Citroen Jumper - Fiat Ducato - Peugeot Boxer - Facelift
In navolging van de Renault Trafic en Opel Vivaro krijgen ook de PSA-concurrenten een make-over.

Met de introductie van de nieuwe Opel Vivaro en Renault Trafic mochten de concurrenten niet lang bij de pakken blijven zitten. Citroën komt naar buiten met de nieuwe Jumper, Peugeot met de aanverwante Boxer en ook de nieuwe Fiat Ducato is klaar voor het zwaardere laadwerk. Tegen het einde van de zomer moeten de drie bestelwagens bestelklaar zijn.

Meteen valt op dat de snoet van elke uit het rijtje er een stuk frisser ging uitzien. De koplampen werden afgeslankt, de bumper en grille werden minder bombastisch en LED-dagrijlichten zorgen voor een licht sportieve toets. Binnenin zijn alle drie mee met de laatste Bluetooth-trend en zijn ook een ingewerkte GPS als achteruitrijcamera mogelijk. Het dashboard werd licht hertekend, maar op details na herkennen we nog steeds dezelfde robuuste architectuur.

Nog interessanter zijn natuurlijk de laadcapaciteiten. De Citroën Jumper is kampioen met een breedte van 1,42 meter tussen de wielkasten en een volledige bruikbare breedte van 1,87 meter. Lengte en hoogte zijn variabel over 4 uitvoeringen. Bij de Ducato zijn maar liefst 8 verschillende combinaties mogelijk.

Onder de motorkap ligt bij de twee Franse muilezels een 2.2-liter dieselmotor met 110, 130 of 150 pk, twee ervan met start/stop-systeem. Enkele motoren werden zo’n 15% zuiniger. Bij Fiat is er een 2.0-liter Multijet met 115 pk, een 2.3-liter met 130 pk (320 Nm of 350 Nm) en de topper is een 3.0-liter diesel met 180 pk. Die topper is qua vermogen en omvang identiek bij Citroën en Peugeot.