koetswerkkleur zijn er maar liefst 15 verschillende mogelijkheden. Met de Adaptive LED headlights krijg je op elk moment van de dag tot slot een perfect zicht rondom, hun cirkelvormig voorkomen schenkt de wagen – in samenspraak met de grote grille – een bijzonder attractief geheel.

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420dRijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

Wanneer je plaatsneemt in de BMW 4-Reeks Cabrio bemerkt je dat het interieur georiënteerd werd naar de bestuurder, al kan die hinder ondervinden van de scherpe A stijl in samenspraak met de grote achteruitkijkspiegel. De term premium werd uitgevonden door de Duitsers en dat zie je terug in de bouwkwaliteit, afwerkingsgraad en de keuze voor diverse materialen. Ook hier heb je een vrij grote vrijheid, zolang je budget het toelaat. Op het gebied van technologie heb je niets te kort: zowel de rijhulpsystemen, gadgets en navigatie zijn een toonbeeld voor vriend en vijand. Met behulp van nekverwarmers hoeft het trouwens niet super warm te zijn om dakloos te rijden. Met een handig windscherm beperk je die natuurlijke hinder op hogere snelheden en wanneer je de achterbank toch nodig hebt, kan je het eenvoudig opbergen. Met het dak weggestoken in de koffer slinkt het bagageniveau uiteraard naar een beperkte capaciteit (220 liter), al kunnen er dan wel perfect vier volwassenen plaatsnemen. Die vlieger gaat uiteraard omgekeerd ook op, zo krijg je met een gesloten dak een aanvaardbare 370 liter bagagecapaciteit, maar heeft de achterbank wat last van het dak.

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420dRijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

Voor de keuze omtrent het kloppende hart van de 4-Reeks Cabrio kan je kiezen uit diverse bekende viercilinders en zes-in-lijns, al dan niet in combinatie met xDrive vierwielaandrijving, een sportautomaat of zelfs een handbak! Aan de benzinekant starten we met een 420i Cabrio met 184 pk en 270 Nm, terwijl er eveneens nog een 428i Cabrio is met 245 pk en 350 Nm. De BMW 435i Cabrio mag met 306 pk en 400 Nm nog even de titel van snelste 4-Reeks Cabrio dragen tot de lancering van de M4 Cabrio. Genieten en benzine gaat nog steeds het beste samen, al komt een dieselmotor vaak nog iets efficiënter voor de dag op het gebied van gebruik en CO2 cijfers. Daarom is er ook een 420d Cabrio aanwezig met 184 pk en 380 Nm net zoals de 425d Cabrio met 218 pk. Mag het wat meer zijn kan je terecht bij de befaamde drieliter zes-in-lijn in de 430d en 435d met respectievelijk 255 en 305 pk.

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420dRijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

Onze BMW 420d Cabrio was voorzien van de befaamde achtraps transmissie die nog steeds uitblinkt in efficiëntie zonder zijn sportieve innerlijkheid te vergeten. Hiermee kan je dus zuiniger cruisen in de ECO-modus van de Driving Experience Control en wanneer de sportman/vrouw in jou naar bovenkomt, kan je terecht bij de Sport+ stand waarbij alles sneller, stijver, vlotter en speelser wordt. Tel daarbij de achterwielaandrijving op en je begrijpt waarom BMW kernwaarden als rijdynamiek, sportiviteit en aërodynamische sierlijkheid hoog in het vaandel draagt. Toch ligt de focus bij de cabrio eerder op het comfort. Dankzij het gebruik van remenergierecuperatie en een start/stopsysteem probeert BMW energie te besparen wanneer nodig. Wij klopten af op een mooie 6 liter per 100 km terwijl BMW het zelf nog net iets beter meent te kunnen.

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420dRijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

BMW positioneert zijn wagens het liefst in de hogere regionen van het segment, waardoor je dus onvermijdelijk meteen een stevig prijskaartje krijgt. Starten doe je met minstens €43.350 voor de 420i Cabrio, voor de duurste benzinevariant moet je al minstens €62.890 ophoesten. Qua dieselmotoren schommel je tussen €46.700 en €64.350 en dan ben je nog niet bij de personalisatie- en optielijsten gepasseerd. Ons testmodel kreeg voor €17.400 aan upgrades en zat niet bijzonder strak-in-het-pak, het zal ondertussen al duidelijk zijn dan de 4-Reeks Cabriolet niet voor ieder’s budget zal zijn. Om toch voldoende rijplezier te kunnen bieden aan diegene die zowel cabrio’s als BMW in hun hart dragen, komt er binnenkort een 2-Reeks Cabrio in de catalogus te staan!

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420dRijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

Wil je naast de BMW 4-Reeks Cabrio nog wat verder zoeken naar een meer behoede Cabrio kan je ook terecht bij de Duitsers van Audi met hun A5 Cabriolet (vanaf €39.000) of zelfs de Opel Cascada (vanaf €26.400), al zal de te duchten concurrent uit Stuttgart komen. Mercedes komt namelijk na enkele jaren van afwezigheid terug meespelen en brengt ons in 2015 een C-Klasse Cabrio, gezien de sterke progressie die de Berline en Break al wisten te maken zijn de verwachtingen alvast hooggespannen.

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

Conclusie

Tijdens onze testperiode in de zomer hadden we welgeteld 8 zonnige uren en daarmee is de rationele levensvatbaarheid van een cabrio in België al direct bewezen, al blijven we nog steeds fan van deze zuivere vorm van zorgeloos genieten. Net zoals zijn 3-Reeks en 4-Reeks bloedbroeders is deze BMW 420d Cabrio een knappe verschijning die zowel sportief als comfortabel voor de dag komt, al komt dat laatste iets sterker naar voren gezien de keuze voor een hardtop. Naar Duitse gewoonte is het prijskaartje steevast een harde noot om te kraken, al heb je verregaande vrijheid in de personalisatie en krijg je er sowieso een correcte hoeveelheid rijplezier ervoor terug!

Overzicht:

+ Rijplezier
+ Looks
+ Krachtbron (prestaties, zuinig, soepel)
+ Vierzitter

– Achteruitkijkspiegel hindert zicht rondom
– Prijs/optiebeleid
– Cabrio’s en België?

Rijtest: BMW 4-Reeks Cabrio - 420d

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...