Navara headerOns vermoeden werd vandaag bevestigd: Nissan stelt (na een hele hoop teasers) de nieuwe Navara voor.

Op het eerste zicht is er niet zoveel verschil zichtbaar met de vorige generatie. Als je echter wat beter kijkt, merk je dat de grille iets verfijnd is en voortaan van wat extra chroomaccenten is voorzien. De Navara heeft nu ook LED dagrijverlichting en de richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de zijspiegels. Het kleurenpallet is voor deze editie ook uitgebreid met het Savannah Yellow en Earth Bronze.

Binnenin is het verschil wel opvallend. De cabine is volledig veranderd en is technologisch helemaal mee met zijn tijd. De gebruikte materialen zijn van veel betere kwaliteit en er zijn aluminium accenten gebruikt. Het instrumentenpaneel is uitgebreid met een TFT-scherm met hoge resolutie die toegang geeft tot een kompas, navigatie, radio en verbruiksindicator.

Het chassis van de Nissan Navara NP300  is herwerkt en is gemaakt om extra stevigheid en kracht te kunnen garanderen. Ook de bladveren kregen een update. Deze wagen zou de ‘marteling van het intense dagelijks gebruik’ (zoals ze het zelf verwoorden) perfect moeten kunnen verdragen.

Trekkracht wordt geproduceerd door de herwerkte viercilinder. De 2.5-liter DOHC-dieselmotor kan in twee varianten geleverd worden: enerzijds kan je kiezen voor 163 paarden met een koppel van 403 Nm, anderzijds is er de power van 190 pk met een enorm koppel van 450 Nm. Leuk meegenomen: volgens Nissan zou deze motor tot 11% zuiniger zijn dan zijn voorganger. Wanneer je de terreinwagen liever niet gebruikt als werkpaard kan je kiezen voor de vier-in-lijn 2.5-liter benzinemotor. Maar welke brandstof je ook kiest, schakelen kan je zowel met een manuele zesbak als een 7-traps automatische versnellingsbak.