Rijtest - Seat Leon ST FR - Header
De Leon-familie wordt vervolledigd met de Seat Leon ST.

Ongeveer een jaar geleden rolde de laatste Seat Exeo van de band. Het was een opgesmukt tweedehandsje van de Audi A4 die in 2001 het levenslicht zag. Bijgevolg kon je voor relatief weinig geld een Audi kopen met voorop het Seat-logo. In crisistijden leek dat een aantrekkelijke combinatie, maar de toekomst liet anders uitwijzen. De verkoop viel tegen. In totaal verkocht Seat in 2012 slechts 320.000 wagens waarna moederbedrijf Volkswagen de druk deed toenemen met een vooropgesteld verkoopcijfer van 1.000.000 wagens per jaar. En dat aantal moet zo snel mogelijk worden bereikt. Gelukkig lijkt het met de laatste generatie Seats, en voornamelijk de Leon, alleszins de goede richting uit te gaan. Een break-versie als de ST kan in onze contreien de verkopen nog verder doen versnellen.

Seat Leon ST FR - Rijtest 01

Het meest frappante aan de nieuwe Leon ST is zijn strakke voorkomen. Tot aan de C-stijl is de ST identiek aan de vijfdeurs Leon. Daarachter komt 27 cm extra styling tegenover de SC. Zo ontspringt vanaf het voorste paneel een gevouwen karakterlijn die na een dalend verloopt wegkwijnt in het achterste portier. Onmiddellijk daarna wordt ze strak en horizontaal herhaald om de lengte extra te benadrukken. En die lijn is lang niet het enige strak getekende element aan de Leon ST. De motorkap wordt gekenmerkt door een kleine vin en eronder kennen de koplampen verschillende scherpe hoeken. Binnenin volgen de LED-dagrijlichten deels diezelfde strakke omtrek. Ook de spiegels ogen bijzonder sportief, mede dankzij de geïntegreerde smalle LED-pinklichten. Achteraan is het iets minder hoekig, maar de Leon ST valt zeker niet uit de toon. De achterlichten zijn standaard LED op de FR terwijl de koplampen optioneel als Full LED te verkrijgen zijn op de Style (€1.210) en op de FR (€1.005) versie.

Seat Leon ST FR - Rijtest 08

Seat Leon ST FR - Rijtest 04Seat Leon ST FR - Rijtest 06

Het interieur werd ook volledig herdaan, maar oogt meer ingetogen dan het exterieur. Echt tijdloos is het ook niet. In de voorste deuren is sfeerverlichting ingewerkt die wit dan wel rood kleurt naargelang de stand van de Drive Profile (standaard op FR). Het dashboard is verder vormgegeven dat het gericht is naar de bestuurder, wat sportief oogt. Het infotainment systeem is praktisch bovenaan geplaatst, aangezien het zo nog binnen het gezichtsveld valt. De verdere indeling is zeer vertrouwelijk en herkenbaar uit andere Volkswagen Group wagens. Maar daar eindigt het niet bij. Het merendeel van de instrumenten en onderdelen zijn rechtstreeks overgenomen uit (vorige generaties) Volkswagens. Zo herkennen we de dak-handgrepen en –verlichting uit de Golf IV, het panoramisch dak en bediening uit de Passat en de middenconsole en climatronic uit de Golf VII. Maar ook het stuur en de bedieningselementen daarrond, de versnellingspook en de volledige achterbank met bijhorende hendels in de kofferruimte om die plat te leggen zijn rechtstreeks overgenomen uit de Golf VII Variant die we recentelijk testten. Dankzij het ruime koffervolume van 587 tot 1.470 liter heb je tot slot voldoende plaats voor alle bagage.

Seat Leon ST FR - Rijtest 11

Seat Leon ST FR - Rijtest 10Seat Leon ST FR - Rijtest 12

Voor de Seat-klanten is dit uiteraard fantastisch. Zij krijgen voor minder geld dezelfde Volkswagen kwaliteit. Wetende dat de gelijkenissen onderin nog veel verder gaan en bijvoorbeeld ook het motorenaanbod nagenoeg gelijk is, vragen we ons af of Volkswagen hiermee zichzelf geen concurrentie aandoet? Wij deden een snelle vergelijking via de online configurators voor de Volkswagen Golf Variant Highline, Seat Leon ST FR en Skoda Octavia Combi Elegance. Elke wagen kreeg dezelfde 1.4-liter TSI motor met 140 pk gelinkt aan een handgeschakelde zesbak. Verder werd de uitrusting van onze Seat als referentie genomen om de anderen te configureren. Helaas is het onmogelijk exact hetzelfde aan te klikken, maar de grote lijnen waren toch wel duidelijk. De Seat kwam er beduidend goedkoper uit: het verschil met Skoda bedroeg net geen €3.800, terwijl dat met de VW meer dan €7.400 bedroeg. Uiteraard zijn er verschillen in materiaalgebruik, design en rijgevoel, maar indien het prijsverschil werkelijk zo groot zou zijn knijpen we graag een oogje dicht.

