Audi A8 3.0 TDI 258 pk Facelift - Rijtest
Met de A8 Facelift versterkt Audi haar status in de hoogste regionen van de automobielindustrie.

Wie ‘bescheidenheid’ in het Audi-woordenboek opzoekt komt al snel van een kale reis terug. Status, exclusiviteit en voornamelijk het woord ‘premium’ staan zwart-op-wit te schitteren waneer je de kaft met vier ringen omdraait. “Don’t call us for a test-drive, our headhunters will call you” is dan ook een reclameslogan die we meteen met de jongens uit Ingolstadt associëren. En al kent iedereen wel een verhaal over een gefortuneerde man die nogal casual gekleed meteen de deur wordt gewezen en vervolgens bij de concurrent om de hoek de verkoper de deal van zijn leven bezorgt, het haantjesgedrag straft Audi in realiteit allesbehalve af. Van de stadsvriendelijke A1 tot de exclusieve A8, de verkopen gaan van een leien dakje. Ook wij klagen allesbehalve, want een vriendelijk telefoontje regelrecht indruisend met de reclameslogan parkeerde meteen een exemplaar van de gafecelifte A8 voor onze nederige woning. En al hadden we hem liever voor onze triotest met de nieuwe Mercedes S-Klasse en de BMW 7-Reeks gehad, elke reden om even in de schoenen te staan van alle politici, staatshoofden en welgestelde bedrijfsleiders die met Audi’s vlaggenschip gezegend zijn, is voor ons een goede reden.

Audi A8 Facelift TDI - Rijtest01

Audi A8 Facelift TDI - Rijtest 02Audi A8 Facelift TDI - Rijtest 03

Deze keer gingen we op stap met de normale wielbasis, maar verder zijn de uiterlijke verschillen nauwelijks op te merken. Het radiatorrooster werd wat aangescherpt, de bumpers werden bijgeschaafd en zowel de voor- als achterste lichtunits kregen een update. Optioneel is de nieuwe Audi A8 zelfs verkrijgbaar met Matrix LED koplampen waarbij de 25 diodes van het grootlicht individueel kunnen worden aan- of uitgeschakeld. Zo krijg je een maximale belichting zonder andere weggebruikers te verblinden en houden de lichten zelfs rekening met voorspellende data uit de navigatie. Bovendien krijg je bij die optie meteen ook de dynamische richtingaanwijzers die in verschillende segmenten van links naar rechts oplichten bij het rechts afslaan en omgekeerd. Verder kregen de uitlaten zowel een nieuwe vorm als plaats en werden vijf nieuwe keuzes aan het kleurenpalet toegevoegd. Het velgengamma gaat tot slot van 17-inch tot 21-inch. Alles omvattend dus geen wereld van verschil, maar de A8 komt nog steeds even statig en elegant voor de dag. Vergeleken met de nieuwe Mercedes S-Klasse oogt hij misschien wat sober, toch imponeert hij als geen ander.

Audi A8 Facelift - Rijtest A8 TDI 258 pk - 04

Audi A8 Facelift TDI - Rijtest05Audi A8 Facelift TDI - Rijtest06

Binnenin is het vanzelfsprekend aangenaam vertoeven in de A8. Ja, de S-Klasse komt iets futuristischer en luxueuzer voor de dag, maar de Audi A8 schittert door de minutieuze afwerking, de overzichtelijkheid en de zakelijke sfeer die in de lucht hangt. Noch vooraan, noch achteraan valt er over ook maar iets te klagen. De zetels zitten als gegoten, beenruimte is er ook in de niet-verlengde versie voldoende en de voortreffelijke geluidsisolatie sluit je volledig van de buitenwereld af. Rustig op de achterbank de laatste druk van De Tijd lezen, een spannend filmpje kijken of even de mails afwerken via de WLAN hotspot, de achterbank van de Audi A8 is zowel een mobiele werkplek als bron van ontspanning. Voeg er nog eens de verwarmde achterste zetels met massagefunctie aan toe en duizend kilometers reizen lijkt als een bezoekje aan de lokale spa. Zeker met die champagnekoeler tussen de twee achterste zetels…

