Nieuwe Ford Mustang 2014 - Geneva Live
Ford geeft eindelijk de finale cijfertjes mee voor de nieuwe Mustang.

Hier in Europa zullen we nog even moeten wachten op de nieuwe Ford Mustang, maar in de Verenigde Staten gaat de lancering dit najaar al van start. Hoog tijd dus voor het onthullen van de finale motorspecificaties en die blijken nog gunstiger dan aanvankelijk gedacht.

De nieuwe Ford Mustang is beschikbaar in drie motorisaties: een 3.7-liter V6, de nieuwe 2.3-liter EcoBoost en de Mustang GT met een goede ouderwetse 5.0-liter V8. Leuk detail is dat de 2.3-liter EcoBoost dankzij zijn turbo een stukje meer vermogen en koppel levert dan zijn atmosferische broer met grotere longinhoud: 310 pk versus 300 pk en 433 Nm versus 379 Nm. Bovendien is de V6 daarmee teleurstellend minder vermogend dan het huidige model dat nu op Amerikaanse gronden rond rijdt.

De Mustang GT krijgt een ruime 435 pk en 541 Nm, waarmee het model krachtiger is dan de huidige Chevrolet Camaro SS en Dodge Challenger R/T. In onze contreien zal die echter een stuk minder verkocht worden dan de 2.3-liter EcoBoost, die verzekerings- en belastingsgewijs de meest interessante keuze lijkt. Hoeveel hij hier zal kosten is nog niet bekend, maar in de Verenigde Staten wordt ook de nieuwe Mustang spotgoedkoop: de prijslijsten starten daar vanaf $24.425, alsof je een hier een VW Golfje koopt.

Voor zowel de Mustang GT als de turbogeblazen Mustang zal er -althans in de VS- ook een Performance Pack beschikbaar zijn. Klanten krijgen daarbij een sportievere ophanging, heel wat verstevigingen van het onderstel, een andere ESP, gewijzigde ABS, een directere stuurbekrachtiging en additionele koelcapaciteit voor gevorderde “track-day durability”. Ook andere remmen worden voorzien en voor de Mustang GT zelfs een Torsen sperdifferentieel.