RENAULT MEGANE III COUPE RENAULT SPORT NBI (D95 RS NBI) - TROPHY-R LIMITED EDITIONRenault neemt haar Ringrecord voor voorwielaangedreven wagens terug met een exclusieve Mégane RS Trophy-R.

Renault haalde het onderste uit de kan om het record op hun naam te zetten met de Mégane RenaultSport 275 Trophy-R. Laurent Hurgon, de Renault Sport Technologies testrijder, had maar 7’54.3” nodig om een volledige ronde af te leggen op de Nürburgring Nordschleife. Dit is maar liefst 4.1 seconden sneller dan het vorige record op naam staat van Seat met hun Leon Cupra 280.

De Mégane RS 275 Trophy-R heeft dezelfde 275 pk sterke 2.0-liter turbobenzinemotor als de gewone RS 275 Trophy, maar weegt maar liefst 100 kg minder. Bovendien heeft hij enkele kleine aanpassingen aan het chassis gekregen. Het chassis is gebaseerd op Renault’s Cup-chassis met mechanisch gelimiteerd slipdifferentieel. De vering is verstelbaar vooraan en achteraan met een knop onderaan het instrumentencluster. Een ideale wagen om op het circuit te gaan knallen.

De Trophy-R gebruiken om op reis te gaan met de kinderen is minder aan te raden. Om de 100 kg te kunnen uitsparen heeft Renault alle geluiddempende elementen verwijderd en heeft de achterbank plaats gemaakt voor een cross-strut bar. Om af te koelen heb je gelukkig nog de mogelijkheid om de ruiten te openen, want op een airco hoef je ook niet te rekenen. Eén ding is zeker: Renault heeft het ‘less is more’-principe zeer letterlijk genomen, want om deze lichtgewicht te produceren  is tenslotte nog de radio verwijderd, de middenconsole vereenvoudigd, de achter-ruitenwisser verdwenen  en zijn de gewone sportstoelen vervangen door 22 kg lichtere Recaro kuipstoelen. Gelukkige is er ook nog een aangename gewichtsbesparing: een Akrapovic-uitlaat helpt vier kilogram besparen, maar zorgt wel voor een aangename grom.

De Trophy-R krijgt een bijzonder paar loopschoenen. De 19″ Speedline Turini velgen worden standaard voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres. Grip verzekerd! Er zijn uiteindelijk nog een hoop extra opties die je kan bijbestellen zoals performance remschijven, een lithium-batterij in plaats van de standaard batterij (wat weer resulteert in gewichtsverlies), etc… Of er exemplaren beschikbaar zullen zijn voor de Belgische markt is nog niet zeker, maar de Trophy-R is het importeren sowieso meer dan waard.