Audi A8 Facelift TDI - Rijtest12Audi A8 Facelift TDI - Rijtest18

Audi A8 Facelift TDI - Rijtest21

Audi A8 Facelift TDI - Rijtest07Audi A8 Facelift TDI - Rijtest19

Maar ook voorin valt er best wat te beleven en wordt de chauffeur allesbehalve afgestraft, onder de motorkap van onze testwagen lag immers de 3.0-liter TDI met een vermogen van 258 pk. Eigenlijk slechts de instapper, maar dat voelde beslist niet zo aan. Want in tijden van downsizing is het gewoonweg heerlijk om nog eens op stap te zijn met een romige zescilinder. Tussenversnellingen zijn met een koppel van 580 Nm bovendien een koud kunstje en een sprint van 0-100 km/u in 6,9 seconden voelt in een wagen van dit kaliber toch wel sportief aan. Geen enkel moment lijkt de bijna 1.900 kilogram wegende slee iets tekort te komen. De klank is bijpassend en verraadt het potentieel, elke versnelling bouwt zich geleidelijk op alsof je met een fluwelen handschoen steeds iets harder wordt vooruitgestuwd. De gangwissels van de achttraps tiptronic automaat zijn daarbij eveneens zijdezacht. Elke dieselversie is tot slot uitgerust met quattro vierwielaandrijving en dat boezemt steeds een maximum aan vertrouwen in. De Audi A8 rijdt op rails en zelfs wanneer je hem op zijn lange staart trapt blijft hij beheerst grippen en gaat de wagen nauwelijks overhellen. Ook dynamisch scoort de A8 dus hoge punten, zonder daarbij ook maar enig afbreuk te doen aan het rijcomfort.

Audi A8 TDI 258 Rijtest - 22

Audi A8 Facelift TDI - Rijtest24Audi A8 Facelift TDI - Rijtest25

Cilinderuitschakeling is voorbehouden aan enkele van de benzinemotoren, maar desondanks is de A8 3.0 TDI de zuinigste variant uit het gamma. Met een theoretisch gemiddeld verbruik van 5,9 liter/100 kilometer doet hij zelfs beter dan de A8 Hybrid. Bij ons ging de teller uiteindelijk 7,6 liter aanduiden, maar ook dat is een uitstekend resultaat voor een wagen uit deze klasse. Een klasse die vanzelfsprekend niet aan iedereen is besteed, want met een instapprijs van 77.100 euro en een Voordeel Alle Aard van minimum 644 euro per maand is de kans toch groot dat je zoals de reclameslogan dicteert in de database van een hoog aangeschreven recruitmentbureau genoteerd staat. We laten jullie zelf door de configurator dromen, maar een nuchter man weet dat je bovendien al snel de 100k-grens aanraakt. Wil je de 4.2 TDI dikke V8, dan begint de reis daar nog maar. Om nog maar te zwijgen van de S8…

Audi A8 TDI 258 Rijtest - 27

Conclusie

De opgefriste A8 versterkt Audi’s positie in de strijd tegen de BMW 7-Reeks en Mercedes S-Klasse. Het design werd wat aangescherpt, optionele matrix-LED’s en dynamische richtingaanwijzers werden toegevoegd en de motoren werden iets zuiniger, soms zelfs krachtiger. Binnenin is het vanzelfsprekend aangenaam vertoeven en wordt het nog aangenamer evenredig met het aantal aangevinkte opties. Op de achterbank word je in een comfortabele cocoon volledig van de buitenwereld afgesloten terwijl de chauffeur vooraan geniet van een deugddoende rijervaring. De 3.0 TDI clean diesel met 258 pk mag dan wel de instapper zijn, in deze klasse is dat woord onbestaande. Kordaat in de sprint, vlot in de hernemingen en akoestisch bevredigend. Overschot aan vermogen en dankzij de quattro vierwielaandrijving boordevol grip. De Audi A8 rijdt op rails en houdt best wel van een sportief nummertje. De prijs is natuurlijk evenredig aan zijn status, al blijft de Audi toch ruim 2.000 euro goedkoper dan de concurrent uit München en zelfs 3.000 euro goedkoper dan de Mercedes S-Klasse. Al zijn dat natuurlijk maar prikjes bovenaan het wagenspectrum…

Audi A8 TDI 258 pk - Facelift - 26

Overzicht

+ Discreet en onopvallend, doch statig
+ Quattro vierwielaandrijving
+ Comfort en afwerking
+ Krachtige en zuinige motor

– Beperkte standaarduitrusting en optiepolitiek
– Ruim achterin voldoende, maar ook niet royaal

 Tekst & Foto’s: Tim De Baets