Goede NCAP punten voor de CLA, 2008, Cherokee en SX4Renault heeft altijd een maximum beoordeling gehad op gebied van veiligheid, maar moet nu toch een ster afgeven.

Het zwarte schaap van dienst is de nieuwe Renault Mégane hatchback. Al moeten we erbij vertellen dat het voor een pietluttigheid is. De grote boosdoener? De tekst over de status van de achterste veiligheidsgordels was niet in alle talen beschikbaar, met als grote gevolg dat er maar drie sterren werden uitgereikt. Ook bij NCAP kunnen ze mierenneuken…

Bij Euro NCAP weten ze dat het om een kleinigheid gaat, maar het is wel één van de criteria waarop men beoordeelt. Uiteraard wil dit niet zeggen dat de wagen nu volledig onbetrouwbaar is. De Renault Mégane haalt nog een mooie 83% voor de “adult occupant protection” (bescherming van volwassen inzittenden). Renault reageert dan ook onmiddellijk en laat weten dat ze het probleem direct onder handen zullen nemen. Hieruit kunnen we afleiden dat de Mégane weldra een herkansing zal krijgen.

Dit hele voorval illustreert wel de waarde van de Euro NCAP sterren. Als er zo gedetailleerd wordt gecontroleerd, kan je er wel vanuit gaan dat de sterren ook garant staan voor veiligheid. Met dit in het achterhoofd maakt de secretaris-generaal van NCAP wel enkele bemerkingen. Zo haalt hij aan dat de nieuwe ‘rage’ van vierwielers zoals bijvoorbeeld de Renault twizy niet echt voldoet aan de verwachte veiligheidsnormen. Aangezien de wet geen verplichtingen geeft naar veiligheidstesten is het dus mogelijk dat er auto’s op de markt komen die wel voldoen aan de minimumnormen, maar verder weinig veiligheid garanderen.

De tip die NCAP dus meegeeft: kijk altijd na of de wagen die je wenst te kopen een erkende veiligheidstest heeft ondergaan. Wij zijn alvast overtuigd dat de Renault Mégane hatchback zijn foutje nog zal rechtzetten. (via: Autocar)

RENAULT MEGANE III COUPE NBI (D95 NBI) ET RENAULT MEGANE III COUPE GT NBI (D95 GT NBI)