Rijtest: Shaguar F-Type

Jaguar F-Type union jack header
Elke reden is goed om met een Jaguar F-Type op pad te gaan. Een wrap met de Union Jack is dat zeker!

Mensen met sportieve wagens trekken sowieso veel aandacht. Omdat die aandacht soms niet voldoende is, voegen ze graag een gepersonaliseerde nummerplaat toe aan hun bolide. Tegenwoordig kan je daar best grappige dingen mee doen, maar soms volstaat ook dat niet. Wie echt nood heeft aan veel – heel véél – aandacht, kan zijn wagen dan een leuke wrap geven. Een Britse vlag over je F-Type? Alles is mogelijk!

Jaguar F-Type Union Jack

Jaguar F-Type Union JackJaguar F-Type Union Jack

We gingen al eerder op stap met Jaguar’s nieuwste. Eindelijk terug een sportief model met een heerlijke roffel, concludeerden we. De F-Type die de maatwerkers van Carwrapspecialist.be inkleurden als de Britse vlag namen een oorspronkelijk zwarte F-Type V6 onder handen. Dat model is goed voor 340 pk, een sprint van nul naar honderd in 5,3 seconden en ongelooflijk veel bekijks. Eerst trekt de oorverdovende grom van de zescilinder – die dankzij wat “soundoptimization” overdreven brutaal klinkt – voor de aandacht van omstaanders, vervolgens is het aan de blauw-rood-witte wrap om die aandacht vast te houden en zelfs occasioneel een mond open te laten vallen. Austin Powers himself had het niet beter gekund! Dat een weekje anoniem rondrijden geen optie was, werd ons al snel duidelijk, we hadden ook niets anders verwacht!

Jaguar F-Type Union Jack

Jaguar F-Type Union JackJaguar F-Type Union Jack

Ondanks het feit dat deze F-Type met z’n V6 het basismodel van het gamma is, is het rijplezier alles behalve basic. Het rechterpedaal vloeren stuwt 340 paarden en 450 Nm’s naar de achterwielen met maatje 18 via een achttraps automaat die in de sportstand het liefst van al de naald van de toerenteller in het rood drijft. Het resultaat is een enorme acceleratie die pas hoeft te stoppen als de F 260 km/u bereikt heeft. Combineer dat met een lage zithouding, een scherp stuurgevoel en een heerlijke roffel van de twee centrale uitlaatpijpen en de rij-ervaring is compleet. Niet slecht voor een instapper! Wie nog meer kracht wenst kan de V6 S met 40 pk extra of de V8 met maar liefst 495 pk aanschaffen. Wie helemaal zot wil doen, gaat voor de F-Type Coupé R met 550 paarden. Nul naar honderd knallen neemt dan amper 4,2 seconden in beslag.

Jaguar F-Type Union Jack

Jaguar F-Type Union JackJaguar F-Type Union Jack

Aangezien we zelf eerder de V6 S reden, is onze test met de V6 een goede reden om volgende check te doen: is de S-versie zijn meerprijs van ongeveer €11.000 wel waard? Op papier oogt de V6 S alleszins een stuk beter dan zijn S-loze variant. De basisremmen hebben daar namelijk plaats moeten ruimen voor het High Performance remsysteem, het aantal paarden steeg met 40 stuks en een mechanisch sperdifferentieel is standaard. Het Adaptive Dynamics systeem dat op de V6 uitblinkt door afwezigheid, werd wel op de S-versie geïnstalleerd. Veel merk je daar niet van als je aan het pendelen bent, maar wil je de F-Type op het scherpst van de snee sturen, dan is de S-versie zeker en vast een aanrader. We gingen met de V6 S vorige zomer verschillende verlaten lagen perfect asfalt in de Ardennen proeven en het verschil met de V6 is in dergelijke situaties wel degelijk merkbaar. Dat je standaard velgen van een maatje meer krijgt op de F-Type V6 S is dan weer mooi meegenomen.

Jaguar F-Type Union Jack

Jaguar F-Type Union JackJaguar F-Type Union Jack

Aan de binnenkant van de F-Type merken we maar weinig van z’n extravagante jasje. We zien een beetje van de motorkap en als de spoiler tegen 100 km/u naar boven klapt, zien we ook daar wat Britse accenten, maar het enige dat verraadt dat de F-Type een Britse vlag aangemeten kreeg, is de blik van ongeloof die omstaanders al te vaak naar deze unieke F-Type werpen. Voor al het overige is het interieur feilloos afgewerkt. Prachtige kuipstoelen zorgen voor voldoende zijdelingse steun, terwijl de belangrijkste rij-instrumenten allemaal zeer intuïtief aanvoelen. De versnellingspook lijkt wel uit een F16-afkomstig. Achter het stuur dat goed in de hand ligt, zijn er 2 schakelflippers die de heroïsch vormgegeven versnellingspook kunnen dirigeren.

Jaguar F-Type Union Jack

Jaguar F-Type Union JackJaguar F-Type Union Jack

Wie graag zelf eens met een F-Type in Britse driekleur wil rondrijden heeft 2 opties. De eerste mogelijkheid is zelf een F-Type kopen (Coupé vanaf €69.000, Cabrio vanaf €76.000) en langsgaan bij de betere carwrapper in de buurt. Een tweede mogelijkheid biedt Jaguar zelf, in hun tweedehandsaanbod is er namelijk een F-Type V6S met Britse wrap terug te vinden. Een koopje als je ’t ons vraagt!

Conclusie

Of we zelf onze Jaguar F-Type van Brits kleurwerk zouden voorzien is zeer twijfelachtig. Maar mochten we de kans krijgen om de F-Type met Britse vlag tijdens de zomer nog een weekje te kunnen sturen, zouden we alles behalve neen zeggen. De F-Type is namelijk – zelfs in zijn basisuitvoering – een heerlijke wagen om mee te rijden. Of je nu onaanvaardbaar snel wil rijden, tijdens een regenachtige dag wil pendelen of op een zonovergoten namiddag wil cruisen langs een kuststrook, de Jaguar F-Type is de beste partner in crime die men zich maar kan indenken.

Jaguar F-Type Union JackJaguar F-Type Union Jack

Jaguar F-Type Union JackJaguar F-Type Union Jack

Overzicht

+ Vermogen
+ Geluid
+ Looks

– Té opzichtig?

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...