Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir TurboDe Alfa Romeo MiTo kreeg een facelift, wij trokken er voor jullie op uit met de 105 pk sterke 0.9 TwinAir Turbo!

Het gamma van de prestigieuze Italianen is al enkele jaren aan de magere kant, sinds het afscheid van de 159 moeten de compacte MiTo en de beeldschone Giulietta het hof maken. Met de komst van de sportieve 4C lijkt een positievere toekomst in de maak, al is het afwachten geblazen tot begin mei om te luisteren naar het nieuwe masterplan van de Fiat Group. Daar zal er ongetwijfeld gesproken worden over een Alfa Romeo SUV, een crossover, de Giulia en misschien zelfs een premium sedan als vlaggenschip maar zo’n uitspraken gaan al jaren mee. Tot er effectief meer Alfa Romeo modellen in de showroom staan moeten de MiTo en de Giulietta de passione voeden bij de vele enthousiastelingen die het merk een warm hart toedragen.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

De automotive trend van 2013 was ongetwijfeld de facelift die er eigenlijk geen is, alle automerken hebben er zich wel aan bezondigd. Wat scherpere lijnen, nieuwe velgen, nieuwe kleurtjes, een gewijzigde grille en een opfrissing van het interieur. Ook Alfa Romeo volgde jammer genoeg hetzelfde stramien voor hun MiTo stadswagentje, het knappe design uit 2008 speelt gelukkig wel in hun voordeel. Visueel kan je een gefacelifte MiTo – een samentrekking van Milaan en Turijn (Torino) waar de wagen ontworpen werd – herkennen aan de chroomlijst rond de mythische Alfa grille vooraan, verdonkerde koplampen en een uitgebreide catalogus inzake personalisatie met stickers, badges, spiegels en diverse velgen tussen 15″ en 18″. Ook voor het koetswerkkleur kan je naar goede gewoonte grasduinen in de Alfa Romeo kleurboek, wij reden een nieuwe MiTo in het Nero Etna met een Rosso lederen zetelbekleding mocht het jullie interesseren!

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir TurboRijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

Ook voor het interieur zijn de aanpassingen eerder minimaal te noemen, zo werd het dashboard wat opgefrist met koolstofvezel accenten en krijgen de strakzittende sportstoelen een lichtgewijzigde vorm. Het vernieuwde UConnect multimedia- en navigatiesysteem is dan weer wél een grote nieuwigheid en werkt een stuk vlotter, gebruiksvriendelijker en efficiënter dan zijn voorganger al is dat geen echte prestatie. Bij de visuele kwaliteit kunnen we wel nog wat vraagtekens plaatsen, al zijn we alreeds tevreden met een werkend geheel! De achterbank van de MiTo is enkel in uiterste nood bruikbaar met 4 volwassen, de deuren gaan gelukkig wel vrij wijd open wat de instap vergemakkelijkt. De koffer is goed voor 270 liter bagage, na wetenschappelijk onderzoek kunnen we meedelen dat er meer dan voldoende bierbakken en boodschappen in kunnen.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir TurboRijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

Voor het motorengamma zijn er wel enkele noemenswaardige wijzigingen, zo nemen we in 2014 afscheid van de 1.4 MultiAir 105 pk en de 0.9 TwinAir 85 pk maar verwelkomen we de 0.9 TwinAir met 105 pk en 145 Nm die wij reden. De atmosferische 1.4 TB met 70 of 78 pk – beiden met 85 Nm – blijven dus op post, net zoals de 2 dieselmotoren van dienst: de 1.3 JTDM met 85 pk / 200 Nm en de 1.6 JTDM met 120 pk / 320 Nm. De topper binnen het Alfa Romeo MiTo gamma blijft uiteraard de sportieve Quadrifoglio Verde die uiteraard ook deze faceliftaanpassingen meekrijgt. De 1.4 Turbo Benzina perst hier maar liefst 170 pk en 250 Newtonmeters uit, we kijken alreeds uit naar de komende zomer om deze nieuweling eens aan de tand te voelen.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

