Fiat Group presenteert ambitieus toekomstplanHet Fiat Chrysler Automobiles concern investeert maar liefst 55 miljard euro om tegen 2018 terug serieus mee te spelen op de internationale automarkt.

Gisteren werd in Detroit de toekomstvisie uit de doeken gedaan voor de hele groep rondom Fiat door Sergio Marchionne himself tijdens een 12 uur durende voorstelling aan de vakbonden, pers, investeerders en aandeelhouders. Marchionne noemde dit masterplan een volledig nieuwe start voor het grote concern, met een grote verzameling merken in de portefeuille is het uiteraard niet voor allemaal goed nieuws. Belangrijkste nieuws is uiteraard de toekomstvisie voor Fiat, Alfa Romeo en Jeep, terwijl het Chrysler, Dodge en Ram verhaal eerder interessant is voor onze Amerikaanse lezers. Grootste slachtoffer lijkt op het eerste zicht Lancia te worden dat enkel nog in zeer beperkte volumes de Ypsilon zal leveren.

Voor Fiat ziet het er vrij rooskleurig uit, het is dan ook een van de meer stabiele bouwstenen binnen de Italiaanse autoproductie. De exportproductie voor Azië en Zuid-Amerika staan hoog op de prioriteitenlijst: een volume van 1,9 miljoen wagens in 2018 moet haalbaar zijn volgens de top. De focus voor Fiat zal enerzijds liggen op de Panda inzake de budgetmarkt terwijl de iconische 500 meer personalisatie en eigenheid zal bieden, elk uiteraard in diverse uitvoeringsvormen. Tijdens de loopduur van het gepresenteerde masterplan zullen er een twintigtal modellen vernieuwd worden, dit jaar nog komt de langverwachte Fiat 500X ons tegemoet. De Fiat Sedici & Bravo zijn wel de pineut, die zullen geen opvolger krijgen. Een nieuwe Panda hoef je ook niet voor 2018 te verwachten, eerder zouden we wel een nieuwe B-segmenter en een compacte hatchback krijgen met het Fiat logo voorop. Een lichte sportwagen is tot slot een goede imagoboost voor de Italianen en voor die samenwerking rekent men op de Japanners bij Mazda.

Jeep deed het vervolgens de laatste maanden meer dan goed met de Compass, nieuwe Cherokee en de recent gelanceerde Renegade. Deze laatste twee krijgen in 2017 alreeds een facelift, net zoals we tegen dan ook een nieuwe Wrangler zouden moeten hebben. In 2018 zou er een nieuw vlaggenschip voor Jeep moeten komen onder de Grand Wagoneer noemer. Het avontuurlijke Jeep speelt een belangrijke rol in het toekomstplan van FCA, op jaarbasis zouden er een miljoen wagens in Amerika moeten verkocht worden terwijl er hoop is voor 200.000 in Europa en Zuid-Amerika. Met een vermoedelijke jaarlijkse productie van net geen 2 miljoen Jeep’s zijn er dus nog een half miljoen te verdelen in China.

De Il Tridente telg van de FCA familie doet het ook relatief goed qua verkoop, grotendeels te danken aan de vernieuwde Quattroporte en de Ghibli instapper. Volgende etappe in het Maserati masterplan is de lancering van de Kubang SUV die naar goede gewoonte vierwielaangedreven zal zijn, qua motoren kan je kiezen uit een V6 of V8 op benzine en een efficiënte dieselmotor. Tegen 2016 zouden we ook een productievariant van de Alfieri Concept moeten hebben, een jaar later volgt daarvan dan de Cabrio variant. Een opvolger voor de GranTurismo zou er tegen 2018 moeten zijn, over een GranCabrio variant werd er (nog) niet gesproken. Momenteel draait Maserati een volume van ongeveer 10.000 stuks, over 4 jaar zouden dat er maar liefst 50.000 moeten zijn!

Chrysler heeft begin dit jaar nog de 200 – sinds lang terug zonder de C – voorgesteld op het Amerikaanse vasteland, deze C-segmenter zou bij ons doorgaan als een Alfa Romeo Giulietta in sedanvorm. In 2016 zou dan een Chrysler 100 komen voor de lagere segmenten en een jaar later komt de grote 300 broer ook langs. Aan een verdubbeling van het Amerikaans marktaandeel probeert men te geraken, met een de nieuwe Voyager (2016) en een crossover hopen we alvast voor hun dat het lukt. Dodge doet het op zijn beurt met een vermindering van modellen om na 2018 terug te kunnen groeien en brengt ook SRT officieel terug onder de eigen vleugels.

Het hoofdstuk Abarth kwam tijdens de voorstelling in Detroit niet naar boven maar het valt te verwachten dat deze zich in de toekomst ook zullen toespitsen op de Fiat modellen. Of we eindelijk een kruisbestuiving krijgen tussen een Schorpioen en Panda is nog een vraagteken, een resem hete Cinquecento’s is een zekerheid.

Inzake Alfa Romeo weten ze daar in Turijn en Detroit dat ze in de voorbije jaren de bal soms missloegen, het legendarische merk uit Milaan krijgt dan ook een onafhankelijke status en een blanco papier voor een nieuwe start. Denk dus aan de goede oude tijd met sportieve modellen, lichtere doch krachtigere motoren, een ideale gewichtsverdeling en een gezonde portie heritage. Ook zal het Quadrifoglio Verde logo meer en meer terugkomen op extra sportieve modelvarianten, de geruchten van een 4C QV lijken daarmee dus te kloppen. Meer concreet wordt er gesproken over achterwielaandrijving en krachtige vier- en zescilinder motoren op zowel diesel (100 tot 350 pk) als benzine (100 tot 500 pk). Eerste wagenfeit van dit herbronnen Alfa Romeo in 2015 is de meer-dan-lang-verwachte Giulia sedan en de dakloze 4C Spider. Tegen 2018 zouden we ook afscheid moeten nemen van de MiTo maar in ruil krijgen we een nieuwe C-segmenter, een crossover en een waardig vlaggenschip. Een SUV staat ook op de planning maar geniet geen prioriteit, een sportieve specialy staat wél met stip genoteerd voor 2018.

Tot slot kwam de parel uit Maranello ook nog even aan bod met een vage toekomstplanning. Elk jaar zouden we een nieuwigheid mogen verwachten terwijl de levenscylcus ook tot 4 jaar herleidt wordt. Daarna volgt een M variant – modificato – die enkele wijzigingen met zich meebrengen zoals we laatstleden nog zagen met de California T. De productielijnen van de F12, California, FF en 458 familie blijven ook behouden, écht hopen op een nieuwe Ferrari voor 2018 is dus niet nodig. Ook de exclusiviteit van het Steigerende Paard werd nog even in de verf gezet, slechts 7.000 exemplaren zullen jaarlijks de fabriek verlaten al zouden ze gemakkelijk het dubbele volume kunnen draaien. Mocht het vermogende klantenbestand toch serieus uitbreiden zullen ze hun volume nog opkrikken tot 10.000 stuks. Het merk Ferrari blijft overigens 100% eigendom van FCA, meer dan 1 geïnteresseerde partij kwam in 2013 even polsen bij de Italianen voor een eventuele verkoop.

Al bij al een vrij ambitieus toekomstplan voor een grote groep merken maar in het verleden waren die er ook altijd direct bij met prognoses en plannen. Met een serieuze schuldenberg van 10 miljard euro toch nog 55 miljard zien te investeren in de komende 4 jaar lijkt dan ook een huzarenstukje. Anderzijds kunnen ze met een volledige reorganisatie ook inspelen op de juiste noden op de juiste plaats, dankzij gerichte investeringen komen er ook heel wat overheidssubsidies vrij uit Italië, Amerika en Europa. De goede verkoopcijfers in Brazilië, de VS en China geven gelukkig een indicatie dat het allemaal misschien toch nog in orde komt met Fiat Chrysler Automobiles!