Kort Getest: MINI Countryman Cooper S & Paceman JCW

MINI Countryman JCW header
MINI gaf de Countryman en Paceman een kleine update, wij gingen beiden in Zweden testen.

Met MINI trokken we naar het koele noorden. Meer bepaald Kopenhagen, de hoofdstad van het landelijke Denemarken. Althans, dat dachten we. Eens daar aangekomen bleek het aardig warm en werden lange broeken gauw ingewisseld voor shorts. Met een fris humeur, stevig ontbijt en de zon aan de blauwe hemel begonnen we met plezier aan de geplande 400 km – met de airco aan -.

MINI Countryman Cooper S

Met een Jungle Green MINI Countryman Cooper S ALL4 maken we via de negen kilometer lange Sontbrug de oversteek naar het ongerepte Zweden. Op het nagenoeg perfecte, droge asfalt voelt de snelle vijfdeurs zich als een vis in het water. De handgeschakelde zesbak roert in een 1.6-liter viercilinder benzinemotor waaruit 190 paarden hun baan vinden naar één van de vier wielen. Daarmee komt de vijfzitter aardig uit de voeten: slechts 7,7 seconden zijn nodig om de honderd aan te tikken. Dat zijn er wel 0,2 meer dan de voorwielaangedreven Cooper S. Ook het gemiddeld verbruikt stijgt van 6,0-liter naar 6,4-liter in de ALL4 versie.
Is hij de meerprijs van €1.800 dan waard? De ALL4 versie is alvast niet in den decor te krijgen, de baanligging en grip zijn subliem. Natuurlijk staat hij nog steeds iets hoger op zijn poten en helt hij zo ook iets meer, maar niet in die mate om er echt over te klagen. Op een droog wegdek houden we de 1.800 euro uiteindelijk op zak, maar in de winter op onze niet-zo-perfecte wegen zal de bochtenridder onder ons mogelijks wel de meerwaarde van vierwielaandrijving leren te appreciëren.

MINI Countryman Cooper S

De Cooper S versies van MINI zijn gewoonlijk vrij stug afgeveerd en krijgen een zware stuurbekrachtiging mee, maar deze Countryman Cooper S is beter uitgebalanceerd voor optimaal rijcomfort. Enkele redenen meer dus om die zware motor zonder schuldgevoel in het vooronder te laten lepelen. In combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak laat hij zich zeer speels rijden. Je mag wel niet vergelijken met de kleine hatchback. Het is geen kart-achtig speelgoed. Hij werd bewust meer als snelle, comfortabele gezinswagen neergezet. De uitlaatplofjes zijn in Sport-modus weliswaar op post gebleven.

MINI Countryman Cooper S

Over de visuele wijziging tegenover het vorig model valt niet zoveel te zeggen. Op nieuwe exterieurkleuren, velgen en enkele accenten zowel binnenin als aan de buitenzijde na blijven ze eerder beperkt. Voor een verduidelijking van de onderhuidse aanpassingen klop je best aan bij een MINI-ingenieur. Het meest opvallende is de nieuwe grille en de optionele LED mistlampen. Hetzelfde geldt voor de Paceman John Cooper Works waarmee we in de namiddag op pad gingen.

In de Paceman JCW wordt dezelfde motor gekieteld tot 218 pk,wat in combinatie met het standaard ALL4-systeem resulteert in een stoplichtsprint van 6,8 seconden. Je zal dus niet enkel sneller van de ene naar de andere benzinepomp kunnen rijden, bovendien moet je bij een pomp vroeger halt houden. Het gemiddeld opgegeven verbruik stijgt tegenover de Paceman Cooper S ALL4 van 6,4 liter per 100 km naar 7,1 liter. Maar daar zaten wij niet mee in. Wij gingen op zoek naar die extra 38 pk.

MINI Paceman JCW

Met de Countryman Cooper S nog fris in het geheugen is het vermogensverschil tussen de twee toch wel merkbaar. De Paceman JCW trekt beduidend sneller op. Helaas voelt het net zoals in de Countryman allemaal niet zo snel aan, misschien te wijten aan de hogere zitpositie. Nochtans is dit dé topversie van een wagen die er op zich al zeer speels uitziet. Net zoals in de Countryman Cooper S worden we niet getrakteerd op een ronkend uitlaatgeluid waarmee je na elke bocht opnieuw hoog in toeren wilt gaan, enkel op plofjes bij het lossen van het gaspedaal.

MINI Paceman JCW

Conclusie
Hoewel de verschillen t.o.v. de pre-facelift varianten klein zijn, kunnen de opgefriste MINI’s opnieuw enkele jaren meedraaien zonder achter te lopen. De Countryman Cooper S komt met z’n 190 pk stevig uit de voeten maar de totale rijbeleving is bewust anders georiënteerd dan in de kleine hatch Cooper S. De Countryman wordt meer als snelle en comfortabele gezinswagen in de markt geplaatst. Dat is meteen ook de grootste opmerking voor dé topversie van de Paceman. Niet alleen heeft de Paceman een zeer sportief en speels voorkomen, bovendien kleven er in ons geval overal John Cooper Works badges op. Hierin mag er gerust wat meer connectie zijn met de mechanica van de wagen. Maar daarnaast blijft het een heerlijke wagen om het verlaten asfalt mee te verkennen.

Overzicht:
+ Unieke loop t.o.v. doorsnee wagens
+ Baanligging
+ Afwerkingsgraad

– Totaalbeleving
– Meerwaarde sportknop?

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...