Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats EditionDe ideale stadswagen moet compact zijn, maar tegelijk comfortabel en ruimtevol. De Fiat 500L Trekking Beats Edition komt aardig in de buurt!

Terwijl iedereen vroeger een zwarte, witte of zelfs grijze auto verkoos wil de veeleisende consument anno 2014 iets kleurrijk en uniek hebben. Een special edition met een leuk feature, opvallend koetswerkkleurtje of nieuwe gadgets kan daarvoor een oplossing bieden, ondertussen plaats je als autoconstructeur het bestaande basismodel nog eens mooi in de spotlights. Fiat wil met de toevoeging van een Beats Edition voor de 500L Trekking het succesverhaal van de 500L familie verderzetten, dankzij een constante groei heeft de volledige 500L familie – 500L, 500L Trekking en 500L Living – in Europa zelfs een marktaandeel van 17%! Naast een premium geluidsinstallatie en een matte koetswerkkleur verwelkomen we ook twee nieuwe topmotorisaties! Wij deden alvast de test voor jullie.

Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats Edition

Bij een eerste inspectieronde rond de stoere Italiaan viel direct op dat de 17″ matzwarte aluminium velgen mooi onder de verhoogde wagen passen. Al snel trekken de felrode remklauwen vervolgens de aandacht met hun opvallend contrastrijk gegeven. Over de kleurencombinatie valt er weinig op te merken. Grijs, zwart en rood doen het altijd goed samen, maar door deze kleuren in het mat te leveren, krijg je net dat extra urban gevoel. Iets wat de wagen trouwens in het geheel uitstraalt. Het interieur is afgewerkt met een nieuwe Total Black zetelbekleding in het stof/leder en een vertrouwde Cinquecento verwijzing met rode draad in de zetels gestikt. De zetels zitten an sich niet slecht, maar na langere afstanden achter het multifunctionele stuurwiel zal je toch even willen ontspannen om zo rugpijn te vermijden.

Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats EditionRijtest: Fiat 500L Trekking Beats Edition

Aangezien de hoofdstad geen vertrouwd terrein is voor ondergetekende, werd per direct de Tom(Tom) aangesproken als reisgids doorheen het drukke verkeer. Helaas bleek hij de eerste minuten niet echt thuis, het geïntegreerde navigatiesysteem (+ €550) had namelijk evenveel moeite met zijn weg te vinden. Eenmaal op weg werden wel gelukkig wel goed op de voet gevolgd met een up-to-date kaart en duidelijke wegbeschrijvingen. Het UConnect multimediasysteem zelf werkt behoorlijk vlot, is clean vormgegeven en best wel overzichtelijk, ooit was het nog anders bij de Italianen.. Het kan feilloos overweg met alle soorten muziekinput: radio/CD/USB/AUX en Bluetooth!

Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats EditionRijtest: Fiat 500L Trekking Beats Edition

Maar waar het bij deze Fiat 500L Beats Edition uiteindelijk om draait is muziek, en dan specifiek de muziekkwaliteit. De geluidsinstallatie werd special ontworpen werd voor deze Fiat 500L in samenwerking met Dr. Dré himself en Jimmy Lovine (een bekende platenbaas, nvdr). Om ervoor te zorgen dat je dit nooit zou vergeten, kan je overal in de wagen wel ergens het logo van Beats By Dr. Dré terugvinden. De verwachtingen waren dan ook groot en werden tot grote verbazing zelfs overtroffen. Zelfs als je de volledige 520 Watt aanspreekt – en zo kans maakt op een GAS boete – blijft de klank loepzuiver en kunnen de buren meefeesten. Uiteraard is de geluidsbron de grootste graadmeter in de zoektocht naar kwaliteit, een rustige namiddag met de heren van Klara bracht heel de 500L in begeestering. Het prijsverschil met een reguliere Fiat 500L bedraagt precies €1.000, een investering die waarschijnlijk enkel weggelegd zal zijn voor de diehard audiofielen.

Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats Edition

Tijdens onze quality time met de Beats mobiel werd voor werkelijk alles gebruikt en steeds werd dat ook geapprecieerd, toch kwam hij het best tot zijn recht in een stedelijke omgeving. Met een druk op de knop schakel je over naar de City-modus waardoor de weerstand van het stuur zo goed als wegvalt. Korte bochten, manoeuvreren en parkeren worden bijna een genot. Elke medaille heeft natuurlijk een achterzijde. Wanneer je de stad verlaat, denk je er best aan om de City-modus terug uit te schakelen, want op de autosnelweg en in de bochten heb je wel graag wat extra stuurgevoel. De achteruitrijcamera en parkeersensoren maken het mogelijk om de op het eerste zicht grotere gezinswagen toch in kleine parkeerplaatsen te wurmen. Het GroenLicht parkeeradvies is wel: “Steeds in het achterhoofd houden dat de kofferklep behoorlijk omvangrijk is, dus best niet te nauw parkeren”. De Fiat 500L is een prima gezinswagen, al nemen mama en papa best vooraan plaats. Beenruimte is er overal meer dan zat, maar als je achterbankzitters groter zijn dan 1m85 zal er contact zijn met de dakbekleding. Het elektrische glazen dak (+ €1.100) is best wel prettig in de stad als de zon zich eens laat zien, maar wordt storend luidruchtig wanneer je de snelheid van 50 km/u overschrijdt. Gelukkig is er de prima audio-installatie om dat te maskeren!

Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats EditionRijtest: Fiat 500L Trekking Beats Edition

Wanneer je met de softroader de stad verlaat, worden toch enkele kleine gebreken duidelijk. Wanneer je een bocht scherp aansnijdt, krijg je al snel het gevoel dat de wagen grip verliest. De oorzaak van dit ongemak is de té zachte vering. Elk nadeel heeft gelukkig z’n voordeel, bij een vluchtheuvel wordt je niet meer door elkaar geschud. In de stad kom je gelukkig meer vluchtheuvels tegen dan bochten die je scherp kan aansnijden, racepiloten zoeken dus beter nog even verder voor hun volgende aankoop. Een tweede gebrek bevindt zich in de cockpit. Alle mogelijke opbergruimtes zijn behoorlijk snel gevuld. Het handschoenkastje is klein en in het vakje erboven kan je maar net je smartphone en zonnebril kwijt. Als je de stad nog verder achter je laat, kan je het platteland zonder problemen onveilig maken. Het Traction+ systeem levert een extra hoeveelheid grip bij snelheden lager dan 30 km/h. Deze bleek best wel handig wanneer je de wagen achterlaat op een modderige ondergrond.

Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats EditionRijtest: Fiat 500L Trekking Beats Edition

De Fiat 500L Beats Edition verwelkomt verder twee nieuwe motoren die beantwoorden aan de nieuwe Euro 6 norm. Als je benzine verkiest, is er de 1.4-liter TB met 120 paarden en een koppel van 215 Nm. Voor de mensen die liever dieselen heb je de 1.6-liter MultiJet die verkrijgbaar is met 105 of 120 pk. Wij kregen de krachtigste diesel (met turbo) ter beschikking die een koppel levert van 320 Nm dat reeds beschikbaar is op 1.750 tpm. Deze motor zorgt voor meer dan voldoende power, maar hij is helaas niet zo zuinig. Met veel moeite, een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verzetten en een Start/Stop systeem bleven we steken op een gemiddelde van 5,8 liter per 100 km, met een sportievere rijstijl steeg dat zelfs naar 7 liter! Fiat denkt dat het beter kan en beloofde ons een verbruik van 4,6 liter. Het grote voordeel van deze motor – in tegenstelling tot de meeste stadswagens – is dat je ook de autosnelweg op kan zonder vrees te moeten hebben om vrachtwagens in te halen, je geraakt er zeker voorbij. Binnenin is de motor amper hoorbaar dankzij de prima isolatie en hij rijdt behoorlijk zacht! Wanneer de keuze gevallen is op een Beats Edition ben je jammer genoeg aangewezen op deze twee motoren, de rest van het gamma zal later ongetwijfeld ook deze motoren toebedeeld krijgen.

Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats Edition

Je kan een Fiat 500L Beats Edition mee naar huis nemen vanaf de prijs van €22.300 en een rasechte concurrent vinden is niet zo gemakkelijk. De MINI Countryman komt in de buurt al is de bouwkwaliteit hier van een ander niveau, net zoals de prijs (vanaf €26.500) en de optielijsten. Een tweede mogelijke concurrent is de grotere Rénault Scénic XMOD die een gelijklopende prijs heeft (vanaf €23.300) en zich ook volledig in de markt plaatst als de ideale gezinswagen. Wie er nog niet helemaal uit is, kan best ook nog even uitkijken bij de populaire crossovers zoals de Renault Captur, Opel Mokka en de Peugeot 2008.

Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats EditionRijtest: Fiat 500L Trekking Beats Edition

Besluit
De 500L Trekking wordt door Fiat geprofileerd als de ideale gezinswagen voor in de stad die ook de onverharde wegen te baas kan. Dankzij de hoge zitpositie, schattige looks en vele stadsgadgets (City Modus, achteruitrijcamera, …) manoeuvreer je zonder moeite door de stadsdrukte. Het Traction+ systeem geeft je net dat beetje extra vertrouwen wanneer je de asfaltwegen verlaat en maakt een volwaardige 4×4 (en het bijhorende extra verbruik) overbodig als je het niet te ruig maakt. De wagen is meer dan ruim genoeg voor de inzittenden en heeft voldoende kofferruimte (455 liter) die in een handomdraai uitgebreid kan worden. Hoewel de muziekinstallatie van uitmuntende kwaliteit is, blijven we wel met de vraag zitten of je zoveel audiogeweld – en de verwijzing naar Dr. Dré – zo hard nodig hebt in een gezinswagen als deze?

Overzicht

+ Uitstekende geluidsinstallatie
+ Comfortabel weggedrag
+ Avontuurlijke en praktische stadsrakker

– Beperkt motorenaanbod
– Slome TomTom navigatie
– Zit de goede huisvader/moeder op een 500L Beats te wachten?

Rijtest: Fiat 500L Trekking Beats Edition

 Tekst & Foto’s: Jens Thienpont