Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4Vorig jaar kreeg de Opel Insignia een beperkte facelift, de komst van een nieuwe avontuurlijke Country Tourer was op zijn beurt wél een serieuze nieuwigheid!

De Opel Insignia is het vlaggenschip uit Rüsselsheim en kreeg in 2013 een deugddoende facelift, al kon je de visuele verschillen op één hand tellen. De grootste wijzigingen vonden plaats binnen het motorengamma, technologië en de interieurafwerking. Met de komst van een nieuwe – stoere ! – Country Tourer kan je de Insignia bestellen in 4 versies: naast een vierdeurs en vijfdeurs variant is er ook nog de Sports Tourer. Opel volgt hiermee de trend van de andere constructeurs met een avontuurlijke breakvariant, al kan de Country Tourer dankzij zijn geavanceerde vierwielaandrijving zich best ook wel redden wanneer je het asfalt verlaat. In het stedelijke Vlaanderen is de keuze voor deze Insignia minder voor de hand liggend, al zit er wel een doelgroep diep verscholen in de Ardeense bossen die smeekt om een wagen van dit kaliber die luxe en terreinwaardigheid weet te combineren!

Rijtest Opel Insignia Country Tourer 2013 2.0 Turbo 4x4 08

Als basis voor de Opel Insignia Country Tourer werd de vernieuwde Sports Tourer genomen en enkele centimeters verhoogd. Voor- en achteraan vinden we een grote beschermplaat uit staal die in het slechtste geval het contact moet maken met de ruwe ondergrond terwijl de plastieken bumperbekleding de bescherming van de zijkanten voor hun rekening nemen. De brede grille vooraan, dakrails en de dubbele uitlaat moeten de inherente kracht van deze wagen benadrukken. De knappe 18″ velgen (+ €450) kregen heel wat applaus tijdens onze testperiode, al zal stevige poetsbeurt om een engelengeduld vragen. Onze testwagen kreeg een Magnetic Silver jasje ter waarde van 610 euro, al is de optiecatalogus zodanig uitgebreid dat iedereen wel een Country Tourer kan configureren naar eigen smaak en budget!

Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4

Rijtest Opel Insignia Country Tourer 2013 2.0 Turbo 4x4 01

Binnenin zijn er dan weer weinig verschillen tussen een volumineuze Sports Tourer en de avontuurlijke Country Tourer. De algemene afwerkingskwaliteit benadert het niveau van die andere Duitsers, de ergonomische zetels zitten nog steeds zeer goed, het digitaal dashboard kan diverse gedaantes aannemen en het multimedia- en navigatiesystem is terug volledig bijdetijds voor deze tijdsgeest. Anderzijds is de muisbediening is hier ook nog niet voldoende intuïtief en is de Insignia nog niet helemaal verlost van de knopjesziekte. Het ruimtegevoel (rondom) is trouwens nog steeds minder dan je zou denken op het eerste zicht. Dankzij de grote koffer – met automatische klep – krijg je weliswaar zonder enige moeite maar liefst 540 liter bagage in deze Duitser, met de achterbank plat kan je dit laten oplopen tot 1.530 liter!

Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4

Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4

Gezien de hoge positionering van de Country Tourer binnen het familiegamma zijn er enkel grote(re) krachtbronnen voorhanden met vierwielaandrijving. Aan dieselzijde vinden we de 2.0-liter CDTI met 163 pk / 380 Nm en de 2.0-liter BiTurbo die goed is voor 195 pk en 400 Nm. Aan de andere zijde starten we met een 1.6-liter Turbo met 170 pk. De 2.0-liter ECOTEC benzinemotor die we konden testen, deed het met 250 pk en eveneens 400 Nm! Je krijgt – behalve bij de BiTurbo diesel – steeds de keuze tussen een handbak of automaat met 6 verzetten (+ €1.200), al blijkt deze laatste toch nog steeds niet uit te blinken in snelle reactietijden. De topsnelheid van deze Insignia topversie ligt steeds boven 200 km/u, terwijl de sprinttijd aan het stoplicht toch minstens een goede 8 tellen in beslag zal nemen. Grotendeels te wijten aan het gewicht van meer dan 1.700 kg. Het verbruik van onze tweehonderdvijftig-pk-sterke Insignia Country Tourer zou volgens Opel slechts op 8,1 liter benzine liggen, al deden we het in realiteit toch met enkele liters meer. Op een Insignia Country Tourer OPC moeten we niet wachten, gezien de tegenstrijdige grondgedachte voor zo’n bolide.

Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4

Rijtest Opel Insignia Country Tourer 2013 2.0 Turbo 4x4 18Rijtest Opel Insignia Country Tourer 2013 2.0 Turbo 4x4 23

Het elektronisch gestuurde Haldex vierwielaandrijving kan het volledige vermogen van de Country Tourer in een fractie van een seconde verdelen over de voor- en achteras, waardoor je in theorie ten alle tijden de controle over de wagen zou moeten behouden. Dankzij een eveneens elektrische gestuurde sperdifferentieel op de achteras kan het vermogen daar ook nog eens verdeeld worden wanneer dat nodig blijkt te zijn. De adaptieve vierwielaandrijving denkt ook aan het verbruik: wanneer er voldoende contact is met het wegdek gaat al de kracht naar de voorwielen. De bijzonder lange waslijst van technologische hulpmiddelen siert de gefacelifte Insignia, om de trekcapaciteiten van de Country Tourer variant te benadrukken komt deze standaard met Trailer Stability Assist. Hiermee krijg je een geavanceerde veiligheidsvoorziening wanneer je aanhangwagen of caravan tekenen van instabiliteit zou vertonen.

Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4

Rijtest Opel Insignia Country Tourer 2013 2.0 Turbo 4x4 06

De meest bereikbare Opel Insignia Country Tourer is er al vanaf €34.000, de duurste variant heeft een vanafprijs van €42.550! Het voordeel van dit stevige prijskaartje is dat je al heel wat opties meekrijgt in het basispack, al kan je jezelf nog steeds uitleven in de configurator met packs en losse items op vlak van technologie, visuele tweaks, interieurafwerking of veiligheidssystemen. Ons testmodel ging vlot voorbij de €50.000 al konden we wel uitpakken met een mooie Duitser. De concurrentie voor deze sportieve avonturier vinden we ondermeer bij de Volkswagen Passat Alltrack (vanaf €33.550), Volvo XC70 (vanaf €40.490), Audi A4 Allroad (vanaf €37.300) en de Peugeot 508 RXH (vanaf €42.280). De Subaru Outback is de enige niet-Europeaan in het segment, maar speelt een mooie underdog-rol. Vanaf €34.995 kan hij al de jouwe zijn!

Conclusie

De Country Tourer is een mooie toevoeging voor het Opel Insignia gamma, ideaal om over een onverharde ondergrond te vertoeven zonder zijn technologisch en comfortabel innerlijk te verloochenen. Jammer genoeg is hij enkel beschikbaar met de krachtigere motoren en een dito prijskaartje, al krijg je gelukkig heel wat voor terug in de basisuitvoering. Dankzij zijn knappe looks is het zicht rondom wat minder en de automaat is nog steeds geen schoolvoorbeeld, al helpt de bredere spreiding van de 400 Nm’s al een beetje. De tweeliter BiTurbo diesel en ECOTEC benzine zullen een zeldzame verschijning zijn in het Belgische straatbeeld, maar ze zijn stiekem bijzonder heerlijke compagnons om kilometers asfalt mee te malen.

Overzicht:

+ Praktisch en avontuurlijk ingesteld
+ Comfortabele reisgezel
+ Dijk van een krachtbron
+ Technologisch innerlijk
+ Optiebeleid & prijspolitiek

– Kleine zijspiegels (beperken zicht rondom)
– Hakkelende automaat
– Mist een instapper

Rijtest: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem