Rijtest Nieuwe Opel Meriva - Header
Een opgefrist design, zuinigere motoren en nog steeds helemaal Flex: de nieuwe Opel Meriva.

FlexDoors, FlexRail, FlexSpace, FlexFix, … de veelzijdigheid van de tweede generatie Meriva was als een schoolvoorbeeld voor zijn segment. Al pakte de Ford B-Max eind 2012 uit met een zowaar nog innovatiever deurenconcept zonder middenstijl, het aantal Meriva’s in het straatbeeld bewijst dat Opel de positie van haar compacte MPV uitmuntend weet te verdedigen. En de derde generatie, voorgesteld als wereldpremière op het meest recente Autosalon van Brussel , gaat volgens de cijfers van Febiac opnieuw als warme broodjes over de toonbank: tot 20 mei was de Meriva de bestverkochte wagen in zijn segment. Nieuwe EU6-conforme motoren, een strakker design en up-to-date gebrachte multimediatoepassingen bewapenen hem om de fakkel verder te dragen.

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 13

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 15Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 16

We zullen er geen doekjes om winden, ook de nieuwe Opel Meriva is – tenzij je doelpubliek bestaat uit 50-plussers – niet meteen een womanizer. Ergonomie en ruimte halen de bovenhand van esthetiek, maar geen enkele Meriva-klant is dan ook op zoek naar de sexy lijnen van een coupé. Waar echter evenmin twijfel over bestaat is dat de derde generatie er opnieuw op vooruit ging: LED dagrijlichten, een nieuwe grille met een tikkeltje extra chroom en hetzelfde materiaal rond de mistlampen en ter accentuering van de zijruiten brengen wat extra pit. Ook achteraan blijven de wijzigingen evolutionair eerder dan revolutionair, enkel LED-technologie en contrasterende elementen fleuren de lichtblokken op. Verder werd het gamma aangevuld met nieuwe 17-inch en 18-inch lichtmetalen velgen en telt het kleurenpalet nu 12 mogelijkheden. Het Brimstone van onze testwagen of Lime Yellow zijn vrij confronterend, maar het nieuwe Smaragdgroen met pareleffect is al iets subtieler.

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 06

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 03Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 05

Binnenin is er keuze tussen 4 afwerkingskleuren, maar die zijn niet in staat om het toch al wat gedateerde dashboard volledig te verbloemen. Ook de nieuwe Meriva blinkt uit met zijn talrijke opbergvakken zoals die voor een anderhalve liter fles in de deur, de armsteun op FlexRail die verschuifbaar is en het makkelijke omvormen van de achterbank tot cargoruimte van 400 liter tot 1.500 liter, maar hier en daar laat Opel toch enkele steken vallen. De boordcomputer is esthetisch gezien dringend aan vervanging toe, de kwaliteit van de achteruitrijcamera is allesbehalve voorbeeldig, de middenconsole is overvloedig bezaaid met knopjes en de interface van het infotainment systeem ziet er na zoveel jaar (ondanks enkele vernieuwingen) allesbehalve fris uit. Smartphone-integratie is wel een welgekomen toevoeging alsook werkt de nieuwste generatie IntelliLink duidelijk een stukje sneller, maar verder zijn audio streaming en handsfree bellen via Bluetooth gewoon gemeengoed geworden en geen vermelding in een persbericht meer waard. Achteraan heeft de passagier in het midden nog steeds pech gezien hij door de lang doorlopende FlexRail kan rekenen op een allesbehalve royale beenruimte, maar over de toegang tot de achterbank kan hij allesbehalve klagen. De suicide “FlexDoors” die met 84° bijna loodrecht op de flank openen maken instappen een stuk comfortabeler en ergonomischer, terwijl ook kleintjes snel vastklikken in hun MaxiCosi of snel wat bagage op de achterbank gooien met deze omgekeerd scharnierende achterdeuren gewoonweg kinderspel is.

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 24Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 25

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 27   

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 26Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 28