Met een vermogensstijging van 20 pk doet de nieuwe tweecilinder MiTo het dus beter dan zijn voorganger, met 120 pk per liter scoort hij dan ook bijzonder goede punten in de motorschool. Hij behaalde ook alreeds de Euro6 norm en een CO2 uitstoot van 99 g/km wat hem financieel ook interessant maakt. Schakelen zal hier altijd manueel gebeuren in 6 stappen, een automatische TCT transmissie zou deze zomer terug beschikbaar zijn in een 135 pk sterke Alfa Romeo MiTo 1.4 TB. De typerende tweecilinderroffel – een op hol geslagen naaimachine komt vrij dicht in de buurt – is uiteraard van de partij en werkt bijzonder verslavend wat dan weer nefast is voor het verbruik. Alfa Romeo denkt dat 4,2 liter benzine haalbaar is per 100 km, wij haalden zonder probleem het dubbele al maalden we voornamelijk snelwegkilometers. De merkgebonden DNA schakelaar met 3 instellingen is ook van de partij, al rij je als Alfisti uiteraard enkel in Dynamic waarbij je het volledige motorvermogen ter beschikking krijgt. De MiTo heeft daarnaast ook een brandstoftank van 45 liter, een topsnelheid van 184 km/u en een chrono van 11,4 seconden om vanuit stilstand 100 km/u aan te tikken.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir TurboRijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

Die cijfers zijn niet de beste in het segment, de Alfa Romeo MiTo moet het dan ook voornamelijk hebben van zijn looks en zijn stedelijke inborst. De stugge vering en de knappe 18″ velgen comprimeren overduidelijk de comfortfactor, wie schoon wil zijn moet nu eenmaal afzien. Wanneer de vlotte bochten elkaar wat sneller opvolgen wordt het ook duidelijk dat de communicatie tussen het stuurwiel en de voortrein wat de wensen overlaat, al zorgt het sportieve rubber voor een groot contactoppervlak. Alfa Romeo heeft gelukkig voor die mensen een scherpsturende QV in de catalogus. De lijst met veiligheidssystemen is ook wat minder lang dan bij de concurrentie gezien de leeftijd van de MiTo, toch kan je rekenen op 7 airbags, actieve hoofdsteunen, ISOFIX bevestigingspunten en noodremhulp. Een ESP systeem is optioneel te verkrijgen – ondenkbaar anno 2014 – maar gezien de 0.9 TwinAir Turbo steevast in het Distinctive niveau naar buiten komt is dat wel al opgenomen in de basisuitrusting.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

De prijs voor een Alfa Romeo MiTo schommelt aan benzinezijde tussen €14.600 en €18.200 als we de QV even buiten beschouwing laten, qua diesel start je bij €16.900 en eindig je bij €19.700. Dat is zeker niet weinig voor een kleine Italiaan die zich focust op de stad maar toch een stevige draaicirkel heeft, gelukkig scoort hij veel emotionele punten en komt met interesse (theoretische) verbruiks- en uitstootcijfers. Inzake basisuitrusting scoor je ook een aantrekkelijk pakket met ondermeer airco, lichtmetalen velgen, zeven airbags en het nieuwe UConnect systeem, optioneel kan je naar hartenlust shoppen zoals visuele upgrades, sportzetels, Bose audiosysteem, zetelverwarming, cruise control, … of gewoon opteren voor een van de interessante Packs.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir TurboRijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

De graag geziene concurrent voor de Alfa Romeo MiTo blijft het premium gezelschap met de Volkswagen Polo, Audi A1 en de MINI Cooper als vooraanstaande leden. Die komen met een nog steviger prijskaartje voor de dag maar kunnen iets overtuigender pochen met hun afwerkingskwaliteit, technologisch innerlijk en hoge restwaarde. Daarnaast is er nog een ruim aanbod met compacte wagens die het liefst in de stad horen zoals de Ford Focus, Skoda Fabia, Peugeot 208, Opel Adam en de Citroen DS3.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

Conclusie

De nieuwe Alfa Romeo MiTo kreeg de stempel van een facelift maar zover had het niet moeten komen. De opgefriste grille en interieurupgrades zal niemand echt opmerken, de gebruiksvriendelijkheid van het UConnect systeem zal een nieuwe wereld openen voor bestaande Alfa Romeo rijders die nu afscheid kunnen nemen van hun extern Blue&Me systeem. Onder de motorkap verschuift er wel heel wat met een vermogenstoename voor de 0.9 TwinAir tot 105 pk als meest noemenswaardige feit! Deze tweecilinder rijdt heel plezierig en op papier ook nog eens heel interessant, net iets teveel van de unieke TwinAir soundtrack – en dito trillingen – genieten betaal je wel rechtstreeks aan de pomp. Binnen het segment van leuke stadswagens zijn er heel wat merken die lonken naar je handtekening op hun bestelbon, de Alfa Romeo MiTo moet het toch voornamelijk hebben van zijn knappe looks. Jammer genoeg is dat emotionele argument minder van belang bij de aankoop van een nieuwe wagen.

Overzicht:

+ Design
+ Sportief innerlijk
+ Personaliseringsmogelijkheden
+ Aanstekelijk – en verslavend – TwinAir motorgeluid

– De knappe 18″ velgen comprimeren het comfortniveau
– Emotionele aankoop

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir Turbo

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem