Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJetMet de 500L Living mikt Fiat op de grotere gezinnen met een voorliefde voor Italië.

Marketingtechnisch scoort Fiat met het hele Cinquecento verhaal zeer goede punten, de reïncarnatie van het icoon in 2007 sloeg aan én werd een succesverhaal. Met diverse lifestyle edities, een sportieve Abarth of dakloze 500C is hij voor vele youngsters een felbegeerde wagen, maar vanaf er aan gezinsuitbreiding gedacht wordt, zal die Fiat 500 toch de baan moeten ruimen. Om ook die mensen binnen het gamma te houden kwamen ze in Turijn op het idee om een volledige modellenlijn te bouwen op basis van de 50: zo speelt de 500L Trekking het wat avontuurlijker uit terwijl de 500L Living uitpakt met plaats voor (ongeveer) 7 inzittenden. Volgend jaar volgt er nog een laatste uitbreidingsronde, dan krijgen we eindelijk een Fiat 500X die het moet waarmaken als compacte SUV. In het vakjargon wordt de 500L Living beschreven als een MPV, de gewiekste marketingsboys van Fiat doopten het om tot Magic Purpose Wagon waarmee zijn veelzijdigheid nogmaals in de verf wordt gezet!

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJetRijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Net zoals bij zijn broeders leent de Living zonder schroom diverse stijlelementen – sympathieke voorbumper, grote koplampen, … – van de nuova 500, al kan het de riante omvang allemaal minder goed wegwerken met enkele Italiaanse designtrucs. Gelukkig koop je een gezinswagen veelal uit praktische overweging en dus moet je sowieso opofferingen maken qua looks. Om de pijn wat te verzachten kan je wel uit heel wat personaliseringsmogelijkheden kiezen zoals 12 verschillende velgen en 8 koetswerkkleuren, al dan niet in een bicolore uitvoering. Wij kregen een Fiat 500L Living mee in het Verde British (+€500) met wit dak en dito velgen en kregen heel wat positieve reacties omtrent deze samenstelling. Ga dus gerust voor iets kleurrijk om het grijze Belgische wegdek wat op te fleuren!

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJetRijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Als je plaatsneemt in de grote Fiat 500L Living valt direct op hoe ruim het allemaal is, deze Cinquecento meet dan ook maar liefst 4,35 m in de lengte. De grote voorruit en smalle stijlen versterken dit gevoel ook op een positieve manier, nog meer natuurlijk licht krijg je van het optionele – en reusachtige – zonnedak (+€1.100)! Voor de aankleding, kleurcombinaties en bekledingsmogelijkheden heb je hier wederom keuze uit diverse uitvoeringen, al verwacht je best niet teveel frivoliteiten. De algemene materiaalindruk is net zoals bij de rest van de 500L’s aan de sobere kant, maar komt met een Zuiders sfeertje, het trendy en retrogevoel is dan ook nooit ver weg. Na wat gepruts in de koffer tover je zonder al te veel moeite 2 extra zitplaatsen tevoorschijn die zoals altijd eerder weggelegd zijn voor de kleinsten onder ons. Een van de grootste troeven van de 500L Living is ongetwijfeld zijn bagagecapaciteit, met 5 inzittenden bedraagt deze 500 liter. Verschuif je de achterbank naar voren dan kan daar nog een extra 160 liter bijkomen, leg je ze volledig plat overstijgt de kofferruimte de 1.000 liter mijlpaal.

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJetRijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Inzake telemetrie zit alles waar je het zou verwachten, heel veel wijzigingen in vergelijkingen met de familiegenoten konden we dan ook niet vinden. De pianolak is nog steeds zeer aantrekkelijk bij de eerste ingebruikname, na het eerste contact met je vingers – en die van je kroost – is het een helse taak om het terug spik & span te krijgen. De UConnect multimedia- en navigatie unit is afkomstig van TomTom en daar valt niets tegen in te brengen, dankzij een AUX en USB ingang heb je jouw favoriete muziek altijd in de nabijheid. De techneuten streamen dan weer hun deuntjes draadloos naar de TomTom via Bluetooth! Dankzij de handige bedieningselementen op het stuurwiel kan je de aandacht op de weg houden als chauffeur, alle inzittenden kunnen trouwens rekenen op een resem opbergvakken in alle mogelijke vormen.