Onder de motorkap gaan we verder met positieve noot, want daar waren we bijzonder aangenaam verrast door de prestaties van de nieuwe 1.6-liter CDTI. Deze vervangt de 1.7-liter dieselmotor en is volledig EU6-conform. De viercilinder levert 95pk, 110 pk of de in onze testwagen overvloedige 136 pk. De Meriva wordt daarmee zowaar een sub-10 second car: de sprint van 0-100 km/u duurt bij deze MPV slechts 9,9 seconden. De hernemingen zijn met het 7% toegenomen koppel van 320 Nm zowaar nog impressionanter. Het enige vlak waar we toch wel betere cijfers verwachtten, was het verbruik: theoretisch bedraagt het dan wel 4,4 l/100 kilometer, maar zelfs met een zeer zuinig traject en een rustig rijgedrag bleven we boven 5,5 l/100 kilometer. Uiteindelijk sloten we af met een cijfer van 5,8 l/100 km en met wat stadsverkeer of minder oplettendheid mag je toch al snel meer dan 6 l/100 km verwachten. Qua CO2-uitstoot telt gelukkig uitsluitend de waarde op papier: amper 116 g/km en voor de 110-pk versie zelfs de eerste wagen uit het segment met minder dan 100 gram uitstoot per kilometer (99g/km). Wat we ook niet willen vergeten is dat de 1.6 CDTI (zeker voor een diesel) uitblinkt qua trillingen en geluidscomfort. Onder acceleratie rijd je onmiskenbaar met een diesel, maar eens aan een constante snelheid lijkt het wel een naaimachientje. Het duidelijk verbeterd schakelcomfort van de manuele zesbak sluit daar tot slot perfect op aan.

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 10

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 04Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 09

De vorm van de schakelpook zelf zorgde er wel voor dat hij ons af en toe bijna ontglipte, maar de positionering ervan blijft zeer ergonomisch. Typerend voor een wagen als de Mervia is ook de hoge zitpositie die het overzicht over het verkeer vergroot. Het contact met het wegdek lijkt daardoor verder af, maar het stuur ligt goed in de hand en de bekrachtiging is volledig conform de verwachtingen in dit segment: licht en soepel. Ook is de Meriva niet langer bang van een iets gewaagdere rijstijl, want met de 18-inchers op onze testwagen dook deze compacte MPV vol vertrouwen elke bocht in. Misschien lag het aan de uitvoering, maar ook van overhellen heeft de derde generatie Meriva beduidend minder last. De ophanging blijft relatief comfortabel, maar leek een stuk stugger en reageert aldus directer.

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 20

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 17Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 18

Of dat ook het geval is voor de goedkoopste Meriva in het gamma valt te betwisten, maar met 15.750 euro voor de 1.4-liter benzine met 100 pk heb je ook weinig te klagen. De goedkoopste diesel is de 1.3-liter CDTI met 75 pk voor 16.950 euro, maar die lijkt ons net iets te weinig vermogen te hebben om een compacte MPV vlot over het wegdek te loodsen. Je moet overstappen van het uitrustingsniveau Essentia tot Enjoy om de nieuwe 1.6-liter onder de motorkap te krijgen. Naast de toevoeging van een cruise control, boordcomputer, FlexRail, een airco, LED-dagrijverlichting en een Radio CD/MP3 krijg je voor 20.450 euro 110 pk toebedeeld. Een toeslag van een kleine 800 euro brengt het vermogen naar 136 pk. Wil je de full-blown Meriva Cosmo met hetzelfde blok, dan betaal je de scherpe prijs van 22.250 euro. Nog meer chroom, elektrische spiegels, lichtmetalen velgen (16”), automatische airco, het 7”-kleurenscherm met Bluetooth en nog enkele andere toevoegingen worden je dan aangeboden. Voor niet meer dan 500 euro heb je tot slot een metaalkleur, de lederen bekleding van onze testwagen kost 1.500 euro. Er zijn ook enkele interessante packs aanwezig die opties bundelen aan een bijzonder scherpe prijs, elk royaal optiepack blijft onder de 1.000 euro.

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 22

Conclusie

De Opel Meriva handhaaft zijn leiderspositie in het segment van de compacte MPV’s. Hij blijft volledig Flex, maar wordt met deze mid-life facelift hier en daar nog wat extra strakgetrokken. Het met knoppen bezaaide dashboard en het instrumentenpaneel zijn helaas dringend aan vervanging toe, maar de nieuwe verregaande integratie met smartphones zorgt voor compensatie. De belangrijkste nieuwigheid bij deze Opel Mervia ligt echter onder de motorkap: de 1.6-liter CDTi levert schitterende prestaties aan een uitstekend geluids- en trillingscomfort. Het verbruik blijft binnen de perken en de nieuwe manuele zesbak verwijst stroef schakelen naar het verleden. De focus ligt tot slot op comfort, maar zeker in combinatie met de nieuwe 18-inch lichtmetalen velgen rijdt deze compacte MPV op rails. Prijzen liggen in lijn met die van de Ford B-Max en Citroën C3 Picasso, de meerprijs voor opties blijft beperkt en er zijn interessante packs beschikbaar.

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 12

Overzicht

+ Flex
+ Prestaties en geluids/trillings-comfort 1.6 CDTi
+ Nieuwe manuele zesbak
+/- Verbruik niet exceptioneel
– Design spreekt weinig jongeren aan
– Dashboard, instrumentenpaneel en multimedia zijn esthetisch achterhaald

Nieuwe Opel Meriva CDTi - Rijtest 08

Tekst & Foto’s: Tim De Baets