header_opvolger_rx8Vorige maand hadden we het reeds over een mogelijks opvolger van de RX8, nu krijgen we meer informatie in verband met de motorcapaciteiten.

Honderd procent zeker zijn we het nog steeds niet, maar dat er toch af en toe wat nieuws wordt verspreid over een nieuwe rotormotor aangedreven Mazda wil misschien wel zeggen dat er wat waarheid inzit. Deze keer komt het nieuws overgewaaid uit Australië.

Bij ons vorig bericht kregen we te horen dat de nieuwe Mazda RX7/8 een natuurlijke rotormotor ging krijgen, in de lijn van de huidige SkyActiv filosofie. Uit de laatste verkregen informatie blijkt echter dat Mazda bezig is met het ontwikkelen van een turbo-aangedreven rotormotor. Hierdoor zou de uitgaande kracht die de motor produceert gevoelig verhogen. In plaats van de verwachte 300 spreekt men nu al van 455 pk. Aan kracht zal het dus niet ontbreken.

De reden waarom Mazda afwijkt van zijn SkyActiv filosofie blijkt de verkoopstrategie. Volgens Mazda zou een sportcoupé met ‘maar’ 300 pk geen weerstand kunnen bieden aan de huidige concurrentie. Daarom wil Mazda meedingen met de grote jongens en durven ze zelfs de Porsche 911 Carrera in de mond nemen als gelijke. Of Mazda de Nissan GT-R achterna gaat is twijfelachtig, maar we kijken er alvast naar uit!

Ook over de naam wordt er gespeculeerd. Volgens een anonieme bron zou Mazda de reeksnamen RX-7 en RX-9 geregistreerd hebben bij het Japanse ’trademark office’. Wat ons direct ook doet vermoeden dat het gebruikte chassis voor de nieuweling meer zal aanleunen tegen dat van de RX-7. (via: Motoring)

Een vroeger RX-9 concept