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

De Fiat 500L Living is verkrijgbaar met een 105 pk sterke TwinAir benzinemotor (vanaf €19.250), maar die staat bekend om zijn noeste schakelarbeid en stevige geluidsproductie. Misschien niet echt de aangenaamste reispartner voor het hele gezin. De Italianen zijn al jaren bezig met CNG wagens, daarom dat ook deze Living beschikbaar is met een TwinAir CNG aardgaskrachtbron (vanaf €21.350). In vergelijking met de elektrische en hybridevarianten is de bekendheid van deze alternatieve brandstof nog aan de magere kant, de milieubewuste koper moet het zeker eens overwegen.

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

De dieselmotor lijkt dé ideale partner te worden voor de Fiat 500L Living, het aanbod bevat allemaal bekende motoren met drukvoeding. De 1.3-liter MultiJet met 85 pk is beschikbaar met een manuele vijfbak of automaat, van de 1.6-liter MultiJet kan je kiezen voor een 105 pk en 120 pk variant. Beiden krijgen een handmatige transmissie met 6 verzetten mee. Een start/stopsysteem komt steeds mee op de 500L Living en beperkt het verbruik wanneer mogelijk, toch weigerde het systeem tijdens onze testperiode sporadisch zijn diensten. Desondanks zijn grote afmetingen dronk onze Living, de sterkste 1.6 MJet, tijdens 890 testkilometers slechts 6 liter diesel per 100 km. Echt snel voelt deze Fiat uiteraard nooit aan, maar toch ligt de topsnelheid op 180 km/u en bedraagt de sprinttijd 12 seconden om vanaf stilstand te accelereren naar 100 km/u.

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJetRijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Op de weg verplaatst de 500L Living zich op een aangename en comfortabele manier voor alle inzittenden, voor diegenen die op zoek zijn naar een diehard bochtenridder met een scherp weggedrag zijn er op voorhand al aan voor de moeite. Het soepele stuurgevoel is eigen aan de persoonlijkheid van de Italiaan, in de stad kan je met een druk op de City knop het nog aangenamer maken. Op de snelweg vormt de Living ook geen problemen, de krachtbron doet discreet zijn werk en kan inspanningen leveren wanneer dat nodig mocht zijn. Langere afstanden zijn ook een fluitje van een cent dankzij de cruise control. Wanneer de weersomstandigheden aan de slechtere kant zijn steken windgeluiden wel de kop op, toch waren we onder de indruk van de geluidsisolatie. De schakelpook verschuift vlot van verzet maar voelt jammer genoeg minder kwalitatief aan.

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJetRijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

De veiligheidsuitrusting volgt de tendens en brengt dus een mooie standaarduitrusting met een beperkte meerprijs voor enkele unieke systemen binnen het segment, we denken dan aan het City Brake System, knie-airbags en beschermingsprofielen in de flanken. Een maximale score in de EuroNCAP crashtest is geen uitzondering meer in autoland, toch werd de bescherming van de inzittenden en de kinderen geprijsd wat voor een gezinswagen wel mooi meegenomen is.

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

De Fiat 500L Living komt in twee uitvoeringen, een Pop Star basisversie en een Lounge topversie. Het prijsverschil tussen beiden bedraagt maximaal €2.000 en resulteert in een betere uitrustingsgraad, beter dus om gewoon direct voor de Lounge gaan. Wij kregen een stevig uitgeruste Italiaan mee voor net geen €24.000, waarmee hij zich vrij scherp weet te plaatsen in het segment, traditioneel steken de Renault Grand Scénic, Kia Carens, Ford Grand C-Max en Citroën Grand C4 Picasso dus de kop op. Budgetminded komt ook de Dacia Lodgy even gedag zeggen!

Conclusie

De Living is een logisch vervolg voor het succesverhaal van de Fiat 500, al kan je je terecht afvragen hoeveel vijfhonderd deze grote zevenzitter nog bezit. Voordeel van die reusachtige koetswerkvorm is dan weer het ruimtelijk e gevoel binnenin dat op zijn beurt nog eens versterkt wordt door de grote glaspartijen. Hier en daar mag je de materialenkwaliteit wat in twijfel trekken, maar het aantrekkelijke prijskaartje maakt veel goed. Met het volledige gezin op uitstap gaan of de lokale zelfbouwmarkt leegroven, de Fiat 500L Living krijgt het zowel zuinig, comfortabel als met een gezond rijgedrag voor elkaar!

Overzicht:

+ 200% praktisch & functioneel
+ Overtuigende prijs
+ Prima rij-eigenschappen

– Weinig overtuigend design
– 3e zetelrij enkel voor de allerkleinsten
– Twijfelende start/stop

Rijtest: Fiat 500L Living 1.6 MultiJet

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...