Officieel: Mercedes C-Klasse Break W205Hoera! Mercedes lanceert eindelijk haar C-Klasse Break.

Na de succesvolle lancering van de knappe C-Klasse op het Autosalon van Detroit – en een beetje in Brussel – eerder begin dit jaar hadden we een lancering van de Break variant verwacht in Genève, maar daar was hij nergens te bespeuren. Na enkele maanden van extra testwerk en de Berline wat extra ademruimte te geven komt Mercedes nu toch officieel naar buiten met de meest praktische C-Klasse ooit, al moet je nog wachten tot het vierde kwartaal om je wagen effectief in ontvangst te kunnen nemen.

De Mercedes C-Klasse Break is welgeteld 16 mm lager dan zijn vierdeurs variant, in vergelijking met zijn voorganger meet hij zelfs 80 mm extra! De grootste wijzigingen zijn uiteraard de extra grote bagageruimte: standaard krijg je 490 liter in de koffer. De achterbank kan in drie delen neer en daardoor krijg je in de meest ideale omstandigheden maar liefst 1.510 liter laadcapaciteit! Ook de beenruimte van de achterste inzittenden neemt toe met 45 mm, wat tot een meer comfortabele ervaring moet leiden.

Motorisch zal het geen verrassing zijn dat de Break het huidige palet overneemt, bij de lancering kan je dus kiezen uit 2 benzinemotoren met 155 of 184 pk – C180 en C200 – en een diesel met 170/163 pk – C220 -. Tegen het najaar verwachten we ook de verwelkoming van enkele nieuwe motoren zoals een dieselinstapper, een 250 BlueTec, een C300 of C350 Hybrid en de C400 topper! De komende C63 AMG Break zal terug soelaas bieden voor wie rasechte sportambities wil combineren met het praktische vernuft, al zal deze pas in 2015 het levenslicht zien.

De nieuwe C-Klasse maakte alvast indruk met zijn nieuwe looks, ook de C Break verwelkomt een verfrissende designlijn. Op gebied van technologie krijgt deze pakezel ook alle gadgets, kwaliteitsprogressie, technologie en veiligheidssystemen mee die we zagen bij zijn broer, voor het ultieme gebruiksgemak kan je optioneel ook het gebruik maken van een zwaaibeweging met je voet om de koffer te openen.

De eerste generatie van de Mercedes C-Klasse Break – of Estate in sommige landen – zagen we pas in 2007, toch werden er alreeds 400.000 exemplaren verkocht die gretig hun aftrek vonden bij de zakelijke rijders. De productie van deze volumineuze Duitser start eerst in Bremen (Duitsland), erna volgen de faciliteiten van Tuscaloosa (VS), Beijing (China) en East London (Zuid-Afrika). Prijzen werden jammer genoeg nog niet meegedeeld.