nieuwe BMW X6
Na de gelekte foto’s liet het officiële persbericht niet lang meer op zich wachten: dit is de nieuwe BMW X6!

Met de BMW X6 begon BMW in 2008 een nieuwe niche op het terrein van de zogenaamde Sport Activity Vehicles: een Sport Activity Coupé. De wagen kreeg een imposant uiterlijk en stond duidelijk hoog op zijn poten, maar moest de X5 toch verder overtreffen qua sportiviteit. Vermoedelijk maakte BMW nooit een wagen die dergelijke afgunst bracht in het straatbeeld bij heel wat mensen, maar de groep liefhebbers bleek uit de verkopen dan weer ook niet gering. Een vervolgverhaal was dan ook logisch, bovendien moet BMW binnenkort stevig in haar schoenen staan wanneer Mercedes de MLC uitbrengt. In Europa gaat de verkoop van de nieuwe X6 van start in december.

Kijken we naar het plaatje buitenaf, dan is duidelijk dat de nieuwe X6 heel wat stijlelementen overneemt van de nieuwe X5. Vooral vooraan met de nieuwe grille, bumper en lichtpartij. De kont van de X6 is opnieuw niet van de poes, maar vooral de achterlichten en de grote bumper met contrasterende elementen brengen een frisse wind. Fans met een extra gespijsde rekening en een voorliefde voor sportiviteit kunnen ook gaan voor een M Sport variant met een aerodynamische bodykit, een mat aluminium grille en 19-inch lichtmetalen velgen. De X6 M Sport krijgt ook een adaptieve M-ophanging en een automatisch regelende luchtvering. Al gaat de echte baas boven baas natuurlijk meteen voor de X6 M50d.

Binnenin is de X6 niet gelijkaardig, maar zo goed als identiek aan de nieuwe X5. Al getuigt het dashboard en de middenconsole opnieuw van weinig inspiratie, het geheel blijft er uitzonderlijk strak uitzien. Zeker in combinatie met het slanke sportstuur, Dakota lederen zetels en het 10,25-inch multimediadisplay. Personalisatie is mogelijk door de afwekring: Oxide Silver, Aluminium Hexagon, Brushed Aluminium, American Oak, Fineline Stripe, Fineline Pure of Poplar Grain. Een hele boterham. Niemand koopt een X6 tot slot voor zijn grote koffer, maar met een bagagevolume van 580 liter en uitbreidbaar tot zelfs 1.525 liter komt niemand tekort. En ondanks alle nieuwe opties en snufjes zegt BMW dat de nieuwe X6 tot 40 kilogram minder weegt dan zijn voorganger dankzij een mix van lichtgewicht materialen zoals aluminium, magnesium en thermoplasten.

Bij de lancering zullen drie motoren beschikbaar zijn: een 4.4-liter TwinPower Turbo V8 in de X6 xDrive 50i (450 pk, 650 Nm), een voor de Belgische markt uiterst belangrijke X6 xDrive30d met 258 pk en 560 Nm en tot slot natuurlijk de X6 M50d met zijn drie turbo’s en een vermogen van 381 pk. Die laatste klaart het sprintje van 0-100 km/u in slechts 5,2 seconden. In de lente van 2015 wordt het gamma vervolgens uitgebreid met een sDrive35i (achterwielaandrijving!), een xDrive35i en een xDrive40d.