Mazda-SkyActiv headerMazda onthult een nieuwe SKYACTIV-diesel die zal debuteren in de nieuwe generatie Mazda2.

Mazda pakt al enkele jaren uit met de revolutionaire SKYACTIV-motorblokken en daar wordt nu dus een nieuwe dieselvariant aan toegevoegd. Hij werd al aangekondigd in Genève maar nu is een lancering ook nabij. Het betreft een vier-in-lijn ‘clean diesel’ met een inhoud van 1.5-liter die meteen ook aan de EURO6 emissienormen voldoet. De motor wordt bijgestaan door een turbocompressor met variabele geometrie  en een rotatiesensor. De turbo wordt op zijn beurt geholpen door een watergekoelde intercooler die de turbo extra efficiënt maakt en de acceleratie gevoeliger scherper.

De ingenieurs van Mazda zijn er tevens in geslaagd om de mechanische weerstand te verlagen en het rendement van de verbranding te verhogen door enkele kleine aanpassingen in het koelsysteem van de motor. Door al deze aanpassingen genereert deze krachtbron een mooie 105 pk (77kW) bij 4.000 tpm met een maximumkoppel van 250 Nm dat beschikbaar is tussen 1.500 en 2.500 toeren per minuut.

Mazda beweert dat de nieuwe Mazda2 in combinatie met deze SKYACTIV-D de zuinigste diesel-aangedreven wagen wordt in Japan (en dus vermoedelijk ook in onze contreien). Vermoedelijk komt hij vroeg of laat ook in de Mazda3 te liggen, waar de grote eenzame 2.2-liter onderaan het dieselgamma wel wat versterking kan gebruiken. Wij kijken alvast uit naar de eerste testrit om deze bewering aan de tand te voelen!

SKYACTIV-D 1.5L