Officieel: Mercedes CLS-Klasse facelift

Officieel: Mercedes CLS-Klasse faceliftDe huidige Mercedes CLS-Klasse kon sowieso nog enkele jaren mee, toch was de tijd rijp voor een facelift aldus Stuttgart!

Na de spyshots en het geteaser van begin deze week komt Mercedes vrij snel naar buiten met alle officiële informatie, knappe foto’s en wat bewegend beeld. Aan de buitenzijde blijven de wijzigingen eerder aan de beperkte kant met enkele cosmetische aanpassingen aan de grille, zijflanken en achterkant. Technologisch wordt er dan weer wél een grote innovatie geïmplementeerd, de CLS Coupé en CLS Shooting Brake krijgen namelijk de Multibeam LED verlichting. Dit staaltje knappe techniek analyseert honderd keer per seconde in welke mate wat/hoe er verlicht moet worden, zo wordt er rekening gehouden met tegenliggend verkeer, navigatiedata en bochten.

Mercedes grijpt met deze facelift ook de kans om het interieur een opfrisbeurt te geven, we herkennen een nieuw driedelig stuurwiel en heel wat premium materialen met een hoogwaardige afwerkingsgraad, al mocht het zwevende 8″ navigatiesysteem voor ons gerust ingewerkt worden. In dit segment kan je vrij ver gaan inzake personalisatie, de AMG fanaten wisselen maar al te graag de klassieke sfeer voor koolstofvezel, contrasterende stiksels en goedzittende sportzetels.

Motorisch zijn er ook enkele noemenswaardige wijzigingen, eerst en vooral de verwelkoming van een nieuwe instapper. De Mercedes CLS220 BlueTEC doet het met een 2.1-liter viercilinder die in staat is om 170 pk – in België wordt dat dan 163 pk – en 400 Nm te leveren, de CLS250 BlueTEC krijgt hetzelfde hart maar levert hier 205 pk en 500 Nm. De krachtigste dieselmotor is de 350 BlueTEC die 260 pk en een niet te missen 620 Nm in de weegschaal weet te leggen.

Aan de benzinezijde vervangt men ook bij de CLS-Klasse de 350 met een CLS400 die een 3.0-liter V6 ingelepeld krijgt, goed voor 333 pk en 480 Nm. Iets hoger staat er nog een CLS500 met 405 pk en 600 Nm waarna de AMG varianten het schoon schip maken. De 5.5-liter V8 levert 557 pk in reguliere versie terwijl de vierwielaangedreven S versie 585 paarden tot zijn beschikking krijgt. Ook nieuw is de lancering van de gloednieuwe negentraps 9G-Tronic automaat, hierdoor zakt het gemiddelde verbruik en stijgt de comfortfactor. Ook voldoen alle krachtbronnen nu aan de Euro6 standaarden wat goed nieuws is voor de zakelijke markt. Prijzen werden nog niet meegegeven net zoals een introductiedatum, al vermoeden we dat dit in het najaar zal plaatsvinden!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...