Audi RS5 TDI header
De Turbo Diesel Injectie motor van Audi bestaat 25 jaar en dat wordt gevierd!

En hoe! Audi heeft speciaal daarvoor een RS5 omgebouwd tot een roetstoker. Jawel, de dikke 4.2-liter TFSI V8 benzinemotor die er niet minder dan 450 pk en 430 Nm uitperst werd uit het motorcompartiment gehaald en vervangen door een dieseltje. Maar wees gerust, niet zomaar het eerste en het beste. Een dubbel geblazen 3.0-liter V6 TDI waar bovenop nog een supercharger werd geschroefd, mocht de leemte vullen. De taak van die supercharger is het vermogensgat die de turbo’s creëren in de kiem te smoren.

De TDI die 385 pk en 750 koppelmomenten produceert stuurt al z’n krachten via de achttraps versnellingsbak naar de vier wielen door middel van het befaamde Quattro systeem. Dat resulteert in een GroenLicht-sprint naar de 100 in ongeveer 4 seconden terwijl de topsnelheid boven de 280 km/u ligt. Het verbruik? Wellicht minder dan jouw gezinswagen, 5 l/100 km. Ter vergelijking, de standaard RS5 doet 4,6 seconden over de sprint en verbruikt op papier 10,8 l/100 km. Bouwen of het museum in?

Lees hier onze rijtest met de Audi RS5 Cabriolet