Seat Leon ST FR - Rijtest 05

Seat hanteert vier uitrustingsniveaus: Leon, Reference, Style en FR. In Reference behoort o.a. een boordcomputer, het Media Systeem Touch met 4 luidsprekers, multifunctioneel stuurwiel, tweedelige achterbank, zwarte dakrails en airco tot de standaarduitrusting. Vrij basic dus. Style voegt daar naast een hoeveelheid chroom details ook o.a. CC, climatronic, opbergvakken, Media Systeem Colour met 6 luidsprekers, elektrische verwarmde buitenspiegels, elektrische ruiten en gemakkelijke achterbankontgrendeling aan toe. De topversie ligt 15 mm dichter bij het asfalt en staat standaard op 17 inch lichtmetaal. Verder vinden we er veel badges, sportstoelen, donker getinte ruiten, elektrisch inklapbare spiegels, 2 extra luidsprekers en een met leder bekleed stuurwiel. De prijzen beginnen respectievelijk bij €16.990, €19.460, €21.180 en €23.050. Elk niveau wordt gekenmerkt door een specifiek motorenaanbod waarbij de zwaarste motoren zijn voorbehouden voor de duurste FR versie en vice versa. Een DSG is enkel in Style en Refence te verkrijgen zowel bij specifieke benzine- als dieselmotoren. 4 Drive valt enkel te combineren met de Style CRTDI 1.6-liter diesel met 105 pk en een manuele zeshandbak. Maar ons lijkt het overbodig om vierwielaandrijving te linken aan zo’n lichte motor.

Seat Leon ST FR - Rijtest 07

Wij reden met de FR versie met in het vooronder een 1.4-liter benzinemotor met 140 pk, 250 Nm koppel en aan de voeten drie pedalen. Een stille motor die vanaf 2.000 t/m zeer goed optrekt en zonder enige moeite de voorste wielen doet doorslippen. Zelfs in zesde versnelling aan 120 km/u is terugschakelen onnodig om te versnellen. Hij gaat zonder moeite richting een rijbewijsloze toekomst. In normale omstandigheden met meer verkeer doet de optionele ACC gecombineerd met Lane Assist (€560), net zoals in de Golf, zeer goed zijn werk. Zo remt en versnelt deze zelf naargelang de acties van de voorganger. De (optionele) Adaptive Cruise Control (ACC) wordt ook beïnvloed door het Drive Profile systeem dat daarnaast ook de sfeerverlichting, stuur- en gasrespons beïnvloedt. Er zijn vier modi: Sport, Normal, Eco en Indiviual. In Sport wordt de sfeerverlichting in de deuren rood, anders blijft deze wit. In de sportstand krijg je een iets directer stuurgevoel, maar niet zo ingrijpend als bij de Golf het geval was. Het blijft vrij comfortabel, maar daarom niet afstandelijk. Wat opvallend minder vlot werkt dan in de Golf is het infotainment systeem. De spraakbediening is niet zo geavanceerd en heeft veel tijd nodig om de tekst te analyseren. Ook het bereken van routes duurt lang. Belangrijke meldingen, zoals van een spookrijder in uw buurt, verschijnen wel snel op het scherm.

Seat Leon ST FR - Rijtest 09

Het opgegeven verbruik is 5,1 l/100 km. Over een afstand van 30 km zonder autostrade hebben we het onderste uit de kan gehaald om dat te benaderen. Zodoende schakelden we de eco stand is en werd alles boven 2.000 t/m verboden terrein om de uitlaatgasturbo zo min mogelijk te laten helpen. Menig achterligger leek trouwens not amused met deze strategie. Wij behaalden met een gemiddelde snelheid van 41 km/u een verbruik van 5,5 liter. Op de autostrade zijn zo’n waarden met een kleine motor uiteraard onhaalbaar. Over een afstand van 100 km en een gemiddelde snelheid van 67 km/u met voornamelijk autostrade kilometers verscheen 6,2 l/100 km op het scherm. Lang niet zo slecht dus. Menig autojournalist gecombineerd doet het verbruik wel stijgen tot 7,7 l/100 km.

Conclusie
Seat is erin geslaagd om ook de Leon ST een sportief voorkomen mee te geven. Het interieur is iets neutraler vormgegeven maar zeker niet saai. Alles zit waar het hoort en kan intuïtief bediend worden. Voornamelijk is dat te danken aan onderdelen die zich reeds bewezen hebben binnen de VAG-familie. Enkel het infotainment systeem werkt iets te traag volgens moderne en zeker toekomstige technologienormen. Zowel achterin als in de koffer is er plaats genoeg om met het gezin naar het zuiden van Frankrijk te trekken. Zelfs met de verlaagde ophanging en optionele 18-inch velgen zouden we dat aanraden, daarvoor is de wagen comfortabel genoeg. Eens aan de voet van een berg zal de chauffeur van dienst niet willen wisselen. Ook in de bochten en tijdens het schakelen voelt de FR volwassen aan. De aangename prijs maakt het plaatje compleet.

Overzicht

+ Prijs
+ Design
+ Kwaliteit
– Infotainment systeem
– Stuurrespons in Sport

Seat Leon ST FR - Rijtest 13